Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد، اما انتخاب بالشی که هر شب می‌خواهیم روی آن بخوابیم کار بسیار مهمی محسوب می‌شود. شاید خودتان متوجه نشده باشید، اما نوع بالشی که انتخاب می‌کنید و نحوه‌ی مراقبت تان از آن روی کیفیت خواب شما و سلامت کلی تان تأثیر می‌گذارد. مثلاً ممکن است علت جوش‌های همیشگی تان در روبالشی تان نهفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با تأثیرات منفی‌ای که بالش بر سلامتی ما می‌تواند بگذارد بیشتر آشنا خواهیم شد.

۱- گردن درد

اگر سرتان را مدت زیادی خم نگه دارید، مثل وقتی که خواب هستید، این مسأله می‌تواند باعث مشکلاتی برای شما شود. به علاوه، میزان سفتی بالش هم بسته به مدل خوابیدن تان مهم است. چون بالش اگر خیلی نرم یا خیلی سفت باشد، می‌تواند باعث گردن درد شود.

مثلاً اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، باید از بالش سفت تری استفاده کنید تا تکیه گاهی که گردن تان به آن نیاز دارد را برای آن فراهم کنید و گردن تان دیگر خیلی به یک طرف خم نشود. اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است سراغ بالش‌های نرم‌تر بروید، در غیراینصورت، بالش سرتان را به عقب می‌آورد که این مسأله باعث می‌شود گردن تان انحنا پیدا کند. اگر هم عادت دارید به پشت بخوابید، بالش‌های سفت گزینه‌ی مناسبی برای شما نیستند، چون گردن شما را خیلی جلو می‌آورند و آن را نامیزان می‌کنند.

۲- پشت درد

نحوه‌ی قرارگیری سر، گردن و شانه‌ها هنگام خوابیدن روی بالش هم می‌تواند روی وضعیت پشت شما تأثیر بگذارد. نامیزان بودن آن‌ها در هنگام خواب می‌تواند پشت درد شما را تشدید کند.

مثلاً اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است از یک بالش صاف استفاده کنید، درغیراینصورت دچار کمر درد خواهید شد. کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند، بالش آن‌ها باید آنقدر ارتفاع داشته باشد که گردن و ستون فقرات شان در یک سطح قرار بگیرند. اگر هم جزء کسانی هستید که عادت دارند به پشت بخوابند، باید به دنبال بالشی باشید که انحنای طبیعی گردن تان را حفظ کند.

بیشتر بخوانید

زانو درد؛ علل، انواع و راه‌های درمان آن

۳- سردرد

خوابیدن روی بالش نامناسب می‌تواند باعث سردرد هم شود. اگر بالش تان تکیه گاه مناسبی نباشد، ممکن است گردن تان هنگام خواب در وضعیت راحتی قرار نگیرد. این مسأله می‌تواند باعث وارد شدن فشار به گردن و درنتیجه، بروز سردرد شود.

۴- واکنش آلرژیک

اگر سخت خواب تان می‌برد، چشم هایتان می‌خارد و سردرد دارید، یا اگر روز‌ها عطسه می‌کنید و احساس خستگی می‌کنید، بهتر است وضعیت بالش تان را بررسی کنید. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت باید بالش خود را مرتب بشویید. علت این مسأله مایت‌های گرد و غبار هستند که بسیاری از ما به آن‌ها حساسیت داریم. دیگر نشانه‌های این حساسیت ممکن است آسم، اگزما و مشکلات سینوسی باشد.

۵- بدخوابی

چه به خاطر حساسیت باشد و چه به خاطر گردن درد که شب‌ها خوابتان نمی‌برد، استفاده از بالش نامناسب می‌تواند علت بدخوابی شما باشد. به این ترتیب بدن شما فرصت کافی برای تجدید قوا پیدا نمی‌کند. کمبود خواب می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از تحت تأثیر قرار گرفتن مهارت‌های فکری گرفته تا بالا رفتن ریسک بروز دیابت، چاقی و فشار خون.

۶- مشکلات پوستی

وقتی به شکم یا پهلو می‌خوابید، صورت تان با روبالشی تماس پیدا می‌کند. به این ترتیب، همه‌ی باکتری ها، آلودگی‌ها و چربی‌های صورت تان به بالش منتقل می‌شوند. همه‌ی این‌ها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث بروز جوش شوند.

روش‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. روبالشی خود را مرتب عوض کنید، و یا بالش یا روبالشی‌های مخصوص بخرید. بعضی بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که جلوی چرخیدن به پهلو و تماس پیدا کردن با روبالشی را می‌گیرند. به علاوه، روبالشی‌هایی وجود دارد که در پارچه‌ی آن‌ها نقره یونی به کار رفته که باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

۷- خروپف

نامناسب بودن بالش یا سفت بودن آن که باعث جلو آمدن سر می‌شود، می‌تواند موجب خروپف کردن شود. اگر هم به مایت‌های گرد و غبار حساسیت داشته باشید، التهابی که بر اثر این حساسیت در داخل بینی و حلق شما رخ می‌دهد هم می‌تواند باعث مسدود شدن مجرای تنفسی شما و در نتیجه خروپف کردن تان شود.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بدخوابی دلایل خروپف گردن درد تواند باعث عادت دارید گردن تان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وقتی می‌گوییم فردی سازگار است که پاسخ‌هایی که او را به تعامل با محیطش قادر می‌کنند، آموخته باشد و به نحو قابل قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا احتیاجاتش ارضا شوند. در رابطه با این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که در آن به بررسی رابطه‌­ بین باورهای فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران است. 

* رابطه بین سازگاری فردی با متغیرهای باورهای مثبت

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که بین سازگاری فردی با متغیرهای باورهای مثبت در مورد نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، خودآگاهی شناختی رابطه­‌ منفی هست؛ اما با متغیر کنترل افکار، ارتباط مثبت بوده و هیچ ارتباطی با متغیر اطمینان شناختی گزارش نشد.

این پژوهش توضیح می‌دهد که ارتباط بین سازگاری اجتماعی با متغیرهای کنترل­ ناپذیری و خطر، اطمینان­‌شناختی، کنترل افکار مثبت بوده و هیچ ارتباطی بین سازگاری اجتماعی و باورهای مثبت در مورد نگرانی دیده نشده است. سازگاری اجتماعی با خودآگاهی شناختی ارتباط منفی دارد.

افزایش متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی باعث کاهش سازگاری فردی شده و بر سازگاری اجتماعی بی ­تاثیر است

* راهکارهای سازگاری افراد برای بهبود یافتن زندگی

از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ امروزه با مشکلاتی که در جوامع وجود دارد مطالعه و پژوهش در زمینه‌های سازگاری افراد برای بهبود یافتن زندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و به این جهت یکی از راهکار‌های مهم در این زمینه پرداختن به باور‌های فراشناختی در آنهاست.

این پژوهش مطرح می‌کند که سازگاری یک فرایند روانشناختی است که بر اساس آن فرد با تمایلات و چالش‌های زندگی روزمره، مقابله می‌کند و یا آنها را درکنترل خود درمی‌آورد، سازگاری این است که فرد با دیگران طوری رفتار کند که هیچگونه مشکل و درگیری با آنان نداشته باشد.

* تعریف سازگاری از دیدگاه باتلر (Battler) 

در این پژوهش می‌نویسند باتلر اظهار می‌دارد که در همه‌ دوران زندگی خود در هر روز و هر ساعت سرگرم آن هستیم که خود نشده را با محیط دگرگون شده و دگرگون نشده سازگار کنیم. فعالیت‌های شخصی و شغلی در حقیقت چیزی جز عمل سازگاری با خود و دیگران نیست؛ اساسا شخص سازگار، شخصی است که میان خود ومحیط مادی و اجتماعی‌اش ارتباط سالم و درست برقرار کند.

در ادامه آمده است که سازگاری یک مفهوم عام بوده و به همه راهبرد‌هایی گفته می‌شود که فرد برای اداره کردن موقعیت‌های استرس زای زندگی اعم از تهدید‌های واقعی یا غیرواقعی به کار می‌برد.

* سازگاری در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران

بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به تعداد زیاد دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد رو به تخصص‌گرایی پیش می‌رود و دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه بسیار خوب عمل کرده، و با توجه به اینکه بیش از سه چهارم این کتابداران دارای رشته تحصیلی کتابداری و اطلاع رسانی سابق و علم اطلاعات و دانش شناسی هستند.

اطلاعات کلی مربوط به باورهای فراشناختی و سازگاری و فردی کتابداران 

* سازگاری اجتماعی

این پژوهش بیان می‌کند که سازگاری اجتماعی یک عامل متأثر از راهبرد‌های شناختی می‌باشد که می‌توان آن را به دیدگاه‌های شناختی موجود در این زمینه ربط داد. هسته اصلی دیدگاه‌های شناختی درباره اختلالات روانی ناسازگاری چگونگی پردازش اطلاعات در ذهن فرد است.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که اگر نظام باور‌های فرد کارآمد باشد، اطلاعات به گونه‌ای دقیق در ذهن او پردازش می‌شوند که نتیجه‌ آن رفتار مطلوب است، اما اگر در پردازش‌ها و ادراک‌های فرد مشکلی وجود داشته باشد، نتیجه‌ای به‌جز رفتار مخرب نخواهد داشت.

افزایش متغیر کنترل ­ناپذیری و خطر، منجر به کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی می­‌شود

به لحاظ کاربردی یافته‌های این پژوهش می‌تواند تأثیرات عملی مهمی بـر تغییر باور‌های فراشناختی مرتبط با سازگاری داشته باشد و در پرتو این یافته‌ها، مدیران و مشاوران می‌توانند با برگزاری برنامه‌های آموزشی و تهیه بروشور‌های مربوط با هدف اصلاح و تغییر باور‌های فراشناختی ناکارامد، از بروز و تداوم رفتار‌های ناسازگار که آسیب‌های روانی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی جدی در پی دارد، پیشگیری کنند.

* کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افزایش متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی باعث کاهش سازگاری فردی شده و بر سازگاری اجتماعی بی ­تاثیر است. افزایش متغیر کنترل ­ناپذیری و خطر، منجر به کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی می­‌شود. افزایش اطمینان­‌شناختی کتابداران در سازگاری فردی بی‌­تاثیر بوده اما در سازگاری اجتماعی آنها تاثیر مثبت دارد. افزایش کنترل افکار درمیان کتابداران موجب افزایش سازگاری فردی و اجتماعی آنان می­‌شود. افزایش خودآگاهی شناختی، منجر به کاهش سازگاری های فردی و اجتماعی کتابداران می‌­گردد.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی با عنوان «رابطه‌ بین باور‌های فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران» به کوشش سعيد غفاری (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور قم)، شعله زکيانی (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مشهد) تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • اطمینان دستگاه قضا به مردم برای برخورد با مفسدین گردن کلفت
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان یک آمر به معروف
  • خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند، سیاه‌بازی‌ که گردن BBC افتاد!