Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاربرد انرژی هسته‌ای در صنایع مختلف، گفت: انرژی هسته‌ای موضوعی است که کشور‌ها با بهره گیری از آن در لبه دانش هایتک (high-tech)  قرار می‌گیرند؛ به بیانی دیگر کشوری که در باشگاه دارندگان چرخه سوخت قرار دارد بی‌تردید در زمره کشور‌های پیشرو دانش در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ناگفته نماند که انرژی هسته‌ای صرفا برای ساخت بمب اتم نیست، زیرا ایران از همان ابتدا با صراحت اعلام کرده که در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی چیزی به نام بمب اتمی وجود ندارد.

عابدینی افزود: نکته بعد هم این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی رسما فتوای حرمت شرعی بمب اتم را صادر کرده اند؛ علاوه بر این گزارش آژانس اتمی و چندین گزارش از جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نشان داده است که ایران هرگز انحرافی به سمت بمب اتمی نداشته است، پس می‌توان نتیجه گرفت ادعا‌هایی که غربی‌ها ضد جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند صرفا ادعا‌هایی رسانه‌ای و سیاسی است؛ نه حقوقی و فنی.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: اکنون کشورمان بیش از هرچیز به دنبال استفاده و کاربرد انرژی هسته‌ای در سایر رشته‌ها و پیشبرد دانش دانشگاهی است، زیرا کشوری که بتواند زمینه ساخت سانتریفیوز‌ها و غنی سازی را داشته باشد در حوزه مکانیک، نرم افزار، مخابرات، الکترونیک، سیالات و آلیاژ‌ها و بسیاری از حوزه‌ها سرآمد خواهد بود، زیرا برای ساخت یک سانتریفیوژ نیاز به دانشی بسیار پیشرفته است.

او تاکید کرد: همچنین ساخت غنی سازی اورانیوم کاربرد‌های بسیاری در پزشکی دارد؛ برای مثال راکتور تحقیقیاتی تهران اکنون زمینه تولید ایزوتوپ دارو‌ها را داشته و اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر بیمار سرطانی برای استفاده از دارو‌ها نیاز به این مرکز دارند؛ لذا انرژی هسته‌ای نیاز حقیقی کشور است، ناگفته نماند که ایزوتوب دارو‌ها به دلیل عمر بسیار کوتاهی که دارند از خارج هم نمی‌توانند وارد کشورمان شوند.

عابدینی خاطر نشان کرد: نکته بعد هم استفاده از دانش هسته‌ای در کشاورزی است که در حال حاضر در ایران هم از آن استفاده می‌شود؛ همچنین از این دانش برای آب شیرین‌کن‌ها هم استفاده می‌شود و درحال بهره برداری از آنها هستیم. 

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: تولید برق هم کاربرد دیگر این صنایع است که برای کشور کم بارشی نظیر ایران بسیار با اهمیت است، حتی وقتی که بارندگی به اندازه کافی باشد؛ در برخی از استان‌های جنوبی ایران به دلیل کویری بودن امکان ساخت سد و تولید برق از طریق ژنراتور‌های آبی وجود ندارد، بنابراین نیاز به برق پاک و انرژی پاک از طریق راکتور‌ها و نیروگاه‌های هسته‌ای میسر است و ما شاهدیم که اکنون نیروگاه اتمی بوشهر سالانه هزار مگابایت برق تولید می‌کند در صورتی که با وضعیت مصرف تصاعدی برق که در کشورما وجود دارد اگر این برق تولید نشود ممکن است با خاموشی‌های متعدد و مکرر مواجه شویم.

بیشتر بخوانید:

تهران نیازی به بمب هسته‌ای ندارد/ غرب به دنبال جریان سازی علیه ایران است

او خاطرنشان کرد: در فرانسه، ژاپن و بسیاری دیگر از کشور‌ها از نیروگاه‌های اتمی برای تولید برق استفاده می‌شود؛ زیرا سوخت‌های فسیلی، نفت و گاز آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کنند در حالی که انرژی اتمی برای تولید برق پاک است و این مشکلات زیست محیطی را ندارد.

عابدینی در پایان گفت: آنچه آمریکایی‌ها و غربی‌ها دنبال می‌کنند این است که ایران نباید در زمره کشور‌های پیشرفته در حوزه هایتک (high-tech) باشد و به همین دلیل هم به ایران فشار وارد می‌کنند؛ وگرنه خودشان به خوبی می‌دانند که ایران هرگز قصد انحراف از کاربرد صلح آمیز انرژی اتمی را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انرژی هسته ای غنی سازی اورانیوم دانش هسته ای پزشکی هسته ای انرژی هسته ای سیاست خارجی تولید برق کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک خبرگزاری روسی اعلام کرد که مدیرکل این نهاد بین‌المللی طی هفته آتی به ایران سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران از ۶ تا ۷ ماه مه(۱۷ تا ۱۸ اردیبهشت) برای دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی به ایران سفر می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که این نهاد بین‌المللی به این خبرگزاری گفت: ما تایید می‌کنیم که رافائل گروسی، مدیرکل از ۶ تا ۷ مه برای دیدار با مقامات رسمی ارشد ایران به این کشور سفر می‌کند.

پیش از این «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود، در سفر گروسی، مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوعات فی مابین مذاکره می‌کنند.

به گفته وی،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود به ایران می‌آید.

گروسی علاوه بر شرکت در این کنفرانس با مقامات کشورمان در تهران و اصفهان نیز دیدار می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند