Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@15:55:41 GMT

یک افسر پیشین سی‌آی‌ای متهم به جاسوسی برای چین شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۱۹۵۳

ساعت 24 -یک افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که اخیرا خبر بازداشت او منتشر شده، متهم به ارائه راه‌ و کارهای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات، و منابع اطلاعاتی به جاسوسان چینی شده‌است.

بنا به گزارش رسانه‌ها در آمریکا، الکساندر یوک‌ چینگ‌ ما، ۶۷ سال دارد علاوه بر همکاری با سی‌آی‌ای به‌عنوان زبان‌شناس پیمانکار با پلیس فدرال ایالات متحده، اف‌بی‌آی، نیز همکاری می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مستقیما متهم است که در ازای جاسوسی پول دریافت کرده و در ضمن به یک مقام اطلاعاتی که خودش را افسر اطلاعاتی چین جا زده بود، گفته خواستار موفقیت «سرزمین مادری» است.آقای «ما» زاده هنگ‌کنگ است و به گفته رسانه‌های هاوایی در سال ۱۹۶۸ به هونولولو نقل مکان کرده است. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ برای سی‌آی‌ای کار می‌کرد.دادستانی هاوایی پیشتر گفته بود او در سال ۲۰۰۱ شروع به همکاری با وزارت امنیت چین کرده‌است.

وزارت امنیت کشور جمهوری خلق چین مسئول جمع‌آوری اطلاعات از منابع خارجی و ضد اطلاعات است، یکی از مخفیانه‌ترین نهادهای چینی به‌شمار می‌رود و مقر آن نیز در پکن است.الکساندر یوک‌ چینگ‌ ما متهم است در همکاری با یک عضو خانواده‌اش که او هم سابقا افسر اطلاعاتی بود، اطلاعات سری و مهمی را در اختیار وزارت امنیت چین گذاشته‌است.

نام این عضو خانواده مشخص نیست، اما وزارت دادگستری آمریکا گفته ۸۵ سال دارد و به‌دلیل «بیماری پیشرفته و اختلالات شدید عصبی-شناختی» تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد.اسوشیتدپرس از بیانیه جان دمرس، معاون دادستان کل آمریکا، نقل کرده که «محاکمه در مورد جاسوسی برای چین، طولانی، و متاسفانه مربوط به یک افسر اطلاعاتی پیشین است که به دوستان خود، میهن، و ارزش‌های دمکراتیک و لیبرال پشت کرد تا از یک حکومت خودکامه حمایت کند».الکساندر یوک‌ چینگ‌ ما پس از پایان فعالیت برای سی‌آی‌ای در سال ۲۰۰۴ به اف‌بی‌آی پیوسته و همچنان با ماموران چینی در رابطه بوده است. او از جمله متهم است با استفاده از کامپیوتر محل کارش از تصاویر و اسناد موشک‌ها و فناوری‌های تسلیحاتی نمونه‌برداری کرده‌است.او متهم است طی سال‌های فعالیت در اف‌بی‌آی با استفاده از دوربین از مدارک و مکانی در این نهاد عکاسی کرده‌، برخی اسناد مخفی را دزدیده و با خود به آسیا برده است.ظاهرا برخی جزئیات مربوط به سفرهای الکساندر یوک‌ چینگ‌ ما به چین حساسیت و شک مقام‌های آمریکایی را برانگیخته است؛ از جمله در سال ۲۰۰۶ پس از بازگشت از شانگهای به هاوایی مشخص شده ۲۰ هزار دلار پول و برخی وسایل گلف، که قبلا صاحب آن‌ها نبود، همراه دارد.این افسر پیشین سی‌آی‌اس در عین حال متهم به تلاش برای یافتن منابع اطلاعاتی برای نهاد امنیتی چین است.الکساندر یوک‌ چینگ‌ ما ممکن است با حکم حبس ابد روبه‌رو شود.در ماه نوامبر گذشته یک افسر پیشین سی‌آی‌ای به نام جری چان شینگ لی به اتهام جاسوسی و ارائه منابع اطلاعاتی به چین، به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: افسر پیشین سی آی ای یک افسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل تیراندازی در منطقه فرحزاد تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سعید راستی، رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران گفت: مأموران پایگاه یکم سازمان اطلاعات پلیس تهران ۳ روز گذشته خبری را در خصوص درگیری اراذل و اوباش در منطقه فرحزاد تهران که با سلاح گرم اقدام به تیر اندازی کرده بود دریافت و پیگیری موضوع را در دستور کار خود به صورت ویژه قرار دادند

وی با بیان اینکه تحقیقات اولیه نشان از این داشت درگیری در بین چند نفر اراذل و اوباش رخ داده است و متهم برای قدرت نمایی اقدام به تیر اندازی نموده است افزود: با شناسایی مخفیگاه متهم، مأموران پس از هماهنگی‌های قضائی متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

راستی خاطر نشان کرد: متهم پس از تکمیل تحقیقات اولیه برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران در پایان خاطرنشان کرد: پلیس در مسیر تحقق این مهم با قاطعیت و جدیت کامل با اراذل و اوباش و افرادی که قصد بر هم زدن نظم و امنیت عمومی و آسایش و امنیت شهروندان را داشته باشند برخورد جدی خواهد کرد.

کد خبر 6089765

دیگر خبرها

  • تیراندازی و رعب و وحشت در فرحزاد
  • بازداشت شرور تیرانداز در فرحزاد
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • دستگیری عامل تیراندازی در فرحزاد
  • دستگیری عامل تیراندازی در منطقه فرحزاد تهران
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • فیلم| افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!