Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌زمانی برگزاری دادگاه بین‌المللی ویژه ماجرای ترور رفیق حریری با روند تشکیل دولت در لبنان٬ تبدیل به اهرم فشاری در چارچوب یک برنامه سازماندهی شده برای فشار ضد حزب‌الله شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت بیش از 15 سال از آغاز تحقیقات بین المللی در خصوص ترور« رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان، دادگاه ویژه لبنان امروز اولین حکم خود را در این خصوص صادر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر نشان‌دهنده یک برنامه برای سیاسی‌سازی ماجرای ترور رفیق حریری با هدف اجرای یک برنامه عربی-بین‌المللی با ابزارهای لبنانی است. اجرای چنین طرحی نیاز به ایجاد تنش در میان افکار عمومی و بروز اختلافات فرقه‌ای در لبنان دارد. سازمان‌دهی برای اجرای این توطئه همزمان با فراخوان برخی فعالان وابسته به جریان‌های غربگرا برای تجمع مقابل کاخ ریاست‌جمهوری با هدف  برکناری «میشل عون» رئیس جمهور لبنان صورت گرفت.

اما دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری امروز حکم خود را در خصوص متهمان این ترور اعلام می‌کند. قرار بود رای دادگاه هفت اوت صادر شود که به دلیل انفجار بیروت به تعویق افتاد که در همین راستا برخی از گروه‌ها به سمت کاخ ریاست جمهوری میشل عون حرکت کرده و خواستار برکناری وی شدند. این امر باعث شد «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی از خلال کنفرانسی که روز یکشنبه برگزار شد، طرفداران خود را برای تجمع در مرجع قضایی در کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) دعوت کند تا بگوید این جریان مورد هدف قرار گرفته ولی ما ساکت نخواهیم شد و اجازه نخواهیم داد که صدای ما را با بی‌اخلاقیشان در رسانه‌ها خفه کنند و ما انزوای حزب‌الله را نمی‌پذیریم.

تلاش برای در تنگنا قرار دادن حزب‌الله همزمان با برنامه ریزی برای برگزاری تجمعی با هدف برکناری میشل عون در این مرحله تصادفی نیست؛ بلکه به عنوان بخشی از کمپین‌های سازمان یافته برای بازگشت به 2005 یعنی زمان ترور حریری صورت‌ می‌گیرد. در همین راستا نیروهای سیاسی یک زمان 48 ساعته برای تعیین روند مذاکرات درخصوص تشکیل دولت دارند؛ درحالی‌که برخی احزاب غربگرا روی تصمیم دادگاه پرونده ترور رفیق حریری و محکوم کردن عناصر حزب‌الله (که از خلال نقشه‌های آمریکا و جریان‌های وابسته به آن٬ آنها را در لیست متهمان این پرونده قرار داده‌اند) در این دادگاه و احتمال تشدید فشارها علیه حزب الله حساب کرده‌اند.

مقاومت در لبنان و منطقه حذف شدنی نیستتحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کردمحمد رعد : آمریکا با ابتکار فرانسه درباره تشکیل دولت وحدت در لبنان مخالفت کرد

همه این تحریکات در حالی است که حزب الله و جنبش امل به روند آرام خود پای‌بند هستند و دستورالعمل‌های واضحی مربوط به ضرورت خویشتن داری و عدم دامن زدن به این اوضاع مطرح کرده‌اند.

هم‌زمان با برگزاری دادگاه ترور رفیق حریری 3 اتفاق و تحرک در لبنان درحال انجام است:

-اولین مورد در بیروت است و جاده ساحلی جنوبی توسط «بهاء حریری» ، برادر سعد حریری هدایت می‌شود.

- دومین حرکت توسط «اشرف ریفی» وزیر سابق و فرقه‌گرایان در طرابلس برنامه‌ریزی شده است.

-در مورد تحرک سوم ، مجموعه‌ای از شیوخ، گروه های وابسته به حریری و سفارت‌خانه‌های کشورهای عربی خلیج فارس در این برنامه حضور دارند.

در این راستا، سعد حریری بیروت را به مقصد لاهه برای شرکت در جلسه دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان ترک کرد. قرار است بعد از اعلام حکم نهایی این دادگاه سعد حریری بیانیه مطبوعاتی صادر کند. این اطلاعات حاکی از آن است که عملکرد حریری زیر ذره‌بین ریاض و ابوظبی قرار دارد؛چرا که عربستان و امارات از سعد حریری خواسته بودند تا از این فرصت علیه حزب‌الله استفاده کند و آن را به عنوان اهرم فشار برای منزوی کردن حزب‌الله به کار گیرد. دیدار «ولید البخاری» سفیر عربستان در کاخ نخست وزیری لبنان نیز در این زمینه بود.

بر اساس گزارش منابع ، ارعاب عربستان و امارات با دادن آخرین برگ فرصت به حریری در چارچوب استراتژی آمریکا برای توزیع نقش‌ها به شکل زیر است:

آمریکا «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه خود را برای بررسی امور سیاسی لبنان اعزام کرد که حریری را به عنوان برجسته‌ترین نامزد برای دولت آینده لبنان معرفی کند تا از حمایت مردمی برخوردار شود.همچنین به دنبال این است تا به حریری اطلاع دهد که «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی سعد حریری را به عنوان دولت آینده نخواهند پذیرفت.

در همین راستا «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان رسماً اعلام کرده که برای نخست‌وزیر آینده لبنان گزینه‌ای به‌جز سعد حریری مدنظر ندارد و برای بازگردان وی تلاش خواهد کرد.

در این میان آمریکا در خط مستقیم مذاکرات قرار گرفته و در واکنش سریع به سخنان« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان که طرح دولت بی طرف را رد می‌کند و بر تشکیل دولتی با مشارکت ملی و مردمی تاکید دارد٬ خواستار تشکیل دولتی بی‌طرف و بدون مشارکت حزب‌الله در لبنان شده است.

بنابراین مذاکرات در خصوص روند سیاسی لبنان و تشکیل دولت در این کشور به نقطه صفر بازگشت و باید منتظر 2 روز آینده که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای توافق احزاب سیاسی لبنان تعیین کرده٬ باشیم.

منبع:الاخبار

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10 بیشتر بخوانید... مقاومت در لبنان و منطقه حذف شدنی نیست تحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد محمد رعد : آمریکا با ابتکار فرانسه درباره تشکیل دولت وحدت در لبنان مخالفت کرد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مقاومت در لبنان و منطقه حذف شدنی نیست تحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد محمد رعد : آمریکا با ابتکار فرانسه درباره تشکیل دولت وحدت در لبنان مخالفت کرد پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ خطر مرگ از بیخ گوش ترامپ گذشت ۲ شورای همکاری خلیج فارس بالاخره سکوت خود را شکست اما نه علیه امارات ! ۳ نیروی هوایی آمریکا حادثه هواپیمای ترامپ را تایید کرد ۴ اقامه نماز برای اماراتی‌ها در مسجد الاقصی حرام اعلام شد ۵ روایت متفاوت سیاستمدار ایتالیایی از ایران ۶ تحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد ۷ رسانه قطری خبر داد: فشار آمریکا بر دولت عراق برای عدم واکنش به توافق امارات و رژیم اسرائیل ۸ رسانه روس: رای گیری شورای امنیت سیلی ایران به ترامپ بود مهمترین اخبار بین الملل سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشه غیرقانونی است تشکیل دولت و رای دادگاه رفیق حریری؛ سرفصل تشدید تحرکات بین‌المللی ضد حزب‌الله ظریف: دوران ابرقدرتی آمریکا تمام شده است دلیل سکوت الازهر در قبال عادی سازی روابط امارات با اسرائیل چیست؟ مهمترین اخبار تسنیم روحانی: نقشه راه اقتصادی کشور در هفته دولت اعلام می‌شود لبنان| هشدار احزاب و نیروهای ملی درباره سوء استفاده‌های دشمن از انفجار بیروت علیه مقاومت قالیباف: مجالس کشورهای اسلامی مانع طرح سازش امارات و رژیم صهیونیستی شوند ۵دلیل نادران برای مخالفت با طرح جدید فروش نفت/دولت بعدی ۳سال باید بدهی دولتِ روحانی را بپردازد/طرح عایدی برای مردم ندارد سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشه غیرقانونی است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترور رفیق حریری تشکیل دولت سیاسی لبنان بین المللی بین الملل حزب الله نبیه بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۷۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه

گروه وکلا برای صلح در هلند شکایتی را علیه ۱۲ مقام صهیونیست و در راس آنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به دلیل جنایاتی که ارتش صهیونیستی در غزه مرتکب شد، به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرد.

براساس گزارش القدس العربی، ابراهیم ییلدیریم، وکیل دادگستری و یکی از اعضای این گروه متشکل از ۲۰۰ وکیل، در بیانیه‌ای به خبرگزاری آناتولی گفت که آنها علیه شخصیت‌های برجسته صهیونیستی مانند نتانیاهو و تعدادی از وزرای او شکایت کرده‌اند.

او افزود: این شکایت مشتمل بر ۱۶۳ صفحه و جامع‌ترین شکایت کیفری تا به امروز است. شکایتی که به دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی ارسال شده است شامل ۱۲ مقام صهیونیست است.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: متن شکایت توسط ۹ نفر از کارشناسان حوزه حقوقی و جرایم تهیه شده است. همچنین کمپینی برای جمع آوری امضا برای کسانی که می‌خواهند از این شکایت حمایت کنند راه اندازی کردیم و تعداد امضاکنندگان شکایت از ۵۰۰ نفر گذشت.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جنگی ویرانگر را علیه غزه به راه انداخته است که ده‌ها هزار شهید و مجروح که بیشتر آنها کودک و زن هستند، ویرانی عظیم و قحطی برجای گذاشته که جان کودکان و سالمندان را گرفته است.

این رژیم با وجود صدور قطعنامه آتش بس فوری توسط شورای امنیت و علیرغم حضور در دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام ارتکاب «نسل کشی» به جنگ خود ادامه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل