Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلشادی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌سازی در عرصه هنر انقلابی نیاز داریم گفت: پیشرفت و تکامل ادبیات و هنر دفاع مقدس باید سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سینا دلشادی» در جلسه ستاد هنری ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه هنری انقلاب اسلامی آبادان اظهار کرد: در رابطه با مضامین و موضوعات دفاع مقدس، بخش‌های ناگفته و زوایای دیده نشده بسیاری وجود دارد که هنرمندان باید آنها را کشف کنند و به آنها بپردازند و مفاهیم و مضامین ناب و نو را به‌خصوص در آئین پاسداشت چهلمین سالگرد حماسه‌ شکوهمند دفاع مقدس در آئینه صاف و زلال هنر منعکس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دینداری، آرمان‌خواهی، ایثار و ازخودگذشتگی و مظهر ایستادگی و پایداری مقاومت است افزود: اینجاست که معنای گنجینه بودن دفاع مقدس را می‌توان بهتر درک کرد چراکه اگر نیک بنگریم میدان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت ساله برای ما عرصه کشف استعدادهای نهفته نوجوانان و جوانان این مملکت و عرصه‌ توانمندسازی و کارآمدسازی ایشان بود .

 

وی اضافه کرد: در هشت سال دفاع مقدس نشان داده شد که اعتماد به جوانان پاک و رشید این ملت و مملکت بزرگترین و سودمندترین سرمایه‌گذاری در حوزه‌ نیروی انسانی است و مدیریت کنونی کشور هنوز از منافع این سرمایه‌گذاری بهره می‌برد و این مهم یکی از نقاط درخشان آموزه‌های مکتب امام خمینی (ره) برای ماست که امروز هم بسیار به آن محتاجیم.

 

دلشادی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کارشناسان هنری پیشنهاد داد به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، تولید یک مجموعه چهل جلدی شامل چهل روایت از چهل واقعه برجسته هشت سال دفاع مقدس در خطّه خوزستان ویژه‌ مخاطب جوان، با هدف معرفی حقایق و وقایع برجسته جنگ تحمیلی و احیای ارزش‌ها و آموزه‌های مقدس دفاعی، با حجم مناسبِ در حوصله او(جوان) در دستور کار تولید قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: ما در حوزه تاریخ شفاهی در کنار تولیدات کتب پرحجم و اسنادی و همچنین رمان‌نویسی که بسیار هم مهم است، باید به تولید کتب موضوع محور، کم حجم و در حوصله مخاطب جوان نیز بپردازیم .

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان تصریح کرد: چهار نکته که باید بیشتر در تولیدات دفاع مقدس مورد توجه قرار بگیرد شامل کیفیت‌بخشی محتوایی و شکلی به آثار هنری دفاع مقدس، توجه به مخاطب و سلیقه و ذائقه وی (به طور خاص به نسل جوان )، پرداختن به زوایای دید تازه و نو در موضوع‌یابی و مضمون‌یابی دفاع مقدس و توجه به چرخه تولید و باز تولید آثار هنری دفاع مقدس است.

 

وی با تأکید بر شبهه‌زدایی از فضای دفاع مقدس هشت ساله کشور بیان کرد: همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، یک خط تحریفی علیه نظام و انقلاب و امام آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد، این تحریف که بخشی از آن از روی جهالت بود و بخشی از آن از روی عناد، به دنبال این بود که «دفاع مقدس» و مفهوم آن را به «جنگ» و خون و جنون و خشونت تنزل دهد و جنگ تحمیلی ابرقدرت‌ها علیه ایران اسلامی را همانند سایر جنگ‌ها، جنگ قدرت و منفعت جلوه دهد و اجازه ندهد که نعمت‌ها و برکات جنگ تحمیلی دیده و معرفی شود، حال آنکه این جنگ، نبرد حق و باطل و ایستادگی در برابر تجاوز و زورگویی بود.

 

دلشادی ابراز کرد: بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از تداوم این خط تحریف، شبهه‌زدایی و نشان دادن زیباشناسانه حقایق و وقایع «دفاع مقدس » است و باید با زبان هنر به شبهات وارده به دفاع مقدس، پاسخ گفت و در جامعه به‌خصوص برای نسل جوان روشنگری کرد.

 

وی عنوان کرد: پاسخ هنرمندانه و در قالب‌های گوناگون هنری به این پرسش سه وجهی که «جنگ را چه کسی، چرا و چگونه آغاز کرد؟» یکی از مهم‌ترین کارهای هنرمندان متعهد و انقلابی در آستانه چهلمین سالگرد حماسه شکوهمند دفاع مقدس است.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان با تأکید بر پرهیز از خمودی، رکود و کسالت سازمانی، تغییر و تحوّل در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های حوزه هنری را به عنوان نهادی انقلابی، چالاک و پویا را اجتناب‌ناپذیر دانست و اذعان داشت: مساجد و هیئات و تشکل‌های دینی می‌توانند محور تغییرات و تحولات حوزه هنری قرار گیرند .

 

وی با اشاره به اینکه در جنگ سخت و جنگ نظامی، مساجد، سنگر بودند ادامه داد: مساجد، پایگاه بسیج مردم و جهت‌دهی به آحاد جامعه در شرایط جنگ سخت بودند و امروز نیز مساجد باید سنگرهای جنگ نرم و کانون‌های تولید فکر در جامعه باشند و نقش اساسی و کلیدی را جهت‌دهی فکری و فرهنگی مردم ایفا کنند .

 

دلشادی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌سازی در عرصه هنر انقلابی نیاز داریم خاطر نشان کرد: هر هنرمند انقلابی برای ما یک فرصت تبیینی و تبلیغی برای مفاهیم و آموزه‌های انقلابی با زبان و بیان هنر به‌شمار می‌رود، در واقع هر هنرمند باید یک حوزه هنری باشد .

 

وی با اشاره به اینکه بزرگترین و ماندگارترین خدمت انقلاب به هنر، بازگرداندن هنر به دامان دین و مردم بود گفت: در واقع این انقلاب اسلامی و مکتب فکری امام خمینی (ره) بود که ساحت هنر که آلوده به تفکرات پلید پهلوی شده بود را تطهیر کرد و هنر را به دامان مردم برگرداند.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان یاد آور شد: بخش قابل توجهی از مناسبت‌های تقویمی ما به خوزستان اختصاص دارد و این وظیفه هنرمندان استان را سنگین‌تر کرده و توجه به وجه تبیینی آثار هنری برای مخاطبان نوجوان و جوانانی که جنگ را ندیده‌اند، مهم‌تر از گذشته نمود پیدا می‌کند.

 

وی در پایان، نخبگان خوزستان در جای جای کشور را به همفکری و هم‌افزایی برای خدمت به خوزستان و کار برای آبادانی این استان فراخواند و خدمت به خوزستان را خدمت به ایران اسلامی و بلکه خدمت به ارزش‌های والای انقلاب و دفاع مقدس قلمداد کرد.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: حوزه هنری جنگ تحمیلی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز

پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس "سید علاءالدین اسدپور" امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز مورد استقبال خانواده شهدا و مردم قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد