Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی زآبی روز سه شنبه در نشست برنامه‌ریزی دهه اول محرم با مسئولان هیات‌های مذهبی افزود: موضع صریح و شفاف هیات‌های مذهبی در ماه محرم و صفر امسال با تاسی از مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید منطبق با پروتکل بهداشتی است.
وی ادامه داد: هیات‌های مذهبی شهرستان از بدو شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامت مردم پیشگام و پیشقدم بودند و در زمینه‌های ضدعفونی معابر، کوچه و خیابان‌ها، ایجاد کارگاه دستکش و ماسک کمک‌های مومنانه کارهای بزرگ و  به یاد ماندنی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زآبی بیان کرد: هیات‌ها در برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران و اصحاب با وفایش ملزم به رعایت دقیق  دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور و ستاد استانی مبارزه با کرونا هستند.
وی  اظهارداشت: الزامی بودن ثبت نام هیات مذهبی در سامانه بیرق و تکمیل فرم‌های مربوطه و اخذ مجوز لازم برای برگزاری مراسم به نشانی http://beyragh.mobi ،  اجرای مراسم سخنرانی و روضه خوانی حداکثر دو ساعت  بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و استفاده از ماسک و حفظ بهداشت فردی از سوی تمامی عزاداران بخشی از دستورالعمل‌های ابلاغی است که انجام آنان ضرورت دارد.
وی گفت: مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی برای شرکت کنندگان ( از هر طرف حداقل ۲ متر) ،  ممنوعیت هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم،  ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا در محل، ممنوعیت برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب خیمه و چادر برای توزیع نذرها و چای از دیگر دستورالعمل‌های صادره ستاد مقابله با کرونا است.
رئیس شورای هیات‌ مذهبی دیلم، ممنوعیت سینه زنی سنتی و تعزیه و زنجیر زنی، حرکت دسته‌های عزاداری در سطح خیابان‌ها و معابر، ضدعفونی کردن محیط و تجهیزات مورد نیاز مراسم قبل و بعد از اجرا  ضرورت فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی در ورودی مساجد حسینیه‌ها و هیات مذهبی برای استفاده عزاداران را  از دیگر الزامات تعیین شده ستاد مبارزه با کرونا برای هیات‌های مذهبی عنوان کرد.
وی بیان کرد: حضور نیافتن افراد آسیب‌پذیر و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم، توزیع  نذرها در قالب موادغذایی خشک و خام به صورت کمک‌های مومنانه به محرومان، همکاری کامل همه مسئولان هیات‌های مذهبی با ماموران بهداشت و دستگاه‌های انتظامی، استفاده حداکثری از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ حسینی و  تعیین همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: برگزاری برنامه‌های روزهای عاشورا و تاسوعا حداکثر به مدت ۲ ساعت و ممنوعیت هرگونه دسته‌روی از دیگر دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا  است.

 رئیس شورای هیات‌ مذهبی دیلم با اشاره به عده‌ای افراطی که به دنبال تخطئه مراسم ماه محرم هستند گفت: نهادهای امنیتی و نظارتی با افرادی که در برنامه‌های عزاداری ماه محرم به ساحت مقدس ائمه اطهار و امام حسین (ع) بی احترامی و جسارتی از خود نشان دهند بر اساس قانون تعیین شده مجازات اسلامی برخورد کنند.

وی بیان کرد: عده‌ای از افراد مغرض، افراطی و تندرو عامدانه در فضای موجود به دنبال تخطئه مراسم عزاداری سیدالشهدا هستند و با ایجاد شبهه، قصد زیر سوال بردن فرهنگ ناب عاشور را دارند که این اقدام ناشایست و خطرناک است و باید نیروهای امنیتی و قضایی ورود کرده  و با آنان برخورد قاطع کنند.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر واقع  است و آئین های عزاداری مردم این منطقه در ماه محرم و صفر از دیرباز عمیق و خاص و زبانزد است.

برچسب‌ها ماه محرم ماه محرم و کرونا بندردیلم پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم ماه محرم و کرونا بندردیلم ماه محرم ماه محرم و کرونا بندردیلم هیات های مذهبی ماه محرم هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۳۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد