Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره با  اشاره به تهدید ترامپ مبنی بر استفاده از « مکانیسم ماشه » علیه ایران تاکید کرد که با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در سال ۲۰۱۸ هم اکنون واشنگتن در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم ماشه متوسل شود.

این شبکه تلویزیونی از برجام به عنوان « یک توافق تاریخی » یاد کرده و توسل جستن به مکانیسم ماشیه را به معنای « خروج کامل ایران از توافق هسته ای و از بین رفتن برجام » ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الجزیره با اشاره به موافقان و مخالفان استفاده از مکانیسم ماشه در آمریکا تاکید کرد که تیم مخالف نسبت به قانونمند بودن تلاش آمریکا در خصوص اعمال چنین تحریم هایی شک و تردید دارد زیرا واشنگتن دو سال پیش در سال ۲۰۱۸ عملا از توافق هسته ای منعقد شده با ایران خارج شد.

انزوای سیاسی   

الجزیره با اشاره به اینکه فقط دو کشور یعنی آمریکا و جمهوری دومینیکن به طرح پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رای مثبت دادند و روسیه و چین با آن مخالفت کردند و ۱۱ کشور از جمله برخی همپیمانان واشنگتن همانند فرانسه و انگلیس نیز به آن رای ممتنع دادند؛ به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی شکست آمریکا در پیشبرد پیش نویس طرح قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را "بی سابقه" دانست.

بر اساس این گزارش ، « دنیس راس » مقام سابق در دولت رئیس جمهور باراک اوباما در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت : « رای گیری در شورای امنیت نشان داد  این آمریکا است که در انزوای سیاسی بسر می برد نه ایران .»

« مورگان اورتگاس » سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری « فاکس نیوز» ( fox news  ) تاکید کرد : " فروپاشی طرح قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نمایانگر « نبود شجاعت اخلاقی» است. "

« کریس مورفی » سناتور دموکرات نیز به نوبه خود گفت: شکست طرح قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت «شکست فاحشی» به شمار می رود.

مورفی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت : " این یک خسارت نبود بلکه « یک شکست فاحش» بود. در میان ۱۵ عضو شورای امنیت فقط جمهوری دومینیکن به ما رای مثبت داد . این شکست فاحش ثابت کرد که آمریکا هم اکنون به طرز وحشتناکی ضعیف شده است و جهان به راهبرد فاجعه آمیز ترامپ در مورد ایران این گونه می نگرد."

" اریک براون " عضو مرکز راهکارهای سیاسی و راهبردی در واشنگتن در تحقیقی که در این خصوص ارائه داده،  اعلام کرد که " تصمیم آمریکا مبنی بر توسل جستن به مکانیسم ماشه یک اشتباه راهبردی فاحش و پر هزینه است و پیامدهای منفی با خود به دنبال خواهد داشت. "

 نظر کارشناسان در مورد طرح ضد ایرانی آمریکا

الجزیره افزود : بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هر یک از کشورهای شرکت کننده در توافق هسته ای امضا شده با ایران در سال ۲۰۱۵ برای ازسرگیری اعمال تحریم ها علیه ایران می تواند به مکانیسم " ماشه " متوسل شود. اما فعال کردن این مکانیسم از سوی آمریکا جنجال برانگیز است زیرا واشنگتن به دستور خود ترامپ از این توافق خارج شده است.

" آنتونی بلینکن " مشاور امنیت ملی سابق و یکی از طراحان توافق هسته ای با ایران خاطرنشان کرد که کشورش نمی تواند مکانیسم ماشه را بکار بگیرد.

بلینکن در توئیت خود نوشت : " امکان توسل جستن به فعال سازی مکانیسم ماشه تنها منحصر به کشورهای شرکت کننده در توافق هسته ای است و آمریکا پس از خارج شدن از توافق هسته ای هیچ حقی ندارد تا بتواند منادی آن باشد . ما نمی بایست از توافقی که کارآمد و قاطع بود، خارج می شدیم ."

۱۴۸۷

برچسب‌ها روسیه فرانسه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا برجام وزارت خارجه آمریکا واشنگتن الجزیره شورای عالی امنیت ملی باراک اوباما مکانیسم ماشه جمهوری دومینیکن ترامپ انگلستان پروندهٔ خبری شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه فرانسه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا برجام وزارت خارجه آمریکا واشنگتن الجزیره شورای عالی امنیت ملی باراک اوباما مکانیسم ماشه جمهوری دومینیکن ترامپ انگلستان روسیه فرانسه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا برجام وزارت خارجه آمریکا واشنگتن الجزیره شورای عالی امنیت ملی باراک اوباما مکانیسم ماشه جمهوری دومینیکن ترامپ انگلستان توافق هسته ای مکانیسم ماشه شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران

مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با معاون وزارت کشور ایران بر پایبندی کشورش به توافق امنیتی با ایران تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق روز چهارشنبه میزبان مجید میر احمدی معاون وزارت کشور ایران بود.

بر اساس بیانیه امنیت ملی عراق، در این دیدار اجرای توافق امنیتی امضا شده میان دو طرف علاوه بر مساله کنترل مرزهای مشترک و توسعه روابط دوجانبه بررسی شد.

الاعرجی تأکید کرد که دولت عراق به اجرای توافق امنیتی مذکور در چارچوب زمانی‌اش پایبند است و برای همکاری با ایران در همه زمینه ها و توسعه روابط تاریخی بین دو کشور تأکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم