Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

جعفر جوادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص هوشمندسازی آبیاری زمین‌های کشاورزی، اظهار کرد: بالغ بر ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، اما متاسفانه هنوز در این سطح سیستم هوشمند به طور کامل در هیچ نقطه‌‎ای از استان اجرا نشده و تنها در مزارعی از استان اجرای طرح به صورت آزمایشی شروع شده که سیستم هوشمند کامل نبوده و تنها در بخش اتوماسیون موفق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وارداتی‌ بودن قطعات آبیاری هوشمند عنوان کرد: متاسفانه قسمت اعظم تجهیزات در این بخش وارداتی بوده که در مزارع اجرا شده مورد استفاده قرار گرفته‌، گرچه امکان تولید این تجهیزات در داخل کشور میسر است و در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده داخلی، تجهیزات مشابه را تولید می‌کنند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بودجه تجهیز زمین‌های کشاورزی به آبیاری هوشمند تصریح کرد: خوشبختانه دستاوردهای به دست آمده در خصوص تولید تجهیزات داخلی موفقیت‌آمیز بوده و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص ستودنی است.

جوادی ادامه داد: برای حمایت از این شرکت‌ها پیگیری‌های زیادی انجام و چند طرح در دست اجرا در استان توسط مشاور وزیر و مجری سامانه‌های نوین آبیاری نیز به اتفاق بازدید شده و پیگیری تخصیص اعتبارات بلاعوض برای اجرای این سیستم‌ها در حال انجام است. در حال حاضر برای اجرای این طرح‌ها که در ردیف طرح‌های قطره‌ای محسوب می‌شوند، مبلغ ۱۷۵ میلیون ریال به ازای هر هکتار داده ‌می‌شود.

وی در خصوص مشکل آبیاری هوشمند زمین‌های کشاورزی گفت: محدودیت اصلی در اجرای سیستم‌های هوشمند، دسترسی آنلاین به آمار و اطلاعات میزان رطوبت و وضعیت خاک‌های مزارع است تا بتواند میزان آبیاری مورد نیاز را در هر لحظه و هر نقطه از اراضی برآورد نماید، سیستم با توجه به این شرایط، فرمان آبیاری در قطعات مزرعه را صادر کند و به صورت خودکار میزان آب مورد نیاز در هر قطعه تامین و آبیاری انجام شود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اجراء این سیستم‌ها باعث می‌شود تا آبیاری در مزارع، صرفا به اندازه مورد نیاز گیاه با توجه به رطوبت خاک و متناسب با نوع گیاه انجام شود و نیازی به آبیاری به صورت یکنواخت در تمام سطح مزرعه نباشد. اصولا در آبیاری قطره‌ای راندمان آبیاری بالغ بر ۹۰ درصد است.

جوادی با اشاره به مشکلات شیوع کرونا در کشاورزی بیان کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی در اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی و از جمله سیستم‌های نوین آبیاری ایجاد کرده است. عدم همکاری کشاورزان با شرکت‌های مجری و هزینه اضافه برای رعایت موارد بهداشتی در کارگاه‌ها، از مشکلات اصلی شیوع کرونا بوده ‌است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با رفع مشکل شیوع ویروس کرونا، شرایط عادی در جامعه حاکم شود و پروژه‌های عمرانی، به‌ ویژه در بخش کشاورزی، باعث رونق و جهش تولید در کشور شود. همچنین در سال جاری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به استان خراسان رضوی تخصیص یافته که در جهت افزایش راندمان و بهره‌وری آب به کشاورزان استان اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سیستم آبیاری هوشمند اراضي كشاورزي سیستم های نوین آبیاری خراسان رضوی سیستم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۶۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در استان واجد شرایط هوشمندسازی هستند که تاکنون ۸۸۲ فقره از این تعداد به کنتور هوشمند مجهز شده و ۷۶۳ حلقه چاه صنایع هنوز به کنتور هوشمند مجهز نشده اند.   محمد علی نعمت‌نژاد افزود: طبق مصوبه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شده چاه های آب تمام صنایع استان خراسان رضوی تا پایان مهر امسال به کنتور هوشمند تجهیز شوند.   مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: طبق این مصوبه، صنایع متخلف با قطع برق روبرو خواهند شد.   نعمت نژاد گفت: ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی نیز برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی، به کنتور هوشمند مجهز شده است.   او افزود: فرو نشست زمین از تبعات برداشت غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی است و طبق برآوردهای انجام شده، نرخ فرو نشست زمین در بخش مرکزی دشت مشهد بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر در سال است، درحالیکه که ۵۰ درصد جمعیت استان در همین بخش ساکن هستند.   مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: عمده فشار برنامه‌های کنترل و مدیریت مصرف آب و تعادل آبخوان بر روی بخش کشاورزی است، بخش‌های شرب و صنعت نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.   خراسان رضوی هفت درصد گستره کشور را داراست که ۷۶ درصد آن خشک و بقیه دارای اقلیم نیمه خشک است، ۳۷ حوضه آبریز در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، این آبخوانها دچار افت شدید شده و ۳۴ محدوده از ۳۷ محدوده در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین