Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@05:05:18 GMT

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۸۶۷۱

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( بیست و پنجم مرداد) به شرح زیر است.

سالروز نزول سوره دهر
بر اساس روایات ۲۵ ذی الحجه برابر است با سالروز نزول سوره دهر یا انسان در شأن امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع):پس از آن که امام على (ع) و حضرت زهرا (س) براى برآوردن حاجت خویش، سه روز روزه را نذر کرده بودند و نوبت به اداى آن رسید، در سه روز متوالى مسکین و یتیم و اسیرى به دَرِ خانه آن‌ها آمد و غذایى طلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آن بزرگواران نیز غذاى خود را به آن‌ها داده و خود با آب، افطار نمودند. این خانواده کریم در مقابل این عمل، هیچ جزایى را از افراد نخواستند و اجرِ خود را از خدا طلبیدند. در این هنگام بود که وحى بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و سوره دهر یا انسان در شأن امام على (ع) و حضرت زهرا (س) نازل گردید.   فرار محمدرضا شاه به ایتالیا‌
(۶۷ سال پیش در چنین روزی، در روز بیست و پنجم مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی) 
«محمدرضا پهلوی» آخرین شاه ایران به همراه همسرش به ایتالیا گریخت. وی قبل از این اقدام، حکم عزل دکتر محمد مصدق نخست وزیر را امضا کرد و از آنجا که می‌دانست قرار است علیه وی کودتا شود، به ایتالیا رفت. از آنجا که مصدق نفت ایران را ملی کرده و منافع انگلیس را به خطر انداخته بود، این دولت استعمارگر علیه وی کارشکنی‌های متعددی انجام داد که آخرین آن‌ها کودتای مشترک آمریکا و انگلیس در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش بود. سه روز پس از انجام کودتا و سرنگونی دولت مردمی مصدق، شاه مستبد ایران بار دیگر به ایران بازگشت و حدود ۲۴ سال دیگر با حمایت بیگانگان حکومت کرد. اما سرانجام در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۶ ش بر اثر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) برای همیشه از ایران فرار کرد.   عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه  (۱۵ سال پیش، در روز پانزدهم اوت سال ۲۰۰۵ میلادی)
رژیم صهیونیستی مجبور به عقب نشینی از نوار غزه - در غرب فلسطین اشغالی - شد. این منطقه در جریان جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ به اشغال این رژیم درآمد. با وجود پیمان سازش میان تل آویو و سازمان آزادیبخش فلسطین در سال ۱۹۹۳ و تشکیل دولت خودگردان فلسطین که باید نوار غزه را نیز تحت کنترل داشته باشد، نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست از تخلیه نوار غزه خودداری کردند. سرانجام بر اثر قیام مردم فلسطین و انتفاضه مسجد الاقصی که کانون آن غزه است، ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست مجبور به خروج از نوار غزه شدند. البته این رژیم به تهاجمات نظامی به غزه و کشتار فلسطینی‌ها ادامه داد.   تولد ناپلئون بناپارت
(۲۵۱ سال پیش در چنین روزی پانزده اوت سال ۱۷۶۹ میلادی)
"ناپلئون بُناپارت" (Napoleon Bonaparte) در جزیره کُرْسْ واقع در دریای مدیترانه به دنیا آمد. وی در کودکی راهی فرانسه شد و پس از ورود به مدرسه نظام، در خدمت حکومت هیأت مدیره انقلاب کبیر فرانسه درآمد. ناپلئون در جریان سرکوب قیام اکتبر سال ۱۷۹۵ م پاریس به فرماندهی نیرو‌های فرانسه در ایتالیا منصوب گردید و پس از مدتی مقام کنسول اولی فرانسه را به دست آورد. او پس از چندی خود را کنسول مادام العمر فرانسه خواند و در سال ۱۸۰۴ م تصمیم گرفت تا در قالب عنوان امپراتور فرانسه، رژیم سلطنتی موروثی را به فرانسه باز گردانَد. از این رو در دوم دسامبر آن سال تاج‏گذاری کرد و دوران ده ساله امپراتوری خود را با فتوحات پی ‏درپی و گسترش قلمرو امپراتوری خود در سراسر اروپا آغاز نمود. اما حمله ناپلئون به روسیه در سال ۱۸۱۲ م پایان این فتوحات بود. با شکست او در این لشکرکشی، برخی کشور‌های اروپایی با تشکیل اتحادی علیه وی، امپراتوری ناپلئون را به اضمحلال کشانده و او را در بیستم آوریل ۱۸۱۴ م به جزیره اِلْبْ در دریای مدیترانه تبعید کردند. با این حال ده ماه بعد، ناپلئون بار دیگر با تدارک مقدماتی به فرانسه بازگشت و حکومت را در دست گرفت. ولی حکومت دوم ناپلئون نیز بیش از یک‏صد روز به طول نینجامید و اتحاد جدیدی علیه او به سرعت ایجاد گردید. با شکست دوباره بُناپارت از نیرو‌های انگلیس، پروس و بلژیک در نبرد واترلو، زندگی سیاسی وی نیز پایان یافت و این بار به جزیره دور افتاده سِنْتْ‏هِلنْ در اقیانوس اطلس تبعید شد. ناپلئون بُناپارت از سال ۱۸۱۵ تا ۱۸۲۱ م به مدت شش سال در این جزیره به سر برد تا اینکه در پنجم مه ۱۸۲۱ م در ۵۲ سالگی درگذشت.   استقلال هندوستان از انگلیس
(۷۳ سال پیش، در روز پانزدهم اوت سال ۱۹۴۷ میلادی)
سرزمین هندوستان از استعمار انگلیس مستقل شد. نهضت استقلال‏ طلبی در شبه قاره هند که حدود یک سده پیش از این در هندوستان شکل گرفته بود، در سال‏‌های دهه ۱۹۳۰ م اوج گرفت و طی سال‏‌های جنگ دوم جهانی قدرت بیشتری یافت. این امر انگلیسی‏ها را وادار کرد که بلافاصله بعد از پایان جنگ، آمادگی خود را برای اعطای استقلال به این کشور اعلام نمایند. ولی آنان در عین حال با ایجاد اختلاف بین رهبران هندو و مسلمان از تحقق یافتن این امر جلوگیری می ‏کردند. این اختلافات سرانجام با توافق درباره تقسیم هندوستان به دو کشور هند و پاکستان حل شد و قانون استقلال هند که منجر به تشکیل دو حکومت جداگانه در هندوستان شد، روز هجدهم ژوئیه ۱۹۴۷ م از تصویب پارلمان انگلیس گذشت. به موجب این قانون، دو حکومت جدید در عین خودمختاری همچنان تحت سرپرستی انگلستان باقی می‏ ماندند و کمیسر عالی انگلیس به نمایندگی پادشاه انگلستان بر امور این کشور‌ها نظارت می‏ کرد. قانون استقلال هند در عمل مشکلات زیادی به وجود آورد، زیرا اولا جمعیت مسلمانان هندوستان در سراسر شبه قاره هند پراکنده بودند و بین اقلیت مسلمان و اکثریت هندو در قلمرو حکومت هند، و بین اقلیت هندو و اکثریت مسلمان در قلمرو حکومت پاکستان برخورد‌های خونینی روی داد. با طرح تأسیس یک حکومت مستقل اسلامی در ناحیه مسلمان‏ نشین شبه قاره هند، کشور پاکستان متشکل از دو ناحیه شرقی (بنگلادش) و غربی (پاکستان) در اوضاعی آشفته تشکیل شد. در همین زمان آخرین نایب‏ السلطنه هند، در پانزدهم اوت ۱۹۴۷ م استقلال هند از ۲۰۰ سال استعمار انگلیس را اعلام کرد و گاندی رهبری هند را به عهده گرفتند. در این زمان هر یک از ایالاتْ حق پیوستن به کشور‌های مسلمان ‏نشین هند و یا پاکستان را داشتند. پس از مدتی قسمت شرقی پاکستان به صورت کشور بنگلادش استقلال یافت.   تجزیه شبه جزیره کره و تاسیس کره جنوبی 
(۷۲ سال پیش، در روز پانزدهم اوت سال ۱۹۴۸ میلادی)
درپی تجزیه شبه جزیره کره، کشور مستقل کره جنوبی تشکیل شد. شبه جزیره کره در نیمه اول قرن بیستم، با تجاوز و اشغالگری کشور‌های قدرتمند منطقه نظیر چین و ژاپن مواجه بود. ژاپن در سال ۱۹۰۵ میلادی شبه جزیره کره را اشغال کرد. اما با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، شوروی شمال شبه جزیره کره و آمریکا قسمت جنوبی آن را اشغال کردند و از آنجا که در شمال، دولتی کمونیستی و طرفدار شوروی و در جنوب، دولتی طرفدار غرب برسر کار بود، دو کشور مستقل در شمال و جنوب کره تشکیل شد. کره جنوبی در شرق آسیا و ساحل اقیانوس آرام، با کره شمالی همسایه است و ۹۸ هزار کیلومترمربع مساحت دارد.           

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی شبه جزیره کره چنین روزی استقلال هند ناپلئون ب نوار غزه کشور ها اوت سال سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم

 صحبتی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در بخش سلامت با آن درگیر هستیم بیماری‌هایی هستند که تحت عنوان بیماری‌های منتقله توسط ناقلین از آنها نام برده می‌شود. بیماری‌هایی مثل مالاریا، سالک، تب کریم کنگو و این اواخر بیماری مثل تب دنگ که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شوند جزو این بیماری‌ها هستند و بار عمده‌ای از بخش بیماری عفونی رو به خود اختصاص می‌دهند.

او افزود: مالاریا به عنوان مهم‌ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا شناخته شده است و در کشور ما هم یک قدمت چند هزار ساله دارد که کمتر از ۱۰۰ سال پیش بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری سالیانه اتفاق می‌افتد و در سطح دنیا سالانه ۶۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت می‌شود.

صحبتی ادانه داد: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است. کشور ما از دیرباز درگیر این بیماری بوده و بیش از ۷۰ سال است که برنامه‌های مبارزه با این بیماری در سطح کشور در حال اجرا است. در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به این بیماری به کمتر از هزار مورد رسیده است و طی دو سه سال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی که در منطقه اتفاق می‌افتد، شرایط برای رشد و تکثیر ناقل این بیماری فراهم شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • تدوین ۶۱ رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری