Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:43:34 GMT

«کرونا» ضعف مهارت‌های اجتماعی را نشانمان داد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۸۶۰۶

«کرونا» ضعف مهارت‌های اجتماعی را نشانمان داد

ایسنا/قزوین یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: مشکلات اجتماعی کنونی یک شبه و تنها در اثر کرونا به وجود نیامده است بلکه حاصل کم‌توجهی مسئولان به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بوده است که با کرونا نمود پیدا کرد و ما متوجه شدیم که خانواده بودن را بلد نیستیم، کرونا به ما ثابت کرد مهارت‌های خودمراقبتی و بین فردی را نمی‌شناسیم، وقتی کرونا ما را مجبور کرد که مدتی در قرنطینه باشیم تازه متوجه نقطه ضعف‌های اجتماعی شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه حاج‌طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از مردم مهارت‌های اجتماعی را نمی‌دانند، وقتی دچار بحران کرونا شدیم استرس ابتلا به کرونا از یک سو و ضرر و زیان‌های اقتصادی و ترس از آینده از سویی دیگر روی زندگی مردم تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد جامعه از حقوق ثابتی برخوردار نیستند و در این شرایط قدرت تأمین مایحتاج زندگی خود را ندارند به همین دلیل مجبور هستند برای تأمین معاش زندگی در جامعه حضور پیدا کرده و فشار و استرس مضاعفی را تحمل کنند، این‌گونه افراد اغلب در منزل قادر به تمرکز و مدیریت ذهن نیستند و این امر موجب افزایش مشکلات روحی و روانی می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی تشریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا جامعه دچار ترس از ابتلا به کرونا شده بود و الان این استرس به سمت مسائل معیشتی و آینده رفته است، جیب خالی و اقساط بانکی عقب افتاده، نداشتن درآمد، عدم توان پرداخت اجاره خانه و اتمام ذخایر موادغذایی ناخودآگاه منجر به تنش خانوادگی شده و به آن دامن می‌زند. باید به این نکته توجه داشته باشیم بدون تردید هیچ فردی با داد و فریاد در خانه نمی‌تواند وضعیت خود را بهتر کند. اگر افراد در خانه با ملایمت با هم رفتار کنند و بنا را بر این بگذارند که این شرایط پیش آمده را مدیریت کنند بهتر است؛ باید بپذیریم که دنیا و اقتصادهای قوی دنیا با کرونا درگیر هستند.

وی بیان کرد: برای بسیاری از افراد خانه ماندن طولانی مدت آزاردهنده بوده و ایجاد تنش کرده است. مشکلات اجتماعی کنونی یک شبه و تنها در اثر کرونا به وجود نیامده است بلکه حاصل کم‌توجهی مسئولان به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بوده است که با کرونا نمود پیدا کرد و ما متوجه شدیم که خانواده بودن را بلد نیستیم، کرونا به ما ثابت کرد مهارت‌های خودمراقبتی و بین فردی را نمی‌شناسیم، وقتی کرونا ما را مجبور کرد که مدتی در قرنطینه باشیم تازه متوجه نقطه ضعف‌های اجتماعی شدیم.

حاج‌طاهری عنوان کرد: متأسفانه جامعه ما سواد سالم نگه‌داشتن سلامت روان و سلامت اجتماعی را بلد نیست و در این زمینه‌ها ضعف‌های زیادی دارد. عدم اطمینان از شرایط فعلی و آینده اقتصادی، روی روح و روان مردم تأثیرگذاشته است چون چشم‌انداز مشخصی وجود ندارد؛ این نگرانی‌ها خود را با درگیری‌های خانوادگی، خیابانی و خودکشی نشان می‌دهد و باعث می‌شود مردم با این رفتارها به خود و اطرافیانشان لطمه وارد کنند.

وی اشاره کرد: احتمال می‌رود در پسا کرونا شرایط بدتر از وضع موجود شود و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کند مگر اینکه دولت بخواهد به وضعیت اقتصادی مردم توجه بیشتری کند.

به خداوند اعتماد کنیم که رزاق است

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: می‌توانیم به قصه‌ها و داستان‌های آموزنده‌ای که گفته می‌شود پناه ببریم چون روی افراد بسیاری تأثیرگذار است و به راحتی می‌توانند هم‌ذات‌پنداری کنند. در داستانی آمده است که از یک پیرمرد پرسیدند چرا در یک کوچه خلوت مغازه زدی که می‌گوید خدایی که هر کجا باشم فرشته مرگ را سراغم می‌فرستد فرشته روزی‌رسان خود را هر کجا که باشم سراغم می‌فرستد. بنابراین ما باید به خداوند اعتماد کنیم که خداوند متعال رزاق است.

تاب‌آوری خود را افزایش دهیم

وی گفت: همه به یک نوع سبک زندگی عادت کرده بودیم که کرونا ما را مجبور به تغییر سبک زندگی کرد و اکنون خیلی از خانواده‌ها از طریق کسب وکارهای اینترنتی امرارمعاش می‌کنند، خانواده‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی هستند دچار تنش هستند که باید بگوییم با تنش جز اینکه اعصاب خود و خانواده را بر هم بریزیم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم پس باید مدیریت کرده و تاب‌آوری خود را در این زمینه افزایش دهیم.

حاج‌طاهری بیان کرد: باید به مردم بگوییم که استرس و اضطراب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم. انسان یک موجود چند بُعدی است و رجوع به آرامش و سکینه روانی می‌تواند وابسته به ابعاد دیگر حقیقت انسان باشد.

آرامش در گرو تعادل روح  و جسم است

وی تصریح کرد: در یک نگاه ساده می‌دانیم که انسان از ۲ بُعد روحی و جسمی تشکیل شده است و تعادل این دو باعث آرامش در روح و جسم می‌شود. «ابراهام مازلو» یکی از روانشاسان معروف است که نظریه هرم نیازهای انسان را بیان کرده است، این روانشناس بر اساس این نظریه، کف این هرم را نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک دانسته و در رده‌های بعدی امنیت و در رأس نیاز به خودشکوفایی را مطرح می‌کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: در هر جامعه‌ای اگر نیازهای اولیه افراد برآورده نشود لاجرم آنان نمی‌توانند به آرامش دست پیدا کنند چون بین نیازهای جسم و روح رابطه متقابلی برقرار است، در کشورمان قبل از کرونا اقشار ضعیف جامعه از لحاظ اقتصادی در تنگنا بودند که شیوع کرونا و برخی تصمیمات سیاسی باعث شده که این فشار روی اقشار ضعیف بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه مازلو، عقل و منطق و آموزه‌های دینی یک سوال پیش می‌آید که چطور باید توقع داشته باشیم افرادی که نیازهای اولیه آن‌ها برآورده نشده آرامش روانی داشته باشند، این انتظار دور از عقل است.

حاج‌طاهری تشریح کرد: از دیگر ابعاد حقیقت انسان می‌توان به بُعد روحی اشاره کرد که این بُعد بر بُعد جسمانی انسان نیز تأثیر دارد، با توجه به وضعیت اقتصادی شاهد بر هم خوردن تعادل روحی و جسمی در دهک‌های بالا و همچنین اقشار ضعیف جامعه هستیم که باید با راهکاری اساسی کنترل شود تا شرایط به خوبی سپری شود. بخشی از آن به حمایت بازمی‌گردد که ارگان‌های دولتی و غیردولتی باید دست به دست هم دهند تا نیازهای اولیه را فراهم کنند. اگر دولت بتواند با ایجاد برخی تسهیلات برای اقشار ضعیف جامعه شرایط اقتصادی را برایشان سهل کند نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

به دیگران برچسب بی‌فرهنگی نزنیم

وی افزود: مرد خانه مجبور است برای کسب درآمد در جامعه حضور پیدا کند تا در این اوضاع اقتصادی مایحتاج اولیه خانواده را تأمین کند و خانم خانه هم اغلب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد و دلش می‌خواهد انواع خریدهای مختلف را داشته باشد که البته این امر تنش‌زا است. ما باید از فضای مجازی به صورت صحیح استفاده کنیم. فضای مجازی باعث شده رابطه زوجین با هم و رابطه والدین با فرزندان دچار خلل شود قطعاً باید ورود به این فضا را محدود کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی اشاره کرد: خیلی چیزها به مشاور نیاز ندارد باید هرآن چیزی که باعث می‌شود حال ما بد شود را کنار بگذاریم، در حقیقت این خودمان هستیم که باید به خودمان کمک کنیم.

حاج‌طاهری با تأکید بر اینکه به دیگران برچسب بی‌فرهنگی نزنیم، یادآور شد: قبل کرونا شرایط اقتصادی سخت بود الان بدتر شده است. در قرنطینه نمی‌توانیم بگوییم فردی که خیابان آمده چقدر آدم بی‌فرهنگی است آن فرد شرافت دارد و برای خانواده تلاش می‌کند تا پول حلالی سر سفره خانواده ببرد. تلاش کنیم افراد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بتوانند شرایط شغلی خود را حفط کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشکلات اقتصادی استانی اجتماعی مهارت زندگي کارشناس ارشد روانشناسی مهارت های اجتماعی نیازهای اولیه اقشار ضعیف حاج طاهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

 اسماعیل زارعی‌کوشا همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روز‌ها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • وعده صادق یک نمونه از نتایج ملموس «ما می توانیم» بود