Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید و فروش حیوانات به مرحله ای رسیده است که به نظر می رسد هر روز باید شاهد خبرهای تلخ از این حوزه باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جست و جو در خصوص فروش حیوانات زینتی غیرمجاز در فضای مجازی پای ما را به یک بازار قانونی در شهر تهران رساند که در آن هرگونه پرنده ای مورد داد و ستد قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق حیوانات در بازار پرنده فروشی تهران

امیر سبزی، فعال حقوق حیوانات در این خصوص گفت: امروزه شاهد هستیم که بازار فروش پرندگان تهران، محلی است که شهرداری آن را راه اندازی کرده اما عملا قاچاق حیوانات در این بازار صورت می گیرد که محیط زیست نیز به آن ورود نمی کند.

او افزود: به نظر می رسد در این زمینه خلا قانونی وجود دارد اما قانون موجود نیز اجرا نمی شود.

سبزی تاکید کرد: در این بازار هیچ یک از اصول بهداشتی رعایت نمی شود و عملا حیوانات را در شرایط بد نگه داشته و موارد قاچاق نیز به وفور در این بازار دیده می شود.

این فعال حقوق حیوانات گفت: متاسفانه سالیان سال است که حیوانات در معرض انقراض نیز در آن محل عرضه شده و فروخته می شوند. متولی این حوزه محیط زیست است و چندین مرتبه نیز ورود کرده اند اما به نظر می رسد سامان دهی آن در توان این بخش نیست.

صدور بی رویه مجوزهای شکار 

فضای مجازی و برخی بازارهای فروش پرندگان در سطح کشور امروزه به محلی برای فعالیت های غیرمجاز در این حوزه تبدیل شده است و برخی کارشناسان ریشه گسترش تجارت غیرمجاز را صدور مجوزهای بی رویه برای شکار می دانند.

آرش حبیبی آزاد، کارشناس محیط زیست در این رابطه اظهار کرد: امروزه وضعیت حیوانات خوب نیست و متاسفانه به صورت مکرر مجوز شکار صادر می شود و بهانه صدور این مجوزها نیز مقوله اقتصادی است. در گذشته محیط زیست در این زمینه بهتر عمل می کرد اما امروزه در راستای مدیریت مجموعه های زیربط خود نیز عاجز است.

او افزود: در کنار مشکلاتی که محیط زیست دارد، فضای مجازی نیز بر معضلات این حوزه افزوده است و عملا با خرید و فروش حیوانات در این زمینه نیز برخورد خاصی نمی شود. گزارشات مکرر تاکنون فایده ای نداشته است و این خرید و فروش ها همچنان ادامه دارد. 

بازار پرندگان از محیط زیست مجوز اخذ نکرده است

فرهاد زندی، فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در این خصوص گفت: بازار پرندگان زینتی خلیج فارس هیچ گونه مجوزی از محیط زیست اخذ نکرده است و امورات تمامی غرفه ها را شهرداری انجام می دهد و قرارداد این غرفه ها با شهرداری است که در راستای فعالیت خود هیچ مجوزی از محیط زیست اخذ نکرده اند.

او ضمن تائید خرید و فروش برخی حیوانات غیر مجاز افزود: چندین مرتبه نظارت بر این بازار صورت گرفته و درگیری هایی نیز در گذشته در این منطقه میان متخلفین و نیروهای یگان رخ داده است. این تخلفات در برخی پرنده فروشی های سطح شهر نیز رقم می خورد به همین علت محیط زیست نظارت های خود را نیز در این حوزه به صورت مرتب انجام می دهد.

بازار پرندگان از محیط زیست مجوز اخذ کرده است

علی مفاخریان، مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تکذیب گفته های رئیس یگان محیط زیست استان تهران گفت: این بازار مجوزهای لازم را از محیط زیست اخذ کرده است و حتی در زمان تاسیس نیز از این مجموعه مشورت های لازم گرفته شده است.

محیط زیست ورود کند

شینا انصارى،مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با بیان اینکه مرکز خرید وفروش پرندگان زینتی در منطقه 18 جهت ساماندهی صنف پرنده فروشان درنظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه دستفروشان و فرصت طلبان  در اطراف محدوده این مرکز بساط هایی را پهن نموده و اقدام به خرید و فروش غیر مجاز حیوانات می کنند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران افزود: تاکنون چندین مرحله با همکاری پلیس ناجا این بساط ها جمع آورى شدند اما متاسفانه مجددا بازمی گردند. 

انصارى با تاکید بر اینکه جمع آورى و برخورد قاطع با خرید و فروش غیرقانونی حیوانات مطالبه ى ما هم هست، تصریح کرد: این مهم در حیطه اختیارات شهردارى تهران نیست و یگان حفاظت سازمان محیط زیست باید به برخورد با این افراد ورود کند.

او ادامه داد: زمانی که خرید و فروش های غیرقانونی در یک محل صورت می گیرد سازمان محیط زیست می تواند طبق قانون ورود کند و برخورد لازم را انجام دهد.  

 

بازاری که متولی ندارد!!

در میان تمامی حرف های ضد و نقیضی که در این باره گفته شد آنچه که حتمی است این است که این بازار با وجود تخلفات متعدد به فعالیت خود ادامه می دهد و هر روز گامی موثر در راستای از بین بردن حیات کشور بر می دارد.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پرنده محیط زیست بازار پرنده فروشان بازار پرندگان محیط زیست خرید و فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

بهزاد ولی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، افزود: تمام این سیگارها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، گفت: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح و مقرر شد ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان های ذیربط انجام دهد. 

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک صورت گرفته اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدارهای داده شده، نسبت به مصرف این سیگارها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند. 

گزارش تخلف فروش سیگارهای الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگارهای الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد