Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@11:04:25 GMT

کانون‌های فرهنگی منشاء تربیت فرهنگی و اجتماعی هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۸۸۵۴

کانون‌های فرهنگی منشاء تربیت فرهنگی و اجتماعی هستند

غلامرضا غفاری امروز - سه شنبه - در آیین اختتامیه سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش (ویژه کانون های فرهنگی هنری دینی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی) اظهار داشت: یک دانشجوی دانش آموخته مقطع دکتری دارای پنج درصد شناخت زیستن، آگاهی و دانش نسبت به آن است و ۹۵ درصد آن را باید از مجراهای دیگر کسب کند.

وی افزود: این امر به طور اساسی از طریق مددهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه آن دسته از فعالیت های تشکل یافته امکان پذیر است چرا که در این تشکل ها و کانون ها کنش گری به معنای واقعی کلمه معنا می یابد و صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد:  کسانی که آگاهی و دانش بیشتری دارند و فراتر از آن مهارت های فنی و حرفه ای را از کنار رشته تخصصی شان کسب می کنند، در تغییر زندگی خود، بهداشت اجتماعی و تبیین محیطی که در آن زندگی می کنند مستقیم و غیرمستقم، آشکار و پنهان اثرگذاری بیشتری دارند.

غفاری با تاکید بر تغییر معانی سواد در کشور گفت: در گذشته وقتی صحبت از سواد آموزش می شد به خواندن و نوشتن بسنده می کردیم اما سپس در سطوح بالاتری خواندن و نوشتن معنی یافت اما امروز نیاز به قابلیت های بیشتری داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: توسعه انسانی به معنای مجموعه ای از قابلیت ها و توانایی های افراد اطلاق می شود که قدرت انتخاب و زندگی کردن را در ساحت های مختلف به آنان داده در نتیجه یک فرد توسعه یافته و بهره مند از توسعه انسانی جامعه ای است که که افراد آن از قابلیت، توانمندی و توانایی های گسترده بهره مند هستند.

غفاری با تاکید بر تقویت مفاهیمی چون خود، خویشتن، هویت های ملی، دینی، اجتماعی خاطرنان کرد: کسب آگاهی در مجموعه فعالیت ها و کنش گری در قالب برنامه های فوق برنامه یا برنامه های دانشجویی حاصل می شود.

وی همچنین گفت: کسانی که در عرصه تشکل های دانشجویی و حوزه های کانونی عرصه کنشگری دارند، افراد توانمندتری هستند و با محیط پیرامون خود به طور موثرتری ارتباط برقرار می کنند چرا که آنان در این مجموعه ها تمرین زیست اجتماعی و زیست فرهنگی دارند که باعث توانایی بیشتر می شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: آنچه که امروز در جامعه نیاز داریم تا جامعه ای با طراوت و گرمای اجتماعی لازم داشته باشد، سواد عاطفی و توانایی ارتباط برقرار کردن با مجموعه ها است.

غفاری با تاکید بر سواد سلامت عنوان کرد: سواد سلامت موردی نیست که تنها از طریق آموزش های مشخص در قالب برنامه های آموزشی ارائه شود بلکه بخش قابل ملاحظه ای از آن از طریق فعالیت های فوق برنامه و ظرفیت های کانونی حاصل می شود.

پویش های دانشجویی فعال در کرونا

وی به حضور پُررنگ و موفق دانشجویان در مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: در این روزها پویش های دانشجویی مرتبط با کرونا بر موضوعاتی چون خودمراقبتی، دیگرمراقبتی و اصول بهداشتی به صورت فراگیر فعالیت می کنند و در چند مرحله دانشجویان در سراسر کشور حضور داشتند. قرار بر این شد هر دانشجو به ۱۰ فرد دیگر اصول و پروتکل های را آموزش دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز فعالیت های زیادی در این زمینه صورت داد در نتیجه حتی اگر بازگردیم به آموزه های دینی می بینیم خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیده مگر اینکه خود ان ها اراده تغییر کنند.

تغییر در پس دانایی و آگاهی

غفاری همچنین گفت: زمانی که دانایی در بستر جمعی خود را نشان می دهد و هم افزایی حاصل می شود تغییر در زندگی عارض می شود. کسب دانش و آگاهی به اقتضای شرایط زمانه هم متغییر است و هم به اقتضای زمانه نیاز به این دارد که پیوسته مورد رویش تازه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کانون ها مرکز خلاقیت و رویش های تازه و جدید هستند، سلایق و انگیزه های مختلف کمک کننده است و به نیازها پاسخ می دهد و تلاش برای حل مسایل برای جامعه به عنوان یک جامعه پرمخاطره مخاطره های امروزه نیز مخاطره های اجتماعی و فرهنگی هستند که همگی شکل سابق را ندارند بلکه درهم تنیدگی دارند که هر یک نیاز به اهم افزایی  و ورود فراگیر از مجموعه های مختلف هستند

معاون وزیر علوم تصریح کرد: در ابتدا گمان می کردیم تنها گروه پزشکی می تواند حلال معضل کرونا باشد و اگرچه زحمات زیادی را متقبل شدند اما متوجه شدیم تمامی مجموعه ها باید اهتمام داشته باشند و از این بابت مجموعه های کانونی ما این ظرفیت را دارند.

وی تاکید کرد: مجموعه های کانونی بر مبنای ماموریت هایی که برای آنان متصور است تلاش می کنند تا در میان جمعیت دانشجویی که بعضا به عنوان دانش آموخته و افراد اثرگذار در جامعه ایفای نقش می کنند، آگاهی سازی کند.

وی در ادامه بر توجه به مفاهیمی چون خداباوری، خودباوری، دیگری باوری، حرمت به دیگران، مسوولیت شناسی، ظلم ستیزی، عدالت گرایی و اخلاق مداری در کانون های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: قطعا مجموعه ای که داوطلبانه و از سر مسوولیت شروع به فعالیت می کند به نوعی واجد این ویژگی ها می شود و می تواند در توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه صاحب نقش باشد.

به گزارش ایرنا، اختتامیه سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه علمی کاربردی به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه علمی کاربردی واحد غرب استان تهران با حضور محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.

۱۳۷ اثر از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ اثر ارسالی از سراسر واحدهای علمی کاربردی به دبیرخانه این جشنواره به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

در نخستین جشنواره رویش دانشگاه علمی کاربردی ۱۵ واحد، در دومین جشنواره ۲۱ واحد و در سومین جشنواره نیز ۱۳ واحد علمی کاربردی شرکت کردند.

براساس اعلام دانشگاه علمی کاربردی، ۱۵ واحد استانی این دانشگاه در این جشنواره شرکت نداشتند و برخی از استان‌ها نیز تمایلی به کار فوق برنامه ندارند.

در سومین جشنواره رویش درون دانشگاهی علمی کاربردی از اول دی ماه ۹۸ فعال شد، ۲۷ واحد استانی شرکت کردند. در ادامه این مراسم از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

برچسب‌ها معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدحسین امید دانشگاه علمی کاربردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدحسین امید دانشگاه علمی کاربردی محمدحسین امید دانشگاه علمی کاربردی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دانشگاه علمی کاربردی سومین جشنواره فعالیت ها مجموعه ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود

ایسنا/لرستان مدیر مرکز لرستان شناسی دانشگاه لرستان گفت: اقوام ایرانی، جغرافیا، زبان، ادبیات و فرهنگ آنان سرمایه‌های اصلی انسانی، فرهنگی، طبیعی و اقلیمی ایران زمین هستند و ایران این میراث عظیم را ارج می‌نهد و قدر می‌شناسد.

علی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فراخوان جشنواره سراسری اقوام ایران زمین، بیان کرد: امسال برای چهارمین بار به قصد معرفی و پاسداشت این سرمایه‌های عظیم ملی و قومی جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود.

دبیر علمی چهارمین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین ادامه داد: در این جشنواره مرکز لرستان‌شناسی، معاونت فرهنگی دانشگاه لرستان، جهاد دانشگاهی واحد لرستان، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و بنیاد لرستان‌شناسی مشارکت دارند.

نوری با بیان اینکه چهارمین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» در لرستان ۲۵ اردیبهشت برگزار می‏‌شود، اضافه کرد: امیدوارم این جشنواره بتواند مثل سال‌های گذشته بلکه بهتر از آنها در تحکیم هویت ملی و در عین حال در شناسایی گستره و عمق و تنوع زبان و ادبیات و فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: این جشنواره سراسری چند کارگروه دارد که از جمله آنها می‌توان به سه کارگروه اصلی و مهم آن یعنی علمی، هنری _ فرهنگی و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: در بخش علمی آن که به عهده مرکز لرستان‌شناسی است و با مسئولیت این مرکز انجام می‌شود، چند سمینار علمی با موضوعاتی شامل تاریخ اساطیری لرستان، گردشگری و ظرفیت‌های آن در لرستان و زبان و ادبیات لرستان برگزار می‌شود، این در حالی است که تاکنون نیز چند کارگاه و برنامه ازجمله کارگاه آبشارهای لرستان و اردوی علمی آبشارشناسی توسط کمیته علمی جشنواره برگزار شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم