Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرآیند ایجاد کسب‌وکارهای استارت‌آپی برای فناوران و ایده‌پردازان دانشگاهی و نوپا عمدتاً با چالش‌هایی همراه است. از تدوین طرح استارت‌آپی تا برنامه‌ریزی مالی در راه تبدیل شدن به یک کسب‌وکار منسجم راه بلندی است که ایده‌پردازان و فناوران باید به دقت آن را طی بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبعاً با سیستم آموزشی که در کشور حاکم است کمتر دانشجویی در دوران تحصیل و حتی پس از آن، از چرخه‌های رشد وایجاد کسب‌وکارهای استارت‌آپی اطلاعات دارد؛ با این حساب چگونه می‌توان ایده‌های دانشجویی را به سمت کارآفرینی و تبدیل به ثروت سوق داد.

با وجود اینکه سازو‌کارهایی همچون مراکز رشد در 10 سال گذشته گسترش چشم‌گیری در دانشگاه‌های کشور داشته ولی شاهد این هستیم که ادبیات فناوری و زیست‌بوم‌های نوآوری در بین دانشجویان همچنان کم‌لطف و کم‌سو واقع شده و آن‌طور که باید و شاید برنامه‌های تبیینی در این خصوص شکل نگرفته است. آن تعداد از دانشجویانی هم که شناختی از زیست بوم داشتند و توانستند ایده‌های خود را تا حدی بر روی برگه بیاورند، اغلب در مراحل رشد و روند تبدیل شدن به کسب‌وکار ترمزشان کشیده شده است.

امروزه با گسترش ادبیات زیست‌بوم و عارضه‌یابی از مدل‌های توسعه فناوری در دانشگاه‌ها، چنین به‌نظر می‌رسد که مراکز رشد به معنای 10 سال قبلِ آن(در ایران) دیگر کارایی مناسبی ندارد و در سوق دانشجویان به سوی کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین عملکرد ناامید کننده‌ای داشته است. با اینکه الگوهای متفاوتی از زیست‌بوم در کشورهای مختلف ارائه شده است ولی آن طور که پیداست تأثیر عامل «شتاب‌دهنده» در کارایی هسته‌های فناور و تبدیل شدن آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بالاست.

البته در الگوهای زیست‌بومی جدید نه‌تنها مراکز رشد حذف نشده‌اند بلکه شتاب‌دهنده‌ها نیز در کنار آنها به‌عنوان یک ساختار مکمل و اصلی در راستای ارزشمند جلوه دادن و پرداخته کردن استارت‌آپ‌ها در نگاه سرمایه‌گذاران دیده می‌شوند. مراکز رشد در مراحل اولیه تبدیل شدن استارت‌آپ به کمپانی به یاری آن می‌آیند؛ یعنی مرحله‌ای که ایده استارت‌آپی برای بازار مهیا شده اما هنوز مدل کسب‌وکار یا روشی برای تبدیل کردن ایده به محصول شکل نگرفته است. شتاب‌دهنده‌ها ولی به پیشرفت کمپانی‌هایی که هم ایده و هم مدل کسب‌وکار دارند کمک می کنند. آنچه که واضح است هر دوی آنها نهایتاً به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تا به سمت سرمایه‌گذاران تأثیرگذار جهش کنند.

شتاب‌دهنده‌ به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که از کسب‌وکارهای نوآورانه و خلاق در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند. یک شتاب‌دهنده با فراهم کردن امکانات و فضای مناسب کمک می‌کند تا یک ایده ناب توسط گروهی از افراد به یک استارت‌آپ تبدیل شود. شتاب‌دهنده‌ها با دادن آموزش‌های لازم و همچنین تأمین فضای کسب‌وکار و سرمایه‌های مالی و حتی انسانی مورد نیاز برای پیاده‌سازی ایده، روند راه اندازی کسب‌وکار خلاق را سرعت بخشیده و در ازای این حمایت‌ها خود را در بخشی از سود مادی و اعتبار معنوی آن کسب‌وکار شریک می‌کنند.

افراد نیز در ساختارهای شتاب‌دهی نقش پررنگی ایفا می‌کنند، در شتاب‌دهنده‌ها افرادی تحت عنوان منتور یا مشاور حضور دارند که به افراد دارای ایده آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند. معمولاً شتاب‌دهنده‌ها در طول سال فرآیندهایی را برای دریافت ایده‌ها طراحی کرده که افراد و تیم‌های صاحب ایده می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. پس از ارزیابی و داوری، ایده‌های نوآورانه به مراحل بعد راه پیدا می‌کنند.

الگوهای بسیاری در قالب مراکز فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها به‌منظور ارتقای مراکز رشد در سال‌های گذشته پیاده‌سازی شده، ولیکن این دانشگاه آزاد بود که سازوکار مراکز رشد را مستقلاً در طرحی جدید پیاده‌ کرد و تمام اِلمان‌های زیست‌بوم را ذیل سراهای نوآوری جانمایی و با یک ارتباط منطقی به‌هم متصل کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی با طراحی الگوی سراهای نوآوری ذیل بازارهای فناوری ا‌ِلمان‌های مرکز رشد، شتاب‌دهنده و پارک علم و فناوری را در یک زیست بوم گسترده به‌دنبال تقویت کارکرد هر یک ساختارهای فناوری است. شتاب‌دهی یکی از مراحلی است که در خروجی موفق طرح‌های کسب‌وکار بسیار بااهمیت و موثر بوده و طراحی مستقل یک رکن به‌عنوان شتاب‌دهنده ذیل سراهای نوآوری موجب رسمیت بخشی به مرحله شکل‌گیری یک کسب‌وکار می‌شود.

انتهای پیام /

358 / 167 سرای نوآوری شتاب دهنده استارتاپ ایده استارتاپی دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سرای نوآوری شتاب دهنده استارتاپ ایده استارتاپی دانشگاه آزاد اسلامی شتاب دهنده ها کسب وکارهای استارت آپی مراکز رشد استارت آپ تبدیل شدن زیست بوم کسب وکار ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود

شهردار مشکین‌دشت از اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد در سطح شهر با آغاز سال جدید خبر داد و گفت: سرای بانو مختص بانوان شهر مشکین‌دشت، سال جدید احداث خواهد شد.

علی سلگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز با اشاره به اهمیت اثرگذاری رسانه، اظهار کرد: رسانه‌ها به مردم کمک می‌کنند که از حقوق خود مطلع شوند و در راستای احقاق حقوق شهروندان تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها با انتقادهای سازنده خود می‌توانند به اُمیدافزایی در جامعه کمک کنند، افزود: شهرداری مشکین‌دشت پذیرای انتقادات و پیشنهادات خبرنگاران است تا شاهد پویایی زندگی شهری و توسعه پایدار در شهرمان باشیم.

شهردار مشکین‌دشت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش مشارکت مردمی در جامعه، خاطرنشان کرد: شهرداری در این راستا از طرح‌های شهروندان استقبال می‌کند.

سلگی با اشاره به اینکه شهرداری مشکین‌دشت احداث و توسعه جاده‌های سلامت را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: احداث این پروژه حداقل کاری است که می‌توان برای ارتقای سطح سلامت شهروندان انجام داد.

وی با اشاره به احداث پروژه‌های مختلف عمرانی، تصریح کرد: احداث بوستانی در حاشیه ابراهیم‌آباد به مساحت ۵ هکتار در سال جاری کلید می‌خورد و عملیات احداث کتابخانه بعثت نیز با اعتبار سه میلیارد تومان آغاز می‌شود.

شهردار مشکین‌دشت با اشاره به اینکه افزایش نشاط اجتماعی یکی از اهداف مدیریت شهری مشکین دشت است، گفت: در این راستا پروژه‌های مختلفی برای تمام سنین در نظر گرفته شده و سرای بانو یکی از این پروژه‌ها است که مختص بانوان خواهد بود.

سلگی با اشاره به بافت فرسوده موجود در شهر مشکین‌دشت، عنوان کرد: ممنوعیت صدور پروانه برای املاک قولنامه ای موضوعی بود که بر افزایش بافت فرسوده تأثیر گذاشت، در این راستا با راه‌اندازی طرح بازآفرینی شهری تلاش کرده‌ایم به املاک قولنامه‌ای نیز خدمات ارائه دهیم.

وی بودجه سال جاری این شهرداری را ۴۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تلاش داریم با افزایش درآمدهای پایدار شهری بودجه را نیز افزایش دهیم.

کد خبر 748213

دیگر خبرها

  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • رویداد استارتاپی شتاب در قم به کار خود پایان داد
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • کلنگ زنی دومین سرای دانشجویان متاهل در یاسوج
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • استان گلستان در حذف پروانه کسب‌های کاغذی ۴ پله صعود کرد
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود