Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نگاهی اجمالی به تیتر روزنامه‌ها و رسانه‌های اسپانیایی زبان، عبارت‌هایی همچون «سازمان ملل پیشنهاد تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را رد کرد»، «تلاش آمریکا برای مجاب کردن سازمان ملل در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد» و «آمریکا برای تداوم تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران حمایت نشد» مکررا به چشم می‌خورد؛ تیترهایی که اگرچه از ترکیب چند واژه ساده نوشته شده‌اند اما مفاهیم عمیقی در پس آن پنهان شده است؛ مفاهیمی همچون شکست آمریکا در مقابل پیروزی ایران، شکست تحریم کاخ سفید در مقابل پافشاری ایران بر خواسته‌های به حق خود، شکست یکجانبه‌گرایی و انزوای واشنگتن در مقابل پیروزی روابط راهبردی ایران با کشورهای هم پیمان خود، سکوت شرکای اروپایی آمریکا از سویی به معنای ضعف در اعلام مخالفت علنی با سیاست‌های امپریالیستی آمریکا و از سوی دیگر ناتوانی در به خواب زدن وجدان بیدار خود در به رسمیت شناختن مطالبات قانونی ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی نوشت: آمریکا که در تلاش بود تا تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران را تمدید کند، نه تنها از بین ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، فقط حمایت جمهوری دومینیکن را به دست آورد، بلکه به این ترتیب آرا نیز به حد نصاب نرسید و به وتو نیاز نشد.

نشریه لا نسیون آرژانتین نیز در گزارشی به جلسه روز جمعه سازمان ملل پرداخت و نوشت: سازمان ملل از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران که تاریخ انقضا و پایان آن (۱۸ اکتبر- ۲۷ مهر ماه امسال) نزدیک است، خودداری کرد.

این نشریه با اشاره به صحبت های «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در «غیر قابل توجیه» خواندن رد قطعنامه ضد ایرانی از سوی شورای امنیت نوشت: آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه با ناکافی دانستن توافق هسته‌ای ایران از آن خارج شد، در نشست روز جمعه سازمان ملل قصد داشت تا به عنوان یکی از اعضای شرکت کننده، دوباره به صورت یکجانبه تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کند، که به بن بست خورد.

خبرگزاری اروپا پرس اسپانیا نیز در گزارشی پیرامون نشست روز جمعه سازمان ملل ضمن بازتاب این خبر در دو بخش جداگانه به بیان مواضع نمایندگان آمریکا و ایران پیرامون مساله تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران پرداخت و نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شورای امنیت با رد این قطعنامه، در حقیقت به درخواست بسیاری از کشورهای عربی حوزه خاورمیانه بی‌توجهی کرد؛ با این حال تلاش‌های دولت آمریکا تا کسب اطمینان کامل از سلب آزادی ایران در خرید و فروش سلاح، ادامه خواهد یافت.

این رسانه در ادامه به صحبت‌های «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پرداخت و به نقل از او نوشت: قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچ ارتباطی با حفظ صلح و امنیت بین المللی ندارد.

به نوشته اروپا پرس، تنش میان تهران و واشنگتن با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و همچنین به دنبال ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه پاسداران اسلامی در عراق تشدید شد و در تازه ترین مورد ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان ایران به مقصد سوریه، موجب افزایش مناقشه میان دو کشور شده است.

روزنامه ونزوئلایی ال ناسیونال نیز نوشت: در حالی که چند ساعت قبل از رای‌گیری «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل اعتراف کرد که قطعنامه پیشنهادی حاصل تلاش چند ماهه دیپلماسی آمریکا برای جلب حمایت‌های لازم است، اما هیچ یک از اعضا و قدرت‌های حاضر در نشست از واشنگتن حمایت نکردند.

این روزنامه همچنین از تهدید آمریکا برای اعمال فشار و سیاست‌های تحریمی دیگر علیه ایران به عنوان نمونه‌هایی بارز از «دیپلماسی متجاوز» کاخ سفید نام برد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید. رای گیری انجام شده با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق(آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ مخالف شکست خورد.  

برچسب‌ها برجام شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ قطعنامه 2231 پروندهٔ خبری تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ قطعنامه 2231 برجام شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ قطعنامه 2231 تحریم های تسلیحاتی قطعنامه پیشنهادی تسلیحاتی ایران شورای امنیت علیه ایران سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران علیه آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

به گزارش ایسنا ، در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد