سینما پردیس سنندج مجهزترین و پیشرفتهترین سینمای غرب کشور است
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۶۶۸۲
ایسنا/کردستان رئیس حوزه هنری استان کردستان، با اشاره به اینکه سینما پردیس سنندج مجهزترین و پیشرفتهترین سینمای غرب کشور است، گفت: چهار سالن به سینما پردیس طی این مدت اضافهشده و در ایام هفته وحدت ازآنرو نمایی میشود.
امین مرادی امروز(۲۶مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است، اظهار کرد: رشد اقتصادی بدون فرهنگ نه ممکن است نه مفید، چراکه توجه به فرهنگ به معنی کاهش آسیبهای اجتماعی و کاهش هزینههای قضایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه کاهش آسیب اجتماعی در دوران پساکرونا بسیار مهم است، افزود: همانطور که دانشمندان و پزشکان برای واکسن کرونا تلاش میکنند باید در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی برنامههای فرهنگی از هماکنون راهاندازی شود چراکه دوران پساکرونا موجب برهم ریختگی برخی از خانواده ها میشود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، بیان کرد: وجود پیوست فرهنگی برای تمام پروژههای اجتماعی، عمرانی، اقتصادی و غیره بسیار مهم است، اگر پیوست فرهنگی نباشد تبعات منفی فرهنگی در جامعه پیش خواهد آمد.
مرادی با اشاره به اهمیت زیرساخت فرهنگی، ذکر کرد: کرونا واقعیتی است که باید همه ما آن را در زندگیمان قبول کنیم لذا باید نسبت به توسعه فرهنگی استان در این شرایط بیتفاوت نباشیم.
وی با اشاره به اینکه سینما پردیس سنندج مجهزترین و پیشرفتهترین سینمای غرب کشور است، عنوان کرد: چهار سالن به سینما پردیس طی این مدت اضافهشده و در ایام هفته وحدت ازآنرو نمایی میشود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، افزود: هر سالنی که پروژکتور و پرده داشته باشد به آن سینما گفته نمیشود لذا سینما دارای تعریف، استاندارد و شاخص است که چیدمان صندلی، صدا، نور و ارکان روزانه فیلم بهطور استاندارد رعایت شده باشد.
مرادی با اشاره به اینکه هرروز سالن ویژه سینمای کودک در سینما پردیس نمایش داده میشود، بیان کرد: در سینما بهمن سنندج کتابخانه تخصصی هنر، پلاتو و استودیو حرفه صدا و تصویر دایر شده است.
وی با اشاره به اینکه بهجز در شهرستان های سنندج و بیجار سینمای دیگری در استان وجود ندارد، بیان کرد: با همکاری اداره آموزشوپرورش در دهه فجر کلنگ زنی سینما سقز آغاز شده است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان به برنامههای دوران کرونا اشاره کرد و گفت: شبشعر به مدت سه شب در سالن خالی برگزار شد، اما هنرمندان در این فضا پیام خود را به مردم رساندند، فراخوان جشنواره عکاسی "مان"، جشنواره تئاتر، نمایش مجازی کاریکاتور، نقاشی و عکاسی، کنسرت آنلاین و جشنواره دف نوای رحمت بهطور مجازی برگزار شد.
مرادی به ثبت شهر خلاق موسیقی نیز اشاره کرد و افزود: ثبت جهانی شهر خلاق موسیقی مربوط به یک ارگان نیست و همه باید برای ثبت و برند بودن آن تلاش کنند.
وی گفت: در چند سال اخیر برای اولین بار هزار دف در سنندج برگزار و ظرفیتهای استان به بزرگان هنر و موسیقی شناخته شد.
رئیس حوزه هنری استان کردستان به اقتصاد هنر اشاره کرد و افزود: قبل از جشنواره دف، دفنوازان استان دغدغه عدم فروش محصولات خود را داشتند که با برگزاری این برنامه و تأثیرگذاری آن بر اقتصاد و هنر متقاضیان دف افزایش یافت.
مرادی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را در فرهنگ و هنر گذاشته است، ذکر کرد: بعد از چند ماه بازگشایی سینما تعداد ۲۶ نفر به دیدن فیلم به سینما بهمن آمدند درحالیکه این تعداد در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بودند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه هنری طی دوران کرونا توانسته برنامههای متنوعی در قالب فضای مجازی برگزار کند و بر این باور است که استان کردستان یک استان فرهنگی است.
وی به کار فرهنگی در استان اشاره کرد و یادآور شد: کار فرهنگی کاری یکروزه نیست چراکه هزینهبر و زمانبر است و باید بهصورت تیمی انجام شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سینما حوزه هنري استانی فرهنگی و هنری رئیس حوزه هنری استان کردستان سینما پردیس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن میشود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.
به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشتماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلمهای تاریخ سینما اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نمایندهای ندارد غافلگیریهای جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما