Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه می بینیم که بسیاری از کارها در کشور مد شده که جراحی زیبایی یکی از آن هاست. این روزها آمار انجام جراحی زیبایی با رشد قابل توجهی مواجه شده است، خصوصا در ایران که معمولا این نوع عمل ها بیشتر از غرب انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، با اینکه از آغاز شکل نوین جراحی پلاستیک در ایران بیش از چند دهه نمی‌گذرد، اما به دلیل تحولات شتابان و گسترده ‌ا‌ی که در پیکره علمی و ساختاری آن به وجود آمده ایران یکی از کشورهایی است که عمل‌های جراحی زیبایی در آن، بویژه در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه امروز ایران، مواردی متعدد از انجام جراحی‌های زیبایی به چشم می‌خورد. اما دلیل این‌همه نارضایتی از بدن خود چیست؟

جراحی زیبایی نوعی جراحی داوطلبانه و بدون ضرورت پزشکی است که هدف از انجام آن، احساس رضایتمندی فرد متقاضی از ظاهر خود است.

نارضایتی از تصویر و تصور بدنی، گاهی منجر به این می‌شود که افراد و بالأخص زنان، تن و ظاهر طبیعی خود را به تیغ جراحان سپرده و در پی ظاهری جدید برای خود باشند. ولی به‌طورکلی و به نظر متخصصین امر، وجود چنین نارضایتی‌هایی، در سطوح فردی و اجتماعی دارای پیامدهایی منفی است که  ازجمله این پیامدها می‌توان به ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی، اختلالات تغذیه، استفاده روزافزون از لوازم‌آرایشی، هزینه شدن پول، وقت و انرژی افراد برای همانندسازی بدن خود با بدن‌¬های ایده‌آل به نمایش درآمده در رسانه¬‌ها، تغییر ذائقه فرهنگی در زمینه بدن و تغذیه، دورشدن از ارزش‌¬های مذهبی و سنتی راجع به بدن، غافل ماندن از ابعاد معنوی و باطنی و سرگرم شدن به جنبه¬‌های ظاهری و جسمی اشاره کرد.

در همین راستا مهناز شفیعی روانشناس در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در این که انسان  طالب زیبایی‌دوست است شکی نیست. جمال، می‌تواند جلال و بزرگی هم بیاورد.

وی افزود: تمایل به زیبایی در فطرت انسان‌ها وجود دارد اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شاهد افراط در این مساله باشیم  زیبایی ‌دوستی تا مرزی می‌تواند بهنجار تلقی شود که به شاکله و اصل هویت شخص لطمه‌ وارد نکند.

شفیعی گفت:  اگر خودآرایی تا حدی باشد که به عنوان یک رفتار نرمال در افراد دیده شود و او را به سمت انجام رفتارهای افراطی و توجه بیش از حد به جسم و ظاهرش نکشاند میتواند طبیعی تلقی شود  در حالی که گاهی می‌بینیم بهداشت روانی شخص به خطر افتاده و این خودآرایی‌ها نشان‌دهنده اختلال در شخصیت فرد است.

این روانشناس در ادامه عنوان داشت: خودآرایی‌ها، توجه بیش از حد به ظاهر و پوشش و رو آوردن به انواع و اقسام جراحی زیبایی که در بعضی افراد دیده می‌شود، می‌تواند نشانگر این باشد که آن فرد از سلامت روان برخوردار نیست و به خاطر کسب عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر چنین ظاهری را از خودش به نمایش می‌گذارد.

تبلیغاتی که تاثیر گذار است

وی در ادامه به بحث تبلیغات اشاره می کند و افزود: تبلیغات یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار و ریشه ای  در انجام عمل های جراحی زیبایی است تبلیغاتی با  فرهنگ وارداتی که باعث می شود افراد در دامی که توسط فرهنگ بیگانه ارائه می شود گرفتار شوند و هنگامی که به نتیجه مورد نظر نمی رسند دچار افسردگی مفرط شوند.

این روانشناس بر اهمیت انجام مشاوره روان پزشکی قبل از انجام هرگونه عمل جراحی زیبایی تاکید می کند و اظهار داشت: ریشه یابی قبل از انجام بسیاری از عمل های جراحی زیبایی توسط  روانشناس بسیار ضروری است زیرا گاهی افرادی می خواهند عمل جراحی انجام دهند که هیچ نیازی به عمل جراحی ندارد و انجام عمل جراحی توسط این فرد ناشی از نگرش وسواس گونه یا بیمارگونه فرد است چرا که برخی افراد نسبت به حالت ظاهری خود وسواس دارند یا دچار اختلال بدشکلی بدن هستند که در این گونه موارد  افراد باید مشاوره روانشناسی شوند.

 هویت خود را گم کرده ایم

در ادامه یکی از جراحان زیبایی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد بدون دلیل یا بدون داشتن هیچ گونه مشکلی به انجام یک سری عمل های جراحی زیبایی روی می اورند افزود: برخی ازافراد جامعه نمی توانند خویشتن خویش را بشناسند چرا که این افراد هویت خود را گم کرده اند و قادر به شناخت ارزش های واقعی نیستند وهمه این مسائل دست به دست هم داده اند تا یک فرد به نارضایتی کامل از خود برسد.

این جراح در ادامه افزود: بسیاری از افراد جامعه وام می گیرند تا تغییری در صورت خود ایجاد کنند و هیچ کدام هم دنبال هارمونی نیستند و درکی از هارمونی ندارند.فقط می دانند در حال حاضر فلان چیز مد است و خود را به تیغ جراح می سپارند تا طبق مد پیش بروند.این وضعیت زمینه سو استفاده را نیز فراهم کرده است و بسیاری از افراد در رشته های مختلف پزشکی فقط می خواهند برای انجام جراحی های زیبایی دست به چاقو ببرند.

تصویر ذهنی مخرج مشترک و یا به عبارتی، تعیین کننده ی تمامی نمونه های ناکامی و موفقیت هاست. برای زندگی حقیقی، یعنی برای رسیدن به زندگی منطقاٌ رضایت بخش، محتاج یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته هستید و باید بتوانید با آن زندگی کنید. باید از خویش خود راضی باشید.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عمل های جراحی جراحی زیبایی عمل جراحی عمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رئیس مرکز طرح‌های ملی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدا جعفری کافی اباد با اشاره به اینکه دو سال است مسئولیت دفتر طرح‌های ملی را برعهده دارد، درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز گفت: یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده‌های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی با تشریح شرایط گذشته فعالیت‌های دفتر طرح‌های ملی بویژه در شرایط کرونا، عنوان کرد: حضور پررنگ دفتر این روز‌ها در شورا‌های ملی مشهود است و کل پروسه طرح‌ها در داخل خود وزارتخانه انجام می‌شود. زمان بررسی طرح‌ها هم از سه ماه به دو تا سه هفته تقلیل پیدا کرده و مبلغ فعالیت‌های پژوهشی پرسشنامه‌ها هم کمتر شده است.

وی درباره تغییرات فنی بنیادین دفتر طرح‌های ملی گفت: ما به شیوه نظام‌مند پرسشنامه‌ها را در این دوره کار می‌کنیم. یکی از معضلات نشست‌های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سال‌های اخیر زیاد شده، شیوه‌های ساده انگارانه‌ای در این رابطه وجود داشت، اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می‌دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح‌های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده‌ها شده است.

وی درباره فعالیت‌های در دستور کار مرکز هم توضیح داد: زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه‌ای آنها را هم راه اندازی کنیم. از پیمایش‌های مهم ما نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.



وی اظهار داشت: الان علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱استان و روستا‌ها پیمایش وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده‌ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح‌های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می‌دهیم. پیمایش دیگر آرزو‌های جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری توضیح داد: بالغ هشتاد نظرسنجی از پژوهش‌های کرونا، ارز ترجیحی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیئت بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده مثل پیمایش‌هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد فرهنگی و ... امسال انجام خواهد شد.

در ادامه دکتر یاحک نیز در صحبت‌هایی گفت: برخی پیمایش‌ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه این است که باید به نیاز‌های پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: اجرا و گرداوری داده‌ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می‌دهد پس دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است، اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهاد‌ها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح‌ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

جعفری در بخش پرسش و پاسخ در ارتباط با پژوهش های امنیت شغلی و مرجعیت اصناف درباره سیاست‌های محرمانگی پژوهش‌ها توضیح داد: داده مهمترین بحث حکمرانی است وقتی راجع به سیاست صحبت می‌کنیم باید خیلی مراقب باشیم که رایگان اینها را در اختیار دیگران قرار ندهیم. البته نرخ وجود داده‌هایی در سطح محرمانگی خیلی محدود است شاید کمتر از پنج درصد داده‌ها مشمول این سیاست می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر عملیاتی شدن پژوهش‌ها در سطوح اجتماعی، سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی گفت: وقتی یک دولت اساس سیاست گذاری‌های حوزه‌هایش را پژوهش و کرنش به علم می‌گذارد شاید هم در کوتاه مدت اثرش را نبیند اما باز هم باید امیدوار بود چون می‌خواهد کار کند و این ارزیابی‌ها نوید پیوست‌های علمی و امیدواری برای اثرگذاری در جامعه را می‌دهد ما در خیلی ساحت‌ها ورود به عرصه عملی کردیم در همین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها مجلدی بیرون آمده که داده‌هایش همه مشخص است .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • معلمان مشق عشق را در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌کنند
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد /او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد /وقتی در کیهان بود فضاحت به وجود آورد /او جایگاهی در محافل اصلاح طلب ندارد