Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ اولین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق به کشور بازگشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح زاگرس بیست و ششمین روز از مرداد ماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن اسلامی در سال 1369 و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد دو هفته پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش صدام و 2 روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران بار دیگر عهدنامه 1975 الجزیره را پذیرفت و به شرایط ایران برای پایان جنگ تسلیم شد و از جمله قول عقب‌نشینی از مرزهای ایران و آزادسازی اسیران ایرانی را داد.

سال 1369 سالی پرتلاطمی برای مردم ایران بود، در گرماگرم تابستان، روز 26 مرداد سال 1369 بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده بودند و در دست دشمن اسیر شده بودند ، به وطن بازگرداند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس نسبت به جمعیت بیشترین حضور را در جبهه های جنگ به خود اختصاص دادند و در این میان ۳۱۷ آزاده سرافراز استان دوران اسارت را در اردوگاه های عراق گذراندند.

استان کهگیلویه وبویراحمد، 1800 شهید، 13 هزار جانباز، 33 هزار رزمنده، 318 آزاده به کشور عزیزمان اهدا کرده است. تعداد 270 نفر از شهداء؛ پاسدار و 300 نفر سرباز و بقیه بسیجی بوده اند‌ که کوچکترین شهید 12 ساله و کهنسال‌ترین آنها 67 ساله بود. از این آمار 80 درصد از مناطق عشایری بوده و 99/5 درصد در خط مقدم و 90 درصد از آنها زیر 30 سال سن داشتند.

بیشترین سابقه اسارت مربوط به سیدحمزه اکوانی آزاده هم استانی با ۹ سال و ۱۰ ماه و ۹ روز اسارت است و پیرترین آزاده دفاع مقدس استان سیدنصرت‌الله دادگر متولد ۱۳۱۴ و کم سن و سالترین هم سیدقربان فروزان متولد یکم تیر ۱۳۵۲ است.

در اینجا عکس هایی از آزادگان استان را می بینید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل امور عشایر استان گفت: بازگشایی جاد‌ه های عشایری ، آبرسانی سیار ، تامین امنیت مسیر کوچ از جمله اقدامات امور عشایر استان در سال جدید برای کوچ عشایر می‌باشد.   آذرفر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کوچ عشایر استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.   از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ، ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار