Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-27@06:22:40 GMT

چرا به آموزش بورس نیاز داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۸۴۵۰

سرمایه‌گذاری برای افراد مختلف، معنای متفاتی دارد. بعضی از افراد خرید املاک و زمین را سرمایه‌گذاری سودده می‌دانند، بعضی دیگر خرید طلا، بعضی تهیه اوراق بهادار و عده‌ای سرمایه‌گذاری بر روی شغل‌های مختلف در بازار را ترجیح می‌دهند.

اما در سال‌های اخیر، بازار بورس و اوراق بهادار از محبوبیت خاصی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار گردیده و هر شخصی در هر گروه سنی و حتی با میزان سرمایه اندک، تمایل به پیوستن به این بازار را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب افراد بازار بورس را به عنوان فضایی برای معاملات سهام می‌شناسند، اگرچه این مورد صحیح است اما آیا بازار بورس تنها به همین موضوع خلاصه می‌شود؟

قطعا بازار بورس تنها محدود به معاملات سهام نیست و از بخش‌های مختلفی مانند: بورس کالا و انرژی، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... تشکیل شده است که هر شخصی باتوجه به توان مالی خود، میزان ریسک‌پذیری و دانش و وقتی که می‌تواند برای حضور در بازار صرف کند، بخش مناسب خود را انتخاب می‌کند.

چند دلیل برای آموزش بورس

اما قدم نخست برای آشنایی با این بازارها، انتخاب یک کارگزاری با امکان ارائه خدمات باکیفیت، آموزش‌های متنوع و فراهم کردن شرایط متفاوت، با توجه به نیاز کاربران است. در همین راستا کارگزاری آگاه خدمات مختلفی را از مرحله دریافت کد بورسی تا تحلیل‌های تخصصی بازار، همراه با بهترین نرم‌افزار معاملات آنلاین ارائه می‌دهد.

معمولا کسانی که قصد شروع فعالیت در بازار بورس را دارند، دیدگاه کامل و جامعی نسبت به این بازار و اتفاقات آن ندارند و از اهمیت شناخت بازار غافلند. اما دلیل این اهمیت چیست؟

شناخت بازار بورس از چندین دیدگاه مختلف حائز اهمیت است؛ اول اینکه اطلاع داشتن راجع به فعالیت صنایع مختلف، باعث می‌شود شما بدانید که در چه بازه زمانی، بازار چه صنعتی داغ است. به عنوان مثال ساخت‌وساز در نیمه اول سال و شرکت‌هایی دارویی در نیمه دوم سال بازخورد بهتری دارند. بنابراین با اطلاع از این موضوع نوسان قیمت‌ها شما را نگران نمی‌کند، چرا که از جریان بازار باخبر هستید.

دومین مورد یادگیری تحلیل بازار به روش‌هایی مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است. افرادی که با این روش‌ها آشنا هستند، علاوه بر ظاهر بازار، چهره واقعی آن را نیز می‌بینند؛ به عنوان مثال سهمی در بازار بورس شرایطی خوبی ندارد، اما تحلیگر بنیادی با محاسبات خود می‌داند که این سهم پس از مدتی رشد کرده و سود خوبی را برای سهامداران فراهم می‌کند.

بنابراین داشتن اطلاعات تحلیلی و یادگیری حداقل چندین روش از آن، باعث می‌شود که شما به عنوان یک سهامدار، تحلیل‌گر و معامله‌گر قهار عمل کنید و به جای اهمیت دادن به شایعات بازار، بر دانش‌ها و تحلیل‌های خود تکیه کنید.

سومین دلیل آموزش بازار بورس، دیدگاه اقتصادی وسیعی است که داشتن این دانش برای شما فراهم می‌کند. اگرچه شما بدون داشتن دانش بورسی، توان شناسایی سهام مناسب در زمان‌های مختلف و انجام معاملات سودده در این بازار را نخواهید داشت، اما دانش بورسی به همین موضوع محدود نمی‌شود.

زمانی که شما دانش بورسی دارید، در هر زمان و در هر کجای دنیا که باشید می‌توانید از آن استفاده کرده و کسب درآمد نمایید؛ دانش بورس محدود به زمان و مکان نیست و در صورتی که شخصی آموزش‌های بورس را به ترتیب از مقدماتی تا پیشرفته پست سر بگذارد، پس از آن تنها نیاز به به روزرسانی اطلاعات خود خواهد داشت و تشخیص سودده بودن هر نوع سرمایه‌گذاری برای وی کاری سهل خواهد بود.

