Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:33:41 GMT

نان از دل سنگ

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۹۸۰۰

نان از دل سنگ

طیبه بایی اهل بهشهر که بنا به دلایلی بعد از طلاق تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرد و تا مدتی مستمری دریافت می کند میل به داشتن یک زندگی بهتر او را بر آن می دارد تا با دریافت ۲۰ میلیون تومان وام خود اشتغالی به ساخت زیورالات و بدلیجات روی آورد.

خبرگزاری شبستان – مازندران؛ عده ای از بانوان به دلیل فوت سرپرست و بد بیاری تحت پوشش این نهاد قرار گرفته، و برخی دیگر بنا بر دلایلی پس از طلاق و جدایی از سرپرست زیر مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهند شد تا با کمک‌های موردی امورات زندگی را بچرخانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اشتغال برای زنان سرپرست خانوار امری اجتناب‌ناپذیر است؛ در واقع داشتن یک شغل مناسب را نمی‌توان جدای از زندگی آنها در نظر گرفت زیرا این زنان بعد از مرگ همسرشان یا طلاق نان آور خانواده محسوب می‌شوند.

 

۴۷ هزار زن سرپرست خانوار در استان مازندران تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارند ، وبا توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات زیاد اقتصادی و نرخ بالای تورم، مستمری پرداختی ماهیانه این نهاد به مددجویان مکفی نیست، کمیته امداد با اجرای طرح خوداشتغالی مددجویان و با در اختیار قرار دادن تسهیلات سعی بر خودکفا کردن بخشی از مددجویان توانمند را دارد.

 

در استان مازندران افراد توانمند زیادی مایل به ایجاد شغل، در این بخش بودند، یکی از این افراد بانویی مطلقه است که فکر می‌کرد بی‌سرپرست شده و پس از جدایی با موجی از نگرانی‌ها مواجه شد، ولی با تکیه بر استعدادهای ذاتی توانست خوداشتغالی و کارآفرینی انجام بدهد.

 

«طیبه بایی» ۳۴ ساله، اهل بهشهر استان مازندران است. از امید به زندگی در پس خودکفایی به خبرنگار شبستان می‌گوید، پنج سال پیش بنا بر دلایلی از همسرم جدا شدم با وجود اینکه فرزندی نداشتم چون منزل محل سکونتم استیجاری بود برای گذراندن امورات زندگی به مشکل بر خوردم.

 

وی ادامه می‌دهد؛ من که از سال ۹۰ پس از شرکت در یک دوره آموزشی ساخت بدلیجات کم و بیش این کار را در خانه انجام می‌دادم، دو سال پیش با خودم گفتم چه خوب است از وام خوداشتغالی ۲۰ میلیون تومانی کمیته امداد امام خمینی(ره) بهشهر بهره گرفته و برای خودم مغازه‌ای کوچک باز کنم.

بایی ابراز می کند؛ از این رو برای دریافت وام ثبت نام کرده و اقدامات لازم را اجرا کردیم، تا اینکه مغازه  کوچک خودم را با دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی و بازپرداخت پنج ساله باز کردم، زیورآلات ساخته دست خودم شامل؛ بدلیجات ساخته شده از برنج و مس، انگشتر مسی و سنگ های تزیینی را به‌فروش می‌رساندم‌.

 این بانوی موفق با اشاره به اینکه اوضاع کسب و کارم بسیار خوب بود، می‌گوید؛ در ماه در چند نمایشگاه هم شرکت کرده و تولیداتم را به فروش می‌رساندم، تا اینکه به شیوع ویروس کرونا برخوردیم.

وی یادآور می شود؛ پس از شیوع این ویروس دست از تلاش برنداشته و کارگاه کوچک انفرادی در خانه ام آماده کردم، و مغازه را به یکی از دوستانم برای کار در بخش فروش واگذار کردم، در حال حاضر مشتری‌های ثابت خودم را دارم و از طریق حضوری و غیرحضوری تولیداتم را به فروش می‌رسانم.

 

بایی که معتقد است روی پای خودش ایستاده، با افتخار ادامه می دهد؛ خدا را شکر اوضاع کسب و کارم از دوران زندگی مشترک هم بهتر است چرا که خرج خورد و خوراک را هم به زور داشتیم، ولی الان در ماه حدود ۵۰۰ تکه زیورآلات تولید می‌کنم که البته کاری سخت، حساس و مردانه است.

این کارآفرین گفت: زیورآلات تولیدی دست خودم با نام متوتا به معنی ماهی کوچک در بهشهر تبدیل به یک برند شده است که بسیاری از علاقمندان به بدلیجات آن را می‌شناسند، البته  روز به روز هزینه مواد اولیه افزایش چند برابری پیدا می‌کند و این کار را سخت‌تر خواهد کرد.

 

وی به افتتاح آموزشگاه در این بخش فکر می‌کند و می‌گوید؛ باوجود اینکه می‌دانم افتتاح آموزشگاه هزینه بردار است ولی امیدوارم با پایان دوره بازپرداخت وامم بتوانم از تسهیلات تکمیلی این نهاد استفاده کنم وبا باز کردن آموزشگاه به افزایش خوداشتغالی در این بخش کمک کنم.

 

به گزارش شبستان، تولید در شرایط اقتصادی امروز چه محدود و چه انبوه سخت و طاقت فرسااست و غیرتی مردانه می‌خواهد که بسیاری از بانوان ما این ویژگی را دارند، که افزایش سیاست های حمایتی از این قشر تحت عناوین و طرح های مختلف مانند واگذاری وام های بلندمدت، اشتغالزایی و ... علاوه بر کاهش جمعیت مستمری بگیر و تبدیل آنان به افرادی خودکفا، از انواع معضلات و آسیب های اجتماعی ناشی از فقر نیز می کاهد. به امید حمایت‌های بیشتر مسئولان از این قبیل افراد که فشار زیادی را متحمل می‌ شوند.

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمیته امداد مازندران وام خودکفایی زنان سرپرست خانوار کرونا خودکفایی طلاق اشتغالزایی کمیته امداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۹۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در مشهد مقدس افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد کشور در مراسم افتتاح  زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد  که در مشهد برگزار شد با تاکید بر ضرورت حفظ عزت و کرامت مددجویان، گفت: مددجویان ولی‌نعمتان ما هستند و وظیفه داریم زمینه بهترین برنامه فرهنگی یعنی زیارت امام رضا (ع) را برای این خانواده‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: برای ساخت این مجموعه اقامتی شهرداری، شورای شهر و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و این پروژه با الگوگیری از زائرسرای کرامت یک به اتمام رسید و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

بختیاری با بیان اینکه زائرسرای شماره یک کرامت در سال 1401 میزبان 14 هزار 161 زائر و 105 گروه اردویی بود، اضافه کرد: این عدد در سال 1402 به 18 هزار و 63 مددجو افزایش یافت که با افتتاح مجموعه شماره 2 کرامت باید برای میزبانی از 40 هزار زائر برنامه‌ریزی کنیم تا مددجویان به همراه خانواده‌های خود به زیارت امام هشتم(ع) مشرف شوند.

رئیس کمیته امداد، خدمت به مددجویان را افتخار همه امدادگران در کمیته امداد عنوان کرد و گفت: باید همان‌گونه که برای فرزندان خود قدم برمی‌داریم برای این عزیزان هم قدم برداریم و همه عوامل کمیته امداد باید عزت و کرامت مددجویان را مدنظر داشته باشند.

بختیاری با اشاره به اینکه این زائرسرا امکان افزایش 50 درصدی زیارت مددجویان را فراهم کرده است، افزود: زائرسرای کرامت 2 سالانه 20 هزار مددجو را پذیرا خواهد بود گفت: کمیته امداد یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • برپایی اردوی جهادی پزشکی از سوی کمیته امداد شهر قدس
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است
  • توانمندشدن بیش از ۴ هزار خانوار کمیته امداد استان همدان
  • هرمزگانی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان زکات فطریه پرداخت کردند
  • خودکفایی ۴ هزار و ۵۹۸ مددجوی استان همدان
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • پرداخت ۲۰ میلیارد زکات فطریه از سوی هرمزگانی‌ها
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