Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعه جدید محققان مرکز ملی تحقیقات قطبی و اقیانوسی(NCPOR) هند نشان داده است که یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی به خصوص در بخش اقلیم زیرشمالگانی با سرعت نگران کننده‌ای در حال ذوب شدن هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست،  یافته‌های این مطالعه که درمجله "Heliyon" منتشر شده است، حاکی از کاهش فزاینده یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی به دلیل تغییرات آب و هوایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش ها میزان یخ این اقیانوس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به ۴.۷۱ میلیون کیلومتر مربع کاهش یافته است و اکنون میزان یخ‌های آن به کمترین میزان خود طی چهار دهه گذشته رسیده است.

این مطالعه برای اندازه گیری میزان یخ از بین رفته اقیانوس منجمد شمالی و توسط دکتر "آویناش کومار"(Avinash Kumar) دیگر محققان همانند دکتر "جوهی یاداو"(Juhi Yadav) و دکتر "راحول موهان"(Rahul Mohan) انجام شد.

کومار گفت: میزان یخ‌های فصلی دریا در ۱۹ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۸ به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قبل از ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸، میزان یخ دریا با سرعت تقریبی ۱۴ هزار کیلومترمربع در روز کاهش یافته است که این میزان به طور قابل توجهی سریع‌تر از سال‌های گذشته است. این مطالعه همچنین نشان داد که سپتامبر سال ۲۰۱۸ سومین سال گرم ثبت شده برای اقیانوس منجمد شمالی بود. کاهش یخ دریا می‌تواند به تسریع در گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی منجر شود.

دکتر کومار افزود: از بین رفتن سریع یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی در دمای هوا رخ داده است و نوساناتی بین دمای هوای مناطق مختلف وجود دارد. شمالگان دو برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان در حال گرم شدن است. شمالگان به ناحیه پیرامون قطب شمال، گفته می‌شود. شمالگان بخش‌هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد و نیز اقیانوس شمالگانی(اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می‌گیرد.

 ذوب شدن یخ‌های دریای منجمد شمالی به عوامل مختلفی از جمله افزایش دمای جهانی مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد که به دلیل افزایش دریاهای آزاد در زمستان‌ها، رشد یخ دریا به تأخیر می‌افتد و به از بین رفتن نامتناسب یخ‌های دریا در تابستان منجر می‌شود.

محققان طی این مطالعه داده‌هایی مانند میزان یخ و حجم و ضخامت یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی بین سال‌های ۱۹۷۹تا ۲۰۱۸ را از داده‌های ماهواره‌ای وتکنیک‌های مدل سازی کاربردی بدست آوردند و سپس ارتباط آنها با دمای جوی و دمای سطح و فشار دریا را مورد بررسی قرار دادند. در نتیجه آنها توانستند دریابند که چه میزان یخ‌های منطقه شمالگان طی چهار دهه گذشته تغییر کرده است. همچنین این موضوع به محققان کمک کرد تا سناریوی احتمالی میزان یخ دریا در سال‌های آینده را نیز پیش بینی کنند. محققان اکنون قصد دارند به بررسی چگونگی ارتباط ذوب یخ دریا و نفوذ آب‌های گرم اقیانوس بپردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شمالگان قطب شمال یخ های اقیانوس منجمد شمالی میزان یخ یخ دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۲۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، شفیعی با اشاره به برنامه ریزی برای تامین گوشت در استان یزد، گفت: گوشت گرم و منجمد وارداتی امسال طی دو مرحله در استان توزبع شده است و در همین هفته هم گوشت گرم وارداتی وارد استان می‌شود.
وی ادامه داد: گوشت منجمد گوسفندی هم به میزان ۲۰ تن در این مرحله در شهرستان‌ها در حال توزیع است. 
شفیعی گفت: برنامه‌های مختلفی در سازمان جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار گوشت در برنامه داریم و افزایش ظرفیت دامی استان، راه اندازی واحد‌های راکد و نیمه فعال و افزایش ظرفیت مراتع از جمله این برنامه‌ها است. 
وی ادامه داد:قیمت مصوب گوشت گرم گوسفندی هر کیلو ۵۸۰ هزار تومان است و فروش بیشتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.
سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، ادامه داد:با هر گونه تخلف و گران فروشی برخورد و پرونده متخلفان به تعزیرات حوکمتی ارجاع داده می‌شود.

دیگر خبرها

  • تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریع‌تر است یا شارژ برقی؟
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)