به عبارتی دانش بورس، دید شما را به صورت کامل نسبت به مسائل اقتصادی باز می‌کند و پس از مدتی خواهید دید که رویدادهای مختلف اقتصادی، برایتان قابل درک است و ابهامی در این باره نخواهید داشت.

چهارمین دلیل که باید به آموزش بورس بپردازیم، میزان سوددهی آن در مقایسه بازارهای دیگر است. با یک جست‌وجوی ساده در فضای اینترنت می‌توانید میزان سوددهی بازار بورس در سال‌های اخیر را نسبت به بازار مسکن، طلا و... بدست آورده و با یکدیگر مقایسه کنید. سوددهی بازار بورس ایران نه تنها از مابقی بازارهای داخلی، بلکه در مقایسه با دیگر بازارهای جهانی هم رکورددار میزان سودهی بوده است.

و اما بیشترین چالشی که همزمان با میزان سودهی، ذهمن سرمایه‌گذار را به خود مشغول می‌کند، ریسک بازار بورس است. به عبارتی همان‌قدر که سوددهی بالای این بازار، افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند، ریسک بالای آن، بازدارنده سرمایه‌گذاری بورسی برای عده‌ای دیگر است.

اما تنها راهی که می‌توانیم به سرمایه‌گذاری سودده در بازار بورس بپردازیم، آگاهی از ریسک‌‎های آن و تخمین میزان و نوع ریسک با توجه به اتفاقات جاری بازار است؛ این مورد تنها و تنها با یادگیری دانش بورس و افزایش مهارت در انجام معاملات ممکن خواهد بود. زمانی که شما از ریسک‌های احتمالی سرمایه‌گذاری خود آگاهی داشته باشید، می‌دانید چطور از پس فراز و نشیب‌های بازار برآیید و نوسانات بازار نه تنها نوجب ضرر برایتان نخواهد شد بلکه می‌تواند سودآور هم باشد.

هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که سرمایه‌گذاری در بازار بورس فاقد ریسک است، اما شناخت بازار، آگاهی از ریسک‌های آن و سرمایه‌گذاری با علم و آگاهی، توان مدیریت را در سرمایه‌گذار بالا می‌برد و در نهایت ریسک بازار در مقایسه با سود کسب شده برای وی ناچیر خواهد بود.

پنجمین دلیل که آموزش بورس را برایتان به امری ضروری تبدیل می‌کند، بحث زمان است. همگی بارها شنیده‌ایم که هرگز برای یادگیری دیر نست و از طرفی به تعویق انداختن یادگیری هر مهارتی، می‌تواند موجب از دست زمان اوج و بازار داغ آن بشود.

هر روزی که شما یادگیری دانش بورس را به تعویق بیندازید، به همان اندازه در آینده به دلیل از دست دادن بازار ضرر خواهید کرد. زمان، یکی از پایه‌های حیاتی بازار بورس است. به عبارتی هر معامله‌گر قهاری می‌داند که کسب سود در این بازار یعنی خرید/فروش بهترین سهم در بهترین زمان؛ بنابراین پارامتر «زمان» را نادیده نگیرید.

شاید بعضی از سهام‌ها از محبوبیت بالاتری در میان سرمایه‌گذاران برخوردار باشند و معاملات آن در بیشتر ایام سال صورت گیرد ولیکن باز هم سهامداران به صورت لحظه‌ای بازار را رصد می‌کنند و قطعا پارامتر زمان، در انجام معامله برای آنها مطرح می‌باشد.

وقتی که شما تصمیم به شرکت در آموزش بورس را می‌گیرید، سوددهی برایتان آغاز شده است و به زودی خواهید دید که کسب درآمدتان وابسته به خواسته شماست و پس از آن هرگز محدودیت مالی را تجربه نخواهید کرد.

شاید تا این لحظه تصمیم‌های شما بر حسب محدودیت مالی تان گرفته شده باشد اما پس از گذشت مدتی از حضور در این بازار، آزادی مالی را تجربه خواهید کرد و تنها موردی که در تصمیم‌های زندگیتان معیار قرار نمی‌گیرد، محدودیت مالی است.

آموزش بورس را از کجا شروع کنیم؟

این سوالی است که برای تمام تازه‌واردان به این بازار به‌وجود می‌آید. آموزش‌های پراکنده و بی‌پایه و اساس، حتی آموزش‌های صحیحی که به ترتیب و با اولویت درست طی نشوند، هرگز برای کاربران مفید نخواهند بود و در شرایطی ممکن است باعث تصمیم‌گیری‌های عجولانه، انجام معاملات اشتباه و در نهایت ضرر و سرخوردگی شود.

کارگزاری آگاه به عنوان کارگزاری رتبه یک کشور تمامی کلاس‌های آموزش بورس را در سطوح مقدماتی تا پیشرفته به صورت گام‌به‌گام برگزار می‌کند؛ این آموزش‌ها در قالب فایل‌های ویدئویی، آموزش‌های زنده مجازی و کلاس‌های حضوری تدارک دیده شده‌اند و به همین دلیل قابلیت پاسخگویی به نیاز تمامی کاربران را دارند.

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و همچنین تهیه مقالات مختلف آموزشی رایگان با درج سطح آموزشی آن، ارائه کلاس‌های تخصصی تحلیل بازار، آتی کالا، تکنیکال، بنیادی، برگزاری همایش‌های مختلف و ارائه مشاوره جهت انجام بهترین سرمایه‌گذاری، از دیگر خدمات کارگزاری آگاه در این زمینه است.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: بازار بورس سرمایه گذاری آموزش بورس دانش بورس آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرک جدید بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگر‌های سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از بهمن سال‌گذشته، نماد‌های شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نماد‌های کوچک رفته و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴ هزار و ۲۸۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز سه شنبه، ۵۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روند دلار نیمایی

 به رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده‌است و به نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازار‌ها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود.

اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن در حوالی ۴۰‌هزار‌تومان دارند و به نظر بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.

بررسی روند قیمتی دلار نیمایی نشان می‌دهد که این نرخ با رشد ۰.۴۲‌درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شده و در آستانه فتح کانال ۴۱‌هزار‌تومان قرار گرفته‌است. با شکافی که میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده‌است، سیاستگذار دیر یا زود باید این شکاف ایجادشده را با افزایش دلار نیمایی پر کند و اثرات مثبت این موضوع در ماه‌های آتی در بازار نمایان خواهد شد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته، صندوق‌های طلا یکدست سرخ‌پوش شدند. معاملات اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته با افت ۱.۳۳‌درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل پیگیری شد و دلار نیز در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت۱۵ روز سه شنبه) با اندکی کاهش نسبت به‌روز قبل معامله می‌شد. برآیند دو عامل فوق سبب شد تا تابلوی معاملات صندوق‌های طلا، رنگ قرمز به خود بگیرد.

با افت قیمتی که در روز گذشته در معاملات صندوق‌های طلا به‌وقوع پیوست، حباب این نوع از صندوق‌ها با کاهش معناداری مواجه شد و حتی برخی از این صندوق‌ها به زیر NAV رسیدند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی صندوق جدیدی در حوزه املاک و مستغلات در بازار پذیره‌نویسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که با افزایش تعداد صندوق‌های مختلف و پذیره نویسی صندوق‌های جدید در بازار، توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار همچنان ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار نیز روز گذشته با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل‌توجه در چند وقت اخیر این است که صندوق‌های اهرمی به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و اهالی بازار به‌دقت جریان معاملات این صندوق‌ها را رصد می‌کنند. نکته قابل‌توجه معاملات روز گذشه بورس تهران، رشد قیمت صندوق‌های بخشی خودرویی بود. با توجه به رشد سبزپوشی سهام خودرویی در روز گذشته، این صندوق‌ها با اقبال خریداران همراه شدند.

تجدیدارزیابی

موضوع تجدیدارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته برای مقاطعی در بازار مطرح و سبب شد تا بازار برای چند روز هم که شده، جانی تازه به خود بگیرد، اما مسکوت ماندن این موضوع و به‌ورطه عمل نرسیدن آن، بازار را با ابهامات آتی مواجه کرد و بازار نتوانست از این آیتم به‌عنوان محرکی برای رشد خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که باید اتحادی همگانی در راستای به حقیقت بدل‌کردن این موضوع در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد و رسانه‌های بورسی و اقتصادی به هر رنگ و رخساری که شده، به این موضوع بپردازند تا گامی بزرگ در جهت به روزرسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی برداشته شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، سیاست‌های اقتصادی به کدامین سمت و سو خواهد رفت و آیا از بستر بازار سهام برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده خواهد شد، یا خیر؟

دیگر خبرها

  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی