Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان معاون ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به سابقه گیلان در حوزه موسیقی، گفت: با همکاری شورای شهر و شهرداری رشت پیگیر راه اندازی موزه موسیقی استان گیلان هستیم.

سید امیر مصباح در جلسه انجمن موسیقی استان گیلان با خبرنگاران، انجمن های هنری را مجموعه های غیر دولتی فعال در استان ها دانست و اظهار کرد: این انجمن ها در حوزه های تخصصی هنری فعالیت می کنند و شرح وظایف دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدیریت فرهنگی را بسیار پیچیده و پرچالش دانست و افزود: استان گیلان دارای سابقه خوبی در حوزه موسیقی است و لذا با همکاری شورای شهر و شهرداری رشت پیگیر راه اندازی موزه موسیقی استان گیلان هستیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر آثار تاریخی مربوط به موسیقی نواحی مختلف گیلان در موزه تهران نگهداری می شود، عنوان کرد: بسیاری از استان ها درصدد جذب این آثار فرهنگی و هنری هستند و لذا باید اهتمام لازم جهت بازگردادن این آثار به استان وجود داشته باشد.

مصباح، با اشاره به مشکلات آموزشگاه های مختلف هنری در جریان شیوع بیماری کرونا، یادآور شد: هنرمندان درگیر مشکلات بیمه ای و مالیاتی هستند و نباید اجازه دهیم معضلات اقتصادی ناشی از کرونا و تعطیلی آموزشگاه ها نیز بر این مشکلات افزوده شود.

وی ادامه داد: فعالان فرهنگی و هنری جزو اصنافی هستند که فعالیت آنان در جریان بیماری کرونا کاملا قطع شد و اکنون درآمد لازم را جهت بازپرداخت تسهیلات ۱۲ و ۱۶ درصدی مشاغل آسیب دیده ندارند لذا باید اعتبارات حمایتی ویژه ای برای هنرمندان دیده شود تا معیشت آنان در این روزها تحت تاثیر قرار نگیرد.

معاون ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه انجمن موسیقی استان گیلان دارای ظرفیت های بسیار بالای فرهنگی و هنری است، خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل آموزشگاه های هنری، پرورش هنرمندانی خارج از فضای کلیشه ای آکادمیک بود لذا هنرمندان نیز باید مطابق با چارچوب اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه عمل کنند.

مصباح، از هنرمندان موسیقی استان خواست مطالبه گری لازم را جهت برگزاری جشنواره های موسیقی داشته باشند و گفت: سال گذشته جشنواره «آوای ارادت رضوی» برگزار شد و گروه‌های موسیقی طی سه شب در دو بخش تالشی و گالشی به اجرای برنامه با موضوع امام رضا(ع) پرداختند.

وی موسیقی خیابانی را تحت عنوان «street art» یکی از جلوه های هنری روز دنیا دانست و اظهار کرد: امکان نظارت بر موسیقی خیابانی به واسطه نامشخص بودن زمان و مکان آن وجود ندارد و لذا نیازمند تشکیل کارگروه موسیقی خیابانی با حضور دستگاه های مرتبط هستیم.

این مسئول فرهنگی، از آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان جهت ساماندهی موسیقی خیابانی خبر داد و متذکر شد: این ساماندهی علاوه بر حفظ حرمت هنرمندان موسیقی، از ناهنجاری ها و سودجویی های آینده جلوگیری می کند. افرادی که به سمت هنر می روند برای ما ارزش محسوب می شوند و لذا از هنرمندان خیابانی نیز انتظار داریم فرهنگ و قوانین کشور را مورد توجه قرار دهند.

مصباح، حوزه هنر را نیازمند آموزش های اصولی و تخصصی دانست و بیان کرد: اعتقاد داریم با ایجاد انجمن های هنری قوی و تخصصی می توانیم اقدام به پرورش هنرمندان ارزشمند کنیم. امروزه برخی ستاره سازی های پوچ هنری موجب شده موسیقی ما فرسنگ ها از یک موسیقی فاخر فاصله داشته باشد و مردم به موسیقی های گوش خراش، جعلی و سطحی گرایش پیدا کنند.

رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت نیز، موزه هنرهای معاصر را یکی از اولویت های فرهنگی گیلان و شهر رشت دانست و خاطرنشان کرد: راه اندازی موزه هنرهای معاصر در رشت از سال ۵۳ مطرح شده و قرار بود بعد از تهران دومین استان دارای این موزه باشیم، اما اکنون پنج استان در تاسیس موزه از ما پیشی گرفته اند.

وی با بیان اینکه هنر ناجی روزهای سخت است، از آمادگی شورای شهر رشت جهت راه اندازی موزه هنرهای معاصر به ویژه در عرصه موسیقی خبر داد و یادآور شد: در گام نخست باید ساختمان تاریخی و فرهنگی مناسبی برای تاسیس موزه مذکور انتخاب کنیم.

عضو شورای شهر رشت، پیشینه فرهنگی و هنری گیلان در سده اخیر را بسیار قابل احترام دانست و گفت: جایگاه گیلان در عرصه موسیقی و نمایش و ادبیات نمایشی و شعر و... ایجاب می کند که بهترین و ارزشمندترین بنا را جهت تاسیس موزه اختصاص دهیم، اما به منظور شروع کار باید تجمیع آثار هنری را در دستور کار قرار دهیم.

کانون های تخصصی موسیقی گیلان تشکیل می شود

محمدرضا صفرپور، رئیس انجمن موسیقی گیلان نیز در این جلسه، با اشاره به سابقه فعالیت انجمن موسیقی استان، عنوان کرد: استان گیلان پتانسیل بسیار خوبی در عرصه فرهنگی و هنری دارد و پایتخت هنرهای تجسمی کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی جایگاه خاصی در هنر گیلان دارد، اضافه کرد: گیلان از گذشته های دور هنرستان موسیقی داشته و کنسرت های موسیقی مورد استقبال عمومی مردم قرار می گرفت.

رئیس انجمن موسیقی گیلان، موسیقی استان را شامل موسیقی تالش، گالش و شهری، جشن ها و آیین ها، تعذیه و نواحی دیلمانات دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل کانون های تخصصی موسیقی هستیم تا بتوانیم اهالی متخصص موسیقی را گرد هم جمع کنیم و از طریق تعامل و گفت وگو، نیازمندی های هنرمندان را رصد و راهکارها را پیدا کنیم. این راهکارها در نهایت نهادینه و تبدیل به شیوه نامه خواهد شد.

صفرپور، با تاکید بر لزوم ایجاد انسجام و همگرایی بین متخصصین هنر موسیقی، افزود: به دنبال ساماندهی آموزشگاه های موسیقی از طریق تشکیل کانون آموزشگاه داران نیز هستیم، زیرا گیلان بالغ بر ۱۰۰ آموزشگاه موسیقی دارد و امکان نظارت موثر بر همه این آموزشگاه ها وجود ندارد لذا باید معلمان موسیقی متخصص داشته باشیم.

وی آموزش را جزء لاینفک همه هنرها دانست و گفت: آموزشگاه های هنری انسان هنرمند تولید می کنند و لذا حضور اساتید و معلمان برجسته هنری در آموزشگاه ها بسیار مهم است. در واقع باید با تشکیل مسترکلاس ها، جمعیت سازی لازم برای کلاس های آموزشی هنری را انجام دهیم تا کارایی و اثرگذاری داشته باشد.

رئیس انجمن موسیقی گیلان، با بیان اینکه آموزشگاه داری باید شغل محسوب شود، تصریح کرد: متاسفانه هنرمندان شاغل در آموزشگاه های هنری در ایام کرونا با مشکلات بیمه ای مواجه شدند.

وی جشنواره های موسیقی را فرصتی برای بروز پتانسیل آموزشگاه ها دانست و اضافه کرد: آثار مربوط به موسیقی گیلان در حوزه های نواحی و آکادمیک به سال ۱۲۰۰ هجری شمسی برمی گردد و یک موزه موسیقی می تواند به احیای فرهنگ و هنر استان کمک کند.

صفرپور، همچنین از تدوین سالنامه تخصصی موسیقی گیلان خبر داد و یادآور شد: به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی از هنرمندان و فعالان موسیقی استان هستیم. همچنین با همکاری میراث فرهنگی باید به سمت احیای سازهای محلی برویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موسيقي نواحي موسیقی خیابانی موزه موسیقی ایران موسیقی استان گیلان موسیقی خیابانی فرهنگی و هنری موسیقی گیلان ارشاد اسلامی انجمن موسیقی اندازی موزه موزه موسیقی شورای شهر شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۱۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

شهرام فرجی اظهار داشت: ۲۳ اثر موسیقی از ۱۶ استان متقاضی شرکت در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در هرمزگان بودند که با داوری انجام شده ۱۱ گروه از جمله گروه هنری سراب جهانبین از شهرستان فارسان موفق شدند به مرحله اجرایی این جشنواره راه یابند.

وی افزود: بر اساس جدول زمان‌بندی جشنواره، نماینده استان هفتم اردیبهشت به اجرای برنامه می‌پردازد و بخشی از موسیقی بختیاری را با نواختن سرنا، کرنا و دهل و شادیانه‌های محلی به مخاطبان این جشنوراه معرفی می‌کند.

فرجی با بیان اینکه اجرای آهنگ‌های اصیل بختیاری همچون مَرجنگه، شیر علیرمردون و وطنم‌ای جونم از جمله آهنگ‌های انتخابی گروه هنری سراب جهانبین برای اجرا در این جشنواره ملی است، اضافه کرد: گروه‌های دیگری از استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و گیلان نیز در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس حضور دارند.

بیشتر بخوانید

تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

وی بیان داشت: این جشنواره بخشی از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس است که بنا به اعلام دبیرخانه در صورت امکان و با توجه با هماهنگی که با شهرداری بندرعباس، گروه‌های موسیقی محلی علاوه بر اجرا در تالار شهید آوینی بندرعباس در فضای باز و در محلات این شهر نیز اجرا خواهند داشت.

فرجی ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس هفتم تا دهم اردیبهشت در بندرعباس برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • جنجال فراخوان ایتایی تجمع خیابانی برای حجاب | حجاب محور اختلاف نظر شده است؟
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند