Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به کاخ سفید در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران هشدار داد چراکه به‌زعم وی، حق وتو در شورای امنیت را تضعیف می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «جان بولتون» به دولت این کشور هشدار داد که توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد و حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بولتون در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: دولت آمریکا تهدید کرده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد مکانیسم ماشه را فعال کرده و همه تحریم‌های تعلیق شده را بازمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد با استناد به پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند، افزود: حامیان توافق استدلال می‌کنند که ازآنجایی‌که واشنگتن از این توافق خارج‌شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق دارند.

بولتون: این زرنگی است اگر بگویم که به خاطر اهدافی که داریم عضو توافق هسته‌ای هستیم اما برای چیزهایی که نمی‌خواهیم عضو آن نیستیم. این دلیل به‌تنهایی کافی است که نتوان روند بازگشت تحریم‌ها را فعال کرد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مدعی شد: ممکن است توافق دوم با ایران در دولت بایدن یا حتی در دولت دوم ترامپ محقق شود. رئیس‌جمهوری با اطمینان پیش‌بینی کرده است که می‌تواند در چهار هفته در مورد چنین توافقی مذاکره کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران یکشنبه‌شب در توئیتی نوشت: امروز بولتون نکته‌ای را تکرار کرد که در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ نیز، وقتی‌که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود.

وی افزود: حداقل بولتون ثبات رأی داشته، خصیصه‌ای که به‌ویژه در دولت آمریکا غائب است.

ظریف در این پیام توئیتری تأکید کرد: توسل ایالات‌متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در [قطعنامه] ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.

به‌موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سخت‌گیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند تا این تحریم‌ها را تمدید کنند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند، بااین‌حال اکثریت قریب به‌اتفاق اعضای شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند.

به دنبال این شکست، آمریکا مدعی است که می‌تواند از مکانیسم حل اختلاف یا «اسنپ بک» استفاده کند تا تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: حق وتو بولتون مکانیسم ماشه مکانیسم ماشه شورای امنیت تحریم ها علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حربه زنگ زده یهودستیزی

پدیده‌ای که پیش از این کمتر شاهد موجی از احساسات نسبت به مردم مظلوم فلسطین و نفرت از اسرائیل و صهیونیسم بودیم.
پدیده‌ای که حتی گفته می‌شود با اعتراضات ضد جنگ مردم آمریکا در دهه ۱۹۷۰ و مخالفت با سیاست‌های ایالات متحده در ویتنام هم قابل مقایسه نیست. از این جهت که این تظاهرات و اعتراضات از دانشگاه‌های آمریکا شروع شده است.

این نشان می‌دهد که جامعه نخبگی کشور‌های غربی نه از زاویه دینی و تفکیک اسلام و مسیحیت بلکه از زاویه عدالت خواهی و انسانیت موجی از اعتراضات و نارضایتی از سیاست‌های دولت‌های غربی بخصوص آمریکا در پشتیبانی همه جانبه از رژیم صهیونیستی براه انداختند.

نکته قابل تامل اینکه بار دیگر هم مقامات آمریکایی و هم سیاستمداران اسرائیلی تلاش می‌کنند از ابزار یهودستیزی برای توجیه سرکوب این اعتراضات استفاده می‌کنند. ابزاری که به نظر می‌رسد کاربرد خود را از دست داده است.

پیش از این هر گونه اعتراضی که نسبت به سیاست رژیم صهیونیستی چه در اروپا و چه در آمریکا صورت می‌گرفت همواره با انگ یهودستیزی با آن برخورد می‌شد. 

در شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در آبان ماه سال گذشته ما شاهد چنین موجی از اعتراضات در سطح کمتری بودیم، اما دولت‌های غربی سعی کردند با توجیه یهودستیزی، اعتراضات را سرکوب و عملا با عنوان یک اقدام مجرمانه با آن برخورد کنند. حتی در آمریکا، روسای چند دانشگاه را بخاطر ابراز همدردی با مردم فلسطین مجبور به استعفا و کناره گیری کردند.

اما در حال حاضر این سطح گسترده از اعتراضات و ابزار تنفر نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به جایی رسیده که دیگر این ابزار مظلوم نمایی اسرائیلی‌ها کاربرد خود را از دست داده و سیاست‌های دولت‌های اروپایی به اسم مقابله به یهود ستیزی در توجیه حمایت هایشان از رژیم صهیونیستی دیگر اثری ندارد و بعید به نظر می‌رسد که کنگره آمریکا و حامیان اسرائیل در ایالات متحده بتوانند با احضار روسای دانشگاه‌ها آن‌ها را نسبت به جنبش دانشجویی که در حمایت از مردم غزه براه افتاده است مورد توبیخ و سرزنش قرار بدهند.

چرا که در شرایط کنونی ما شاهد سطح گسترده‌ای از اعتراضات هستیم که از علاوه بر آمریکا به کشور‌های اروپایی هم رسیده است و تداوم این اعتراضات و نارضایتی‌ها قطعا می‌تواند بخش‌های دیگری از جوامع اروپا و آمریکا را در بگیرد.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل