Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در سالی که مزین به شعار جهش تولید و رونق اقتصاد است، همچنان یک معضل بزرگ گریبانگیر توسعه اقتصادی جامعه شده و اشتغال را به عبارتی غریب و نامفهوم برای نیروهای کاری جوان مبدل کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل،در سالی که مزین به شعار جهش تولید و رونق اقتصاد است؛  معضل بزرگی به نام بیکاری گریبانگیر جامعه شده  است که روز به روز نیز در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نگران‌کننده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله‌ای که به رغم ارائه آمارهای مثبت منتشر شده از سوی مسئولین همچنان منفی بوده و مشکلاتی برای جویندگان کار در استان اردبیل ایجاد کرده است.

امید و آرزوهای دانشجویان برای تحصیل در مدارج عالی همچنان راه به جایی نبرده و این روزها بیشتر از همیشه جوانان فارغ‌التحصیلی می‌بینیم که از بیکاری خانه‌نشینی را برای خود پیشه کرده و روحیه و  اعتماد به نفسشان را برای ادامه زندگی از دست داده‌اند.

البته نباید فراموش کنیم که امسال مشکل همه‌گیری  ویروس کووید - 19 نیز در تشدید نرخ بیکاری دخیل بوده و بسیاری از کسب و کارها را دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیر کرده و مشکلات عدیده‌ای در این زمینه فراهم ساخته است که کماکان توسط مسئولین استان با ارائه تسهیلات حمایتی در حال جبران است اما بهر حال مسئله بیکاری به نوبه خود پابرجاست.

طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار، نرخ بیکاری استان اردبیل در زمستان سال 98 به 11.5 درصد رسیده و این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کل کشور در همین مدت 10.6 درصد بود و اردبیل با 40.9 درصد در رتبه 5 اشتغال و 11.5 درصد نرخ بیکاری در رتبه 11 قرار گرفته است.

مسئولین برای سپردن کارها به جوانان رغبت آنچنانی ندارند

در این باره به گفت‌وگو با یکی از جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه اردبیلی پرداختیم که می‌گوید: همیشه با این امید که بتوانم بعد از فارغ‌التحصیلی در جای مناسبی مشغول به کار شوم درس خواندم اما واقعیت چیز دیگر بود و درس خواندن‌ها در بازار کار به جایی نبرد.

علی‌اکبری افزود: همه تلاشم را برای ورود به بازار کار انجام دادم اما در پایان مجبور شدم به عنوان یک کارگر ساده در شهرک صنعتی مشغول شوم و هیچ فرقی در حقوق و مزایا نسبت به کارگری که هیچ سوادی نداشت نداشته باشم.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولینی که آمار اشتغال‌ می‌دهند در این که فارغ‌التحصیلان کجا مشغول به کار می‌شوند نیز اهتمام داشته باشند چرا که یک جوان برای شروع اشتغال نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد و برای کشف استعداد و مهارت خود نمی‌تواند بدون سرمایه‌ وارد بازار شود.

این شهروند گفت: درست است از اشتغال در بدنه دولتی ناامید شده‌ایم اما بانک‌ها نیز همکاری خوبی برای ارائه تسهیلات به ما ندارند و بروکراسی‌های اداری و ضامن و مشکلات دیگر مانع از اجرایی کردن یک کار خوب برای ما شده است.

وی افزود: این طور که به نظر می‌رسد مسئولین برای سپردن کارها به دست جوانان آنچنان رغبتی ندارند در حالی که هر جایی کاری به جوانان سپرده می‌شود نتیجه مثبت آن نیز به وفور خود را نشان می‌دهد.

استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی اردبیل برای توسعه اشتغال‌

قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا در استان 20 هزار کسب و کاری که متحمل خسارت شده  بودند برای دریافت تسهیلات با اختصاص 5 هزار و 350 میلیارد تومان شناسایی و بیمه بیکاری برای 9 هزار کارگر در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از واحدهای تولیدی و کارگاهی که به دلیل کرونا تعطیل شدند کارگران آن‌ها نیز ناخواسته شغل خود را از دست دادند که درصدد هستیم برای حمایت از واحدهای کارگری فعال تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای تولیدی و کارفرمایان با سود 12 درصدی ارائه دهیم.

رحیمی افزود: در مجموع تاکنون 26 هزار سرپرست خانوار در استان به خاطر کرونا متحمل خسارت شده و واجد شرایط حمایت دولتی شده‌اند که کمک هزینه معیشتی در چهار نوبت به میزان 2 تا 6 میلیون ریال به این خانوارها ارائه می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: ارائه کمک‌های بلاعوض 20 میلیونی به تعاونی‌ها نیز در این زمینه در دستور کار قرار گرفته و تمام تلاش و جدیت ما حمایت همه‌جانبه از واحدهای تولیدی و اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش بیکاری در استان نیز افزود: اشتغال‌زایی یکی از برنامه‌های اساسی ما به خصوص در بین جوانان است و در این زمینه درصدد هستیم از ظرفیت تمام دستگاه‌های استان برای حل معضل بیکاری استفاده کرده و با کارآفرینی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروهای جوان کاری صیانت کنیم.

مکاتبه‌های اداری راهکار رفع بیکاری نیست

در این باره علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت:  بیکاری جوانان یکی از مهم‌ترین مشکل استان اردبیل است که در این زمینه توجه جدی مسئولین به این مسئله باید حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به این که برنامه‌ریزی برای اشتغال‌زایی 8 هزار نفر از جوانان استان اردبیل اولویت اساسی است گفت: 220 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال برای اشتغال‌زایی در استان تأمین اعتبار می‌شود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مدونی در دستور کار قرار گرفته است.

نیکزاد ادامه داد: مکاتبه‌های اداری راهکار رفع معضل بیکاری نیست و در این زمینه باید پیگیری‌های جدی برای حل این مشکل انجام یابد و با توجه به این که 65 هزار بیکار در استان داریم باید در این زمینه به رسالت خطیر خود یعنی خدمت به مردم عمل کنیم.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: به دنبال تأمین رفاه مردم هستیم و انتظار ما از دستگاه‌های مربوطه این است که در راستای رسیدگی به وضعیت کارگران نیز اهتمام جدی داشته باشند.

کاهش بیکاری مؤلفه توسعه‌یافتگی جوامع است

 داود شایقی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل نیز امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که میزان بیکاری اردبیل در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است گفت: کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع محسوب می‌شود که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور به عنوان مؤلفه اساسی به شمار می‌رود.

وی افزود: برای آمارگیری نیروی کار اجرای طرح خوشه امسال مبنای کار قرار گرفت و امسال این اقدام به صورت تلفنی انجام یافته که در این آمارگیری نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به اشتغال و نرخ بیکاری در فصل بهار امسال با سال گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

خروج دانشجویان از سیستم دانشگاهی در نرخ بیکاری دخیل است

حسین وطن‌دوست مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل در این باره اظهار داشت: نرخ بیکاری در اردبیل به 11.5 درصد رسیده و نسبت به سال گذشته کاهش یافته است به طوری که این آمار در سال 97 ، 13.4 درصد بوده است و درصدد کاهش نرخ بیکاری تا پایان سال هستیم.

وی بیان کرد: انتظار ما از مسئولین استانی این است که وضعیت اشتغال، حمایت از تولید و جذب سرمایه‌گذار را محقق کرده و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در راستای اشتغال‌زایی استان گام‌های اساسی و هدفمند بردارند و در ارائه تسهیلات همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وطن‌دوست خروج فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت بازار را از عوامل دخیل در نرخ بیکاری عنوان کرد و گفت: درصدد صیانت از نیروی کار هستیم و تمام تلاش و جدیت ما این است که برای توسعه تولید و اشتغال گام‌های اساسی برداریم.

نامعادله اشتغال و بیکاری/گره کور بیکاری چگونه باز می شود؟اختصاص 40 درصد از اعتبارات طرح های اشتغالزایی برای رفع بیکاری فارغ التحصیلانجولان بیکاری در منطقه پرظرفیت خوزستان / ماجرای شهرک صنعتی که به یک باره "معدن" شد + فیلم

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در سفر خود به اردبیل طبق وعده‌هایش برای کاهش نرخ بیکاری و اشتغال برای جوانان از اتمام 52 پروژه عمرانی و تولیدی تا پایان سال قول مساعد داد و گفت: 11 هزار و 232 نفر با اتمام این پروژه‌ها وارد بازار کار می‌شوند و درصدد رفع معضل بیکاری در استانی همانند اردبیل هستیم که ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تمامی حوزه‌ها دارد.

در حالی که اقدامات مسئولین و دستگاه‌های مربوطه برای اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری در حال انجام است اما نرخ بیکاری اردبیل نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده که این مسئله مسئولین را به اتخاذ تدابیر عملی در رفع بیکاری وامی‌دارد.

امید است که مسئولان استان اردبیل در سال جهش تولید با انجام اقدامات مناسب و عملیاتی‌تر نسبت به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان اهتمام بیشتری داشته و در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ‌التحصیلان استان اردبیل گام‌های اساسی بردارند.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/132/ی

R41374/P/S6,49/CT6 بیشتر بخوانید... بیکاری ۲.۹ تا ۶.۴ میلیون ایرانی بر اثر "کرونا" نرخ بیکاری در بلغارستان به بالاترین میزان طی ۳ سال اخیر رسید تهرانی‌ها در صدر دریافت بیمه بیکاری کرونا قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بیکاری ۲.۹ تا ۶.۴ میلیون ایرانی بر اثر "کرونا" نرخ بیکاری در بلغارستان به بالاترین میزان طی ۳ سال اخیر رسید تهرانی‌ها در صدر دریافت بیمه بیکاری کرونا پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ روایت نوبخت از تحریم دشمنان علیه ایران/ اجازه فروش نفت را به ما نداده‌اند/ تأخیری در پرداخت حقوق‌ها و یارانه‌ها نداشته‌ایم ۲ سردار فدوی: دشمنی‌های شیاطین و مستکبرین عالم علیه ایران ‌علنی‌تر شده است/ در موضع قدرت و پیروزی هستیم‌ ۳ غلبه ‌تفکر جهادی و ‌دانش متخصصان ایرانی بر کرونا / دانشجویان کرمانشاهی ماسک‌هایی با بازدهی ۹۹ درصد تولید کردند + فیلم ۴ آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی: نباید عزاداری‌های محرم تعطیل شود/ برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شوند ۵ گزارش ویدئویی| میراث شوم ۶ دولت در لرستان/ بلاتکلیفی ۲۱ ساله هتل صخره‌ای خرم‌آباد ۶ گزارش|پروژ‌های آبخیزداری لنگ تامین اعتبار قطره‌‌چکانی/ شهر زنجان به وسیله سد گاوازنگ تهدید می‌شود ۷ قیمت انواع میوه، مواد پروتئینی و حبوبات در بازار همدان؛ سه‌شنبه ۲۸ مردادماه + جدول ۸ گلایه رئیس بسیج مداحان استان زنجان از کم‌توجهی به ماه محرم/ چرا فضای شهر سیاه‌پوش نشده است? مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| تمدید وعده‌ها برای بهره‌برداری از یک پروژه ملی / بالاخره سوت قطار چه زمانی در اردبیل شنیده می‌شود؟ پیگیری رسانه‌ای تسنیم نتیجه داد/ قرارگاه خاتم‌الانبیا با واگذاری ۵ طرح شهری در استان مرکزی خدمت‌رسانی می‌کند غلبه ‌تفکر جهادی و ‌دانش متخصصان ایرانی بر کرونا / دانشجویان کرمانشاهی ماسک‌هایی با بازدهی ۹۹ درصد تولید کردند + فیلم سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان امام در سیستان و بلوچستان / راه‌اندازی ۲۴ هزار طرح اشتغالزایی مهمترین اخبار تسنیم قالیباف: مجالس کشورهای اسلامی مانع طرح سازش امارات و رژیم صهیونیستی شوند سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشه غیرقانونی است "امام خامنه‌ای" حجت‌الاسلام سلیمانی را به امامت جمعه کاشان منصوب کردند تحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد ۵دلیل نادران برای مخالفت با طرح جدید فروش نفت/دولت بعدی ۳سال باید بدهی دولتِ روحانی را بپردازد/طرح عایدی برای مردم ندارد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فارغ التحصیلان نرخ بیکاری استان اردبیل اشتغال زایی معضل بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۶۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروها به تناسب ظرفیت اشتغال در حوزه معدنی کرمان آموزش ببینند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی فداکار، صبح چهارشنبه به مناسبت هفته کار و کارگر در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از نمایندگان جامعه کارگری استان کرمان با بیان اینکه در بحث کارگری ما مسئولان موظفیم که حداکثر رضایتمندی را در این گروه فراهم کنیم گفت: کارگران زیادی در بخش‌های معدنی، صنعتی و یا شرکت‌های پیمانکاری با حداقل حقوق قانون کار فعالیت می‌کنند، لذا تا جایی که در توان داریم باید به آنها کمک کرده و ایمنی محیط کاری آنها را فراهم کنیم.

وی، مهارت‌افزایی نیروهای کارگری را مهم دانست و افزود: کرمان استانی معدن پایه است و به تناسب ظرفیت خاص اشتغال در حوزه معدنی آن باید نیروی انسانی تقویت و آموزش ببیند.

وی افزود: دولت در راستای ظرفیت‌های اجتماعی و شرایط موجود به دنبال رفع بخشی از مشکلات کارگران در بحث پرداخت‌ها و امنیت شغلی است.

فداکار، توجه بخش‌های خصوصی، پیمانکاران و کارفرمایان به نیروهای انسانی خود را مهم دانست و افزود: پایه تولید مجموعه، نیروی انسانی است و تولید باکیفیت و بیشتر و بهتر با حمایت نیروی کار و رضایتمندی آنها میسر خواهد شد.

استاندار کرمان با بیان اینکه این استان نیمی از حقوق معادن کشور را پرداخت می‌کند و نیمی از صنعت فعال معدنی کشور در استان کرمان است گفت: استان کرمان به دلیل شرایط خاص صنعتی و معدنی نسبت به سایر استان‌ها نیاز بیشتری به تخصص نیروهای انسانی کار دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش به تناسب ظرفیت خاص اشتغال در حوزه معدنی استان کرمان باید نیروی انسانی متناسب آن تقویت شود و لزوماً خیلی از موارد نیروی انسانی زیر دیپلم و ماهر احتیاج است که شرکت‌ها جذب خواهند کرد.

کد خبر 6094413

دیگر خبرها

  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • مجلس حقوق کارگر را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان
  • نیروها به تناسب ظرفیت اشتغال در حوزه معدنی کرمان آموزش ببینند
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی