Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@22:51:15 GMT

اعلام آمادگی روسیه برای اعزام کمک نظامی به بلاروس

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۷۰۹۹

اعلام آمادگی روسیه برای اعزام کمک نظامی به بلاروس

خبرگزاری فارس: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه به «الکساندر لوکاشنکو» همتای خود در «مینسک» خود گفت، کشورش آمادگی دارد به بلاروس کمک نظامی اعزام کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ کرملین اعلام کرد پوتین به لوکاشنکو گفته است طبق معاهده جامعه نظامی میان این دو کشور، مسکو حاضر است در صورت لزوم و افزایش فشار خارجی، به این کشور نیروی نظامی بفرستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوکاشنکو امروز هشدار داد تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای مرزهای بلاروس و لهستان در حال صف‌آرایی هستند.

لوکاشنکو روز گذشته (شنبه)‌ نیز پس از این تماس تلفنی گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند».

روابط مینسک و مسکو اخیراً در پی برگزاری انتخابات در بلاروس پیچیدگی بیشتری یافته است. خطوط گازی روسیه برای رسیدن به کشورهای اروپایی از بلاروس عبور می‌کنند و از سوی دیگر مسکو این کشور را حد واسطی میان خود و متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌داند.

اندکی پیش از برگزاری انتخابات در بلاروس، ۳۳ شهروند روسی در این کشور به اتهام جاسوسی و تلاش برای مداخله در انتخابات دستگیر شدند. ادعایی که فوراً از سوی مسکو رد شد.

از سوی دیگر، پس از پیروزی قاطع لوکاشنکو در انتخابات، روسیه از جمله کشورهایی بود که به او تبریک گفت. اندکی بعد از اعلام نتایح انتخابات، مخالفان لوکاشنکو وارد خیابان‌ها شده و خواستار کناره‌گیری او شدند.

در جریان این اعتراضات ۶ هزار و ۷۰۰ معترض دستگیر و صد‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تأیید کرده‌اند.

کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا از دولت بلاروس درخواست کرده‌اند معترضان دستگیر شده را آزاد و انتخابات را مجدداً برگزار کند. همچنین این کشورها مینسک را به اعمال تحریم تهدید کرده‌اند.

لوکاشنکو برگزاری انتخابات دوباره را رد کرد

رئیس‌جمهور بلاروس ضمن رد درخواست برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، از مردم خواست از کشورشان و استقلال آن دفاع کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس امروز یکشنبه در سخنرانی در تظاهرات حامیانش در مینسک، درخواست‌ها برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت ناتو در مرزهای غربی کشورش تانک و هواپیما مستقر کرده است.

به گزارش «دویچه وله» لوکاشنکو گفت: شمار را اینجا فراخواندم نه برای این که از من دفاع کنید، بلکه به این منظور که برای اولین بار در یک ربع قرن از کشور خود و استقلالش دفاع کنید.

وی افزود: اگر در مقابل آن‌ها زانو بزنیم، سقوط می‌کنیم و به عنوان یک کشور، مردم و یک ملت نابود خواهیم شد.

لوکاشنکو پیش از این در سخنانی تاکید کرده بود که بلاروس دولتی قانونی ندارد و هیچ نیازی به میانجی‌گران درباره تحولات اخیر این کشور وجود ندارد.

رئیس جمهور بلاروس روز شنبه خبر داد که با رئیس جمهور روسیه درباره حفظ امنیت بلاروس به توافق رسیده است. وی در سخنانی گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند.»

لوکاشنکو همچنین از رزمایش نظامی ناتو که در نزدیکی این کشور و در لهستان و لیتوانی در حال انجام است، ابراز نگرانی کرد.

طی شب‌های اخیر معترضان بسیاری در شهر‌های مختلف بلاروس دست به تجمع زده‌اند؛ تجمعاتی که به خشونت هم کشیده شده است. این اعتراضات بنا به درخواست «اسوتلانا تیخانوفسکایا»، رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات شکل گرفته‌اند.

تیخانوفسکایا که به لیتوانی گریخته در پیامی ویدئویی ضمن درخواست دوباره برای بازشماری آرا، از همه شهرداران شهرهای بلاروس خواست مقدمات برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز در روزهای آتی را فراهم کنند.

در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تأیید کرده‌اند.

دلیل شکل گیری این اعتراضات، پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بوده است. وی برای ششمین بار با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در این انتخابات پیروز و مجددا رئیس جمهور بلاروس شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین اعزام کمک نظامی بلاروس جریان این اعتراضات رئیس جمهور بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع ایران، در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

آنگونه که مهر روایت کرده، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌نماید.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900137

دیگر خبرها

  • آمادگی شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • آمادگی استان مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است