Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه فناوری‌ نانو گفت: حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باید به رسمیت شناخته شود. اگر این امر صورت بگیرد، طی 20 سال آینده بخش بزرگی از اقتصاد ایران دانش‌بنیان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ نانو در جشنواره نانو و رسانه که بعد از ظهر امروز به‌صورت آنلاین پخش شد، با اشاره به صادرات دستگاه نانوالیاف به چین بیان کرد: این فناوری تنها در اختیار یک کشور اروپایی بوده که با قیمت یک میلیون یورور به فروش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دستگاه نانوالیاف در تولید فیلتر و ماسک‌های نانویی کاربرد بسیاری دارد.  یک شرکت مستقر در مشهد موفق به توسعه و ساخت این دستگاه شده که می‌تواند الیافی به قطر یک هزارم تار مو تولید کند.

وی افزود:  قیمت دستگاه ایرانی 350 هزار دلار است و قرارداد  10 دستگاه با چین چند سال قبل منعقد شده بود و تاکنون 6 فقره از آن نصب شده و دو دستگاهی که اخیراً به چین صادر شده پیشرفته‌تر است. کره جنوبی نیز این دستگاه را در شرایط تحریمی از ایران خریداری کرده که این امر نشان از اقتدار ایران در حوزه فناوری نانو می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری گفت: حوزه اقتصاد دانش‌بنیان باید به رسمیت شناخته شود. اگر این حوزه به رسمیت شناخته شود و سرمایه‌گذاری روی آن انجام شود، ظرف 20 سال آینده بخش بزرگی از اقتصاد ایران دانش‌بنیان خواهد شد. ثروت کشور زیرزمین نیست، روی زمین است. بنابراین باید شرایط فرآوری مغزهای جوانان و بروز و ظهور خلاقیت‌ آنها ایجاد شود.

اقدامات ستاد نانو برای مقابله با کرونا

سرکار بیان کرد: بعد از شیوع کرونا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با کرونا راه‌اندازی کرد که بخشی از اقدامات آنها در ستاد نانو رقم خورد. تولید و تأمین نیاز ماسک‌های N95 و افزایش تولید دستگاه‌های الکترولیسی و نانوالیاف یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری‌های نانو بود که موفق شدیم تولید ماسک N95 را از 10 هزار عدد به 250 هزار عدد در روز برسانیم.

وی افزود: در گام بعدی  تولید محلول و اسپری ضدعفونی‌کننده  را افزایش دادیم. ضدعفونی‌کننده‌های نانو که حاوی اکسید روی یا نانوذرات نقره هستند، می‌تواند سطح را تا سه روز تمیز و عاری از میکروب و ویروس نگه دارند. تولید این محصولات با شیوع کرونا به 200 تن در روز رسید.

واکسن و دستگاه تشخیص کرونا در راه است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در مرحله بعدی به افزایش تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسما و فرابنفش پرداختیم و در حال حاضر روی واکسن کرونا و دستگاه تشخیص کرونا کار می‌کنیم. pcr روش معمولی برای تشخیص کروناست اما نتیجه آن بلادرنگ نیست و یک تا دو روز طول می‌کشد. بنابراین ممکن است فرد در این فاصله در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار گرفته باشد.

سرکار با اشاره به این که دقت این دستگاه 97 درصد است، بیان کرد:  دستگاه تشخیص کرونا مجهز به حسگرهای نانویی است و از طریق نمونه خلط فرد در کمتر از 30 ثانیه مشخص می‌کند که مبتلا به کروناست یا خیر. این دستگاه آثار وجود ویروس کرونا را به‌صورت بلادرنگ در بدن فرد مشکوک مشخص می‌کند.

وی افزود: همان‌طور که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره شده، آنچه در ستاد نانو اتفاق افتاده است را می‌توان در بخش‌های مدیریتی دیگر کشور نیز تعمیم داده شود.

نقش رسانه در توسعه نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه فناوری نانو در جامعه گفت: اگر بودجه‌ای برای توسعه فناوری در حوزه‌ای خرج می‌شود، مردم باید از نتایج آن آگاه شوند و بدانند پولشان صرف چه چیزی شده است. آگاهی مردم کشور در حوزه نانو از کشورهای پیشرفته نیز بیشتر است که این امر رسالت رسانه‌ها به شمار می‌رود.

در پایان جشنواره نانو و رسانه اسامی رسانه‌ها و خبرنگاران برتر حوزه فناوری نانو اعلام شد که هانا حیدری، خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری آنا نیز به‌عنوان یکی از خبرنگاران با عملکرد برتر در سال 98 معرفی شد.

انتهای پیام/4021/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: فناوری نانو جشنواره نانو و رسانه دبیر ستاد توسعه فناوری رسمیت شناخته شود فناوری نانو تشخیص کرونا دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد