Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:21:35 GMT

ارسی‌ و کاشی‌های هفت‌رنگ کاخ گلستان مرمت می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۹۴۳۵

ارسی‌ و کاشی‌های هفت‌رنگ کاخ گلستان مرمت می‌شوند

آفرین امامی گفت: بناها و بخش‌هایی که نیاز به مرمت فوری داشته در اولویت قرار دارند، به این منظور بخشی از ارسی‌های کاخ گلستان، کاشی‌های هفت‌رنگ، عایق‌بندی بام‌ها، رفع نشتی و رطوبت برخی از بناها، پاک‌سازی آیینه‌کاری‌های قسمتی از فضای این مجموعه میراث جهانی، پاک‌سازی و استحکام‌بخشی درها و پنجره‌های ضلع شمال مرمت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: مرمت این آثار از یک ماه پیش از محل درآمدهای اختصاصی با تلاش معاونت توسعه مدیریت و با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی آغاز شده و با توجه به نوع و حجم پروژه‌ها زمان اتمام آن متفاوت است.

امامی تصریح کرد: انجام حفاظت و مرمت نیازمند مطالعه است، به همین منظور مطالعات پروژه‌های مرمتی، حفاظت کاتدی، سیستم گازرسانی و ایمن‌سازی برق، آسیب‌شناسی و تهیه طرح سیستم الکترونیکال این مجموعه در حال انجام است.

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست.

داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

برچسب‌ها کاخ گلستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاخ گلستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی موزه کاخ گلستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی موزه کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی مسجد یوردشاهی ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مرتضی صفری با اعلام این مطلب اظهار کرد: مرمت بخشی از نمای ضلع غربی و مرمت و ساماندهی نمای ضلع شمالی مسجد یوردشاهی ارومیه در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه این اقدامات زیر نظر کارشناسان مرمت و معماری این اداره‌کل انجام می‌شود، افزود: علاوه بر اقدامات مرمتی، تابلوها و مبلمان نامتناسب جلوی مسجد یوردشاهی نیز جمع‌آوری شد. 

او گفت: مسجد یوردشاهی یک بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار بوده و در سال‌های قبل نیز اقدامات مرمتی از جمله اندودبرداری و اجرای نمای آجری ضلع غربی در این مسجد انجام شده است.

صفری ساماندهی بناهای تاریخی خیابان امام ارومیه را از اولویت‌های نخست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی دانست.

دیگر خبرها

  • ساماندهی مسجد یوردشاهی ارومیه
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • رشد ۲ برابری لایروبی قنوات در نطنز
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود