Web Analytics Made Easy - Statcounter

صفی الله رمضانخانی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پس از گذشت هفتاد سال از خیانت دولت های عربی منطقه به ویژه در موضوع فلسطین، اکنون توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی آشکار شده است، گفت: انتشار این خبر تعجب برانگیز نیست، زیرا با نگاهی به تاریخچه رفتار دولت های عربی در منطقه موارد بسیاری از خیانت سرمداران این دولت های سازشکار را به کرات می بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امضای توافق نامه کمپ دیوید بین رژیم صهیونیستی با مصر، امضای پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ میان یاسر عرفات و اسرائیل، امضای پیمان صلح بین اسرائیل و اردن در سال ۱۹۹۴ بعد از برگزاری کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱، ساخت غرفه اسرائیل در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰، روابط گروه های مختلف نظامی و اقتصادی کشورهای عربی و اسرائیل، سخنان پادشاه بحرین درباره سفر آزادانه شهروندان بحرینی به اسرائیل در سال ۲۰۱۸ و موضوعات دیگر همه نشان دهنده خیانت آشکار دولت های عربی منطقه است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه از تاثیر روابط عربستان و آمریکا بر امارات در بروز چنین رفتاری نمی توان گذشت، اظهار داشت: شاید بتوان گفت پس از سنت شکنی ملک سلمان در آشکار کردن روابط با آمریکا به این شکل، چنین روندی ایجاد شده و از آنجایی که آمریکا به عنوان یک قدرت بین المللی با اسرائیل در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه دارای اتحاد منحصر به فرد است، اکنون آمریکا درصدد استفاده از دولت های منطقه یا همان «گاو شیرده» است که خود این نام را بر آنها نهاده است.

رمضانخانی ادامه داد: البته با نگاهی به افشای مکالمه اوباما و سارکوزی در اجلاس سران گروه ۲۰ در سال ۱۳۹۰ که سارکوزی می گوید «من دیگر نمی‌توانم نتانیاهو را ببینم و تحملش را ندارم؛ او یک دروغگو است.» و اوباما هم پاسخ می دهد که «از دستش خسته شده‌ای؟ من چه بگویم که هر روز باید با او سر و کار داشته باشم؟» می توان دریافت که رژیم صهیونیستی هم پس از مدتی به همپیمانان خود مانند آمریکا و فرانسه خیانت می کند؛   امارات هم باید به زودی آماده خیانت اسرائیل به چنین توافقات و روابطی باشد.

وی همچنین گفت: در سال های اخیر دولت های عربی منطقه با وقوع تحولاتی مانند بیداری اسلامی منافع خود را در خطر دیدند و از آنجایی که ریشه بیداری اسلامی را در جمهوری اسلامی می دانند و از الگو بودن ایران برای ملت های منطقه باخبر هستند، خطر جدی را احساس کردند.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: ملت های منطقه نیز که از زورگویی، سازش و خیانت دولت های خود خسته شده اند، اکنون با تجمع و تظاهرات،  اعتراض خود را به توافق امارات و اسرائیل نشان می دهند. آتش زدن تصاویر سران امارات و اسرائیل در رام‌الله، تظاهرات مردم پاکستان در پی فراخوان احزاب سیاسی و سازمان‌های مردم‌نهاد این کشور، به آتش کشیدن تصاویر محمد بن زاید، ترامپ و نتانیاهو در تظاهرات کرانه باختری و غزه، تظاهرات صدها نفر از مردم یمن و اعراضات دیگر نشان دهنده خشم و نارضایتی مردم کشورهای منطقه از این توافق خائنانه است.

رمضانخانی با اشاره به اینکه قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه و جهان موضوعی است که کشورهای منطقه نمی توانند آن را نادیده بگیرند تصریح کرد: اینگونه تلاش ها و دست و پا زدن ها را با محوریت رفع نیازمندی ها و توانمندی اقتصادی اسرائیل انجام می دهند، در این خصوص با نگاهی به سخنان تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت روز جهانی قدس که فرمودند «سیاست عادّی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه یکی از عمده‌ترین سیاست‌های ایالات متّحده‌ی آمریکا است. برخی دولت های عربی منطقه که نقش پادوی آمریکا را ایفا می کنند، در این باره به تهیّه‌ی مقدّمات لازم آن، از قبیل ارتباطات اقتصادی و امثال آن پرداخته‌اند؛ این تلاش‌ها یکسره عقیم و بی‌نتیجه است.» 

وی افزود: می توان نکته سنجی معظم له را به خوبی دریافت که اکنون با گذشت مدت زمانی از این سخنان امارات به واسطه سازش با رژیم صهیونیستی چهره خود را آشکار کرده است.

این کارشناس منطقه خاورمیانه بیان کرد: کشورهای منطقه باید بدانند که آمریکا و اسرائیل هیچ هدفی جز استفاده از منابع و ذخایر غنی کشورهای منطقه ندارند که تجربه عراق و افغانستان و حضور آمریکا در این دو کشور این موضوع را به خوبی اثبات می کند. همچنین همکاری تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل خاورمیانه را به بزرگترین محل برای مسابقه تسلیحاتی جهان مبدل کرده است که منافع آنها را تامین می کند که البته این موضع باعث برهم خوردن آرامش منطقه و درگیر شدن کشورها را در پی دارد.

رمضانخانی از وحدت و اتحاد امت اسلامی به عنوان تنها راهکار مقابله با تهدیدات دشمنان منطقه یاد کرد و گفت: آرامش، صلح، برادری و دوستی را برای ملت های منطقه به ارمغان خواهد آورد موضوعی که شاید از درک و فهم دولت های عربی منطقه فراتر باشد، امید است ایام آزادی امت اسلامی از این دولت های سازشکار و خیانتکار منطقه فرا برسد.

کد خبر 5001480

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی عربستان سعودی خاورمیانه ایالات متحده آمریکا اسرائیل امارات متحده عربی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده آمریکا محمد باقر قالیباف لبنان هیئت دولت محمد جواد ظریف حجت الاسلام حسن روحانی رژیم صهیونیستی حسن روحانی محمود واعظی محمدجواد ظریف شورای نگهبان سید عباس موسوی برجام دولت های عربی منطقه رژیم صهیونیستی کشورهای منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت

شرکت نفت دولتی امارات عربی متحده (ادنوک) حداکثر ظرفیت تولید نفت خام خود را بی‌سروصدا، به روز کرده است.

به گزارش ایسنا، ادنوک این رقم را در وب سایت خود، به روز کرده، اما اعلام رسمی انجام نداده است. ظرفیت جدید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز، بالاتر از ظرفیت تولید ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز است که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. ظرفیت تولید گاز طبیعی این شرکت، ۱۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز اعلام شده است.

شرکت نفتی دولتی امارات قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال ۲۰۲۷، به پنج میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این هدف سالها پیش تعیین شده بود.

افزایش ظرفیت تولید در حالی صورت می‌گیرد که طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت امارات عربی متحده در مارس، کاهش یافت. این کاهش در راستای تلاش اوپک برای رساندن تولید به سطوح مورد توافق به منظور متوازن کردن بازارهای جهانی نفت بوده است.

امارات عربی متحده که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در گذشته با این گروه اختلاف پیدا کرده، زیرا بی صبرانه به دنبال افزایش تولید نفت خود و بهره برداری از ظرفیت افزایش یافته بوده است.

 تابستان گذشته، امارات عربی متحده اعلام کرد به کاهش تولید داوطلبانه اوپک نمی‌پیوندد و سال‌ها استدلال کرده است که باید به این کشور اجازه داده شود تا با افزایش ظرفیت تولید خود، نفت بیشتری تولید کند. در نهایت، در ژوئن سال میلادی گذشته، اوپک پلاس، سهمیه تولید امارات عربی متحده را به ۳.۲۱۹ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد.

کاهش تولید فعلی اوپک، یک اقدامی احتیاطی است که قرار است تا آخر ژوئن ادامه پیدا کند. با این حال، در  نشست اوپک پلاس در اول ژوئن، مشخص خواهد شد که آیا اوپک باید کاهش تولید را بیشتر تمدید کند یا اینکه روند احیای تدریجی کاهش تولید را آغاز می‌کند.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، به کسانی که آغاز پایان دوران نفت را پیش‌بینی می‌کنند، هشدار داده که مبادا با این پیش‌بینی‌های خطرناک، سیاست‌های انرژی را تقویت کنند که به هرج‌ومرج انرژی دامن می‌زند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک اصرار دارد که پیش‌بینی‌هایی که انقلاب خودروی برقی و گذار سبز را به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنند، بر اساس واقعیت نیستند و حساب کردن روی این کاهش تقاضای ساختگی برای نفت، می‌تواند منجر به سیاست‌هایی شود که در نهایت باعث می‌شود توازن بین عرضه و تقاضای نفت بهم خورده و بازار با کمبود عرضه و افزایش قیمت نفت روبرو شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد
  • دیدار رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه امارات در ابوظبی
  • دیدار رهبر اپوزیسیون اسرائیل با وزیر خارجه امارات
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • لاپید به امارات می‌رود
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود