Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی واردکنندگان در ماه‌های گذشته کاغذ کاربن لس را که در داخل تولیدکننده عمده دارد، به جای کاغذ چاپ و تحریر وارد کشور کرده‌اند تا از تعرفه بسیار اندک این کاغذ بهره ببرند؛ این در حالی است که مدتی است محصول تولیدکننده‌ها روی دست آنها مانده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از زمان اختصاص ارز دولتی به کاغذ  عده کثیری از فعالان این صنعت از فسادی که در ادامه این ماجرا در حوزه کاغذ به وجود خواهد آمد،‌ سخن گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن، بارها از کشف انبارهای احتکار کاغذ‌، نام‌های جعلی که اقدام به اخذ ارز از بانک مرکزی کردند و هرگز کاغذی وارد نکردند و... به میان آمد.

فساد در حوزه کاغذ اما تنها اختصاص به زمانی که ارز دولتی به این کالا اختصاص پیدا کرد،‌ ندارد. از آنجا که کاغذ چاپ و تحریر از تعرفه بسیار اندک وارداتی(5 درصد) بهره‌مند بوده و معاف از مالیات است، برخی از سودجویان بازار کاغذ با فریب گمرک اقدام به واردات کاغذهای دیگر به نام کاغذ چاپ و تحریر کرده‌اند‌؛ نمونه‌هایی از این اقدام در چند سال اخیر خبرساز شده‌اند.

حالا چند هفته‌ای است که سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با موضوعی تازه در این زمینه روبرو شده است: واردات کاغذ کاربن لس به جای کاغذ چاپ و تحریر.

مهشید پورداد، دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا، با تأیید این خبر به تسنیم می‌گوید:‌ در داخل کشور پنج تولیدکننده کاغذ کاربن لس (کاغذ خودکپی که در دفترچه بیمه  و فیش‌های بانکی کاربرد دارد) وجود دارد که از میان  آنان، دو تولیدکننده عمده نیاز کشور را تأمین می‌کنند و با راه‌اندازی فازهای جدید تولید و افزایش ظرفیت تولیدی راه برای هدایت مازاد تولیدات در مسیر صادرات هموار خواهد شد.

پورداد افزود:‌ چندی پیش این تولیدکنندگان این نوع کاغذ خاص با مراجعه به سندیکا عنوان کردند که مصرف‌کنندگان اصلی این کاغذ خاص که دو چاپخانه بزرگ در کشور هستند‌، عمده نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند؛ در حالیکه تولیدکننده داخلی ما علی‌رغم تولید مناسب قادر به فروش تولیدات خود در داخل نیست؛ آن هم در حالیکه در شرایط امروز کشور همه باید تلاش کنیم تولید داخلی را تقویت کنیم و اولویت را بر استفاده از آن بگذاریم.

وی ادامه داد:‌ پیگیری‌های ما نشان داد که قیمت تمام شده کاغذ کاربن لسی که  وارد می‌شود‌، بسیار پایین‌تر از کاغذی است که در داخل تولید می‌شود و این غیرعادی بود. بررسی‌ها نشان داد که عده‌ای از واردکنندگان سودجو از سهل‌انگاری و بی‌توجهی برخی از افراد در گمرک استفاده کرده‌ و با ترفندهایی این کاغذ را به نام کاغذ چاپ و تحریر که از پرداخت ارزش افزوده معاف است و از تعرفه بسیار پایین 5 درصد بهره می‌برد‌، وارد کرده‌اند؛ در حالیکه تعرفه کاغذ کاربن لس 20 درصد است. به همین دلیل است که واردکننده این کاغذ را با هر قیمتی عرضه کرده باشد، برایش سود قابل توجهی داشته است. در مقابل کمر تولیدکننده داخلی شکسته و ناگزیر از کاهش تولید و تحمل ضرر است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذو مقوا ادامه داد:‌ ما موضوع را پیگیری کردیم و با اداره استاندارد، گمرک و وزارت صنعت طرح موضوع کردیم که خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند تا مانع سوء استفاده سودجویان شده و ارز کشور را هدر ندهیم.

وی افزود: اینگونه بی مهری‌ها  موجب دلسردی تولیدکنندگان می‌شود و در دراز مدت تولید و اشتغال پایدار را با مشکل مواجه می‌سازد. از سوی دیگر این انتظار وجود دارد که مصرف‌کنندگان این نوع کاغذ به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشند. ما ظرفیت بالایی برای تولید این نوع کاغذ در کشور داریم که باید مورد حمایت قرار بگیرد.

توان تولید کاغذ در کشور به جز کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر بسیار بالا است‌. ایران در حوزه کاغذ سلولزی و بسته‌بندی نیز در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری برداشته است. هرچند در حوزه کاغذ چاپ و تحریر مشکلات متعددی وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم خودکفا شویم‌، اما در زمینه افزایش تعرفه کاغذ چاپ و تحریر بارها پیگیری‌هایی از سوی تولیدکنندگان انجام شده است که در نهایت موفق شدند تنها یک درصد به تعرفه واردات این کاغذ اضافه کنند. تولیدکنندگان معتقدند که کم بودن تعرفه واردات کاغذ چاپ و تحریر موجب شده نظم تعادلی بین بازار تولید و بازار واردات این نوع کاغذ بر هم بخورد و رقابت ناعادلانه‌ای بین تولیدکنندگان این کاغذ و واردکنندگان آن شکل بگیرد.

بازارهای صادرات کاغذ با تصمیمات یک شبه دولت از بین می‌روند/در بزنگاه تولید کاغذ تحریر و روزنامه هستیمبرگزاری سومین نمایشگاه کاغذ و مقوا با حضور 60 شرکت داخلیسرنوشت بازار کاغذ چه خواهد شد؟/ وزن واردات کاغذ تحریر آب رفتکاغذ مرز 400 هزار تومان را رد کرد

با این حال وزارت ارشاد که بزرگترین مخالف این افزایش است نیز دلایل خاص خود را دارد که مهمترین آن افزایش قابل توجه قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار به دلیل وابستگی نسبتاً کامل کشور به واردات این نوع کاغذ است.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تولید کاغذ در ایران بیشتر بخوانید... کاهش تمایل به واردات کاغذ از سوی تجار/ادامه‌دار بودن عدم تخصیص ارز خطرناک است کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر در بازار بازار کاغذ در آستانه انفجار/ چرا تولید دغدغه نمی‌شود؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... کاهش تمایل به واردات کاغذ از سوی تجار/ادامه‌دار بودن عدم تخصیص ارز خطرناک است کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر در بازار بازار کاغذ در آستانه انفجار/ چرا تولید دغدغه نمی‌شود؟ واژه های کاربردی مرتبط تولید کاغذ در ایران پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ استفتاء جدید رهبر انقلاب درباره "رانت اطلاعاتی در بورس" ۳ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۴ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز به نام کره شمالی ۵ روز خانواده و نگاه به برنامه‌ای خانوادگی/ تلویزیون باید مراقبت کند از مردم دورتر نشود! ۶ گزارش تسنیم از مستندهای "نبرد ۳۳ روزه"|از شلیک تیرخلاص به شیطان بزرگ تا زیستگاهی که مردان مقاومت را تربیت کرد ۷ روایتی از ماجرای مباهله؛ "دعوت مردی که راست می‌گفت" ۸ محمدرضا شجریان در بیمارستان بستری شد مهمترین اخبار فرهنگی بیژن بنفشه‌خواه: به‌خاطر تسمخر ماهواره فحش خوردیم/ تلویزیون از دلسردی طنازان جلوگیری کند یک‌بام‌ودوهوایی سلبریتی‌ها در مواجهه با کرونا/ اسکار عقب می‌افتد جشن حافظ نه! عادل: آماده‌سازی ۲ هزار بقعه برای عزاداری محرم/ ۳ میلیون ماسک در هیئت‌ها توزیع می‌شود از نماز حاج‌قاسم در کرملین تا ترس اوباما از نام سردار/ نگاهی به سبک زندگی «سلیمانی عزیز» مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر باقری:‌ رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد/ امنیت ملی ایران دچار خدشه شود تحمل نمی‌کنیم نامه قالیباف و رئیسی به رهبر انقلاب درباره تصمیم دولت برای فروش نفت روحانی: ملت قدرشناس ایران به ولایتمداری، استواری و صلابت آزادگان گرانقدر خود می‌بالد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: فروش اوراق سلف نفتی مجوز ندارد/ دولت مجوز فروش را اعلام کند ترامپ: نتیجه رأی‌گیری را می‌دانستیم/ هفته آینده برای بازگشت تحریم‌های ایران تلاش می‌کنیم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید کاغذ در ایران تولید کاغذ در ایران کاغذ چاپ و تحریر نوع کاغذ حوزه کاغذ واردات کاغذ کاغذ تحریر تولید کاغذ بازار کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری

  فوران چاه‌های نفت ازخطرات مهمی است که فرآیند استخراج نفت را چه درخشکی وچه دردریا تهدید می‌کند؛ حادثه فوران چاه رگ سفید در سال ۹۶ نمونه‌ای از بروز چنین حوادثی درکشور است.متخصصان کشورمان با طراحی و تولید «دستگاه پیشرفته شبیه‌ساز فوران حفاری سری ۵۰۰۰» گام بلندی درراستای آموزش نیروی متخصص برای استخراج ایمن ازچاه‌های نفت برداشته‌اند.براساس استانداردهای بین‌المللی فراهم کردن تمهیدات ایمنی جزو نخستین فعالیت‌هایی است که پس از حفر چاه‌های نفت و گاز باید انجام شود. آموزش نیروی انسانی برای مقابله باپیشامدهای خطرآفرین احتمالی ازجمله این اقدامات است که نیازبه وسایل و تجهیزات کمک‌آموزشی مناسب دارد.استفاده ازشبیه‌سازهای پیشرفته می‌تواند ازگزینه‌های مناسب درامرشبیه‌سازی کار در شرایط واقعی باشد و امکان آموزش مستمر باهزینه پایین وتکرارسناریوهای ایمنی مختلف بدون به خطرافتادن جان کارکنان یا تاسیسات را فراهم کند.

همت برای خودکفایی
باوجود مزیت‌های نام برده شده،تنها دستگاه شبیه‌ساز خارجی که در ایران استفاده می‌شد، ازکارافتاده بود و به دلیل تحریم‌ها امکان تعمیر آن وجود نداشت. همین امر هم موجب شد تا متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان در کشور برای تولید داخلی چنین دستگاهی دست به کار شوند.متخصصان این شرکت دانش‌بنیان موفق شدند دستگاه شبیه‌ساز خارجی را در عملیات پیچیده مهندسی، دوباره راه‌اندازی کنند. همین کار هم موجب شد در کنار توسعه دانش فنی، اعتماد به نفس و شوق جدی برای تولید داخلی چنین محصولی ایجاد شود و بلافاصله تلاش برای تولید بومی این محصول آغاز شود. بنابر اظهارات رسمی مدیران شرکت ملی حفاری ایران در حال حاضر حداقل ۱۰ دستگاه از این شبیه‌ساز در کشور مورد نیاز است و در شرایط فعلی امکان تأمین آن از خارج کشور وجود ندارد. به گفته جعفر زدوار، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، حدود ۶۰۰۰ نفر از کارکنان صنعت حفاری کشور ملزم به طی دوره‌های آموزشی با این تجهیز جهت دریافت مجوز فعالیت بر تأسیسات نفتی هستند.
   
آغاز مسیری جدید در توسعه ایمنی صنایع نفت و گاز
پس از تلاش موفقیت‌آمیز در راه‌اندازی مجدد دستگاه موجود و آغاز تلاش برای تولید داخلی شبیه‌ساز، صنایع نفتی کشور با امضای قراردادهایی برای تولید چهار نمونه داخلی از این دستگاه از این طرح استقبال کردند.جعفر زدواردرباره این پروژه به«جام‌جم» می‌گوید: «تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی دقیق، پشتیبانی تولید و به‌خدمت‌گیری ظرفیت بخش‌های خصوصی کشور آغاز شده و پس از تکمیل دستگاه‌های اول و دوم،دستگاه سوم درخط نهایی تولیدودستگاه چهارم درمرحله ساخت قطعات قرار گرفته است.»اما این پایان کار نخواهد بود و با توجه به درخواست متقاضیان، برنامه‌ریزی برای تولید دستگاه‌های شبیه‌ساز فوران حفاری ادامه دارد.این شرکت دانش‌بنیان اکنون ظرفیت تولید دودستگاه درسال رادارد ودرنظر دارد تا این ظرفیت را توسعه دهد. 

از مهندسی معکوس تا نوآوری
تجربه کسب شده در راه‌اندازی مجدد محصول خارجی کلید اصلی دست یافتن به دانش تولید داخلی و مبنای طراحی و ساخت این دستگاه شبیه‌ساز بوده است. بخش‌های مختلف این دستگاه با روش مهندسی معکوس و در کنار آن ابتکار و خلاقیت متخصصان کشور در بهینه‌سازی قطعات تهیه شده‌اند. مهندس زدوار در رابطه با حضور شرکت‌های خصوصی در مسیر توسعه این طرح می‌گوید: «پس از طراحی کلیه سیستم‌ها و زیربخش‌های شبیه‌ساز، بسیاری از زیر مجموعه‌ها به بخش خصوصی برون‌سپاری شد.» وی می‌افزاید: «مونتاژ نهایی در شرکت صورت می‌گیرد و خط تولید محصول پیاده‌سازی شده است. همچنین بازخوردهای دریافت‌شده از نمونه‌های تحویل شده محصول می‌تواند زمینه بهینه‌سازی هرچه بهتر و حتی صادرات این محصول را هم فراهم کند.» البته که مسیر تولید این محصول حیاتی برای صنایع نفت و گاز کشور چالش‌های زیادی هم داشته است. جعفر زدوار از مهم‌ترین معضلات این مسیرمی‌گوید:«بروکراسی اداری درسازمان‌ها ونهادهای اصلی ازمهم‌ترین چالش‌های شرکت‌هاو تولیدکننده‌ها در کشور است. ضمن این‌که هماهنگی هرچه بیشتر مجموعه‌ نفت با دیگر ارکان اجرایی بالادستی می‌تواند تاثیرات به‌سزایی در امر سرعت‌بخشی به تولید محصولات راهبردی در کشور داشته باشد.»

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است