Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:54:35 GMT

محورهای همایش ملی «روز روستا و عشایر» اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۰۷۷۸

محورهای همایش ملی «روز روستا و عشایر» اعلام شد

دبیر علمی همایش روز روستا گفت: برنامه‌های همایش روز روستا در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود. آثار و طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، در کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و از آثار برگزیده تقدیر می شود. همچنین ضمن تجلیل از یاران روستا و فعالان حوزه توسعه روستایی، از طرح های جدید توسعه روستایی، رونمایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر افشین بهمنی با اشاره به لزوم توجه به روستاها که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده‌اند، گفت: علیرغم کاهش چشم گیر سهم جمعیت روستایی از کل جمعیت کشور، در سال ۱۳۹۵ نسبت روستانشینی در کشور حدود ۲۶ درصد بوده و حدود ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهند، با این حال همواره روستاها در حاشیۀ برنامه ها و طرح های توسعه قرار گرفته‌ و کیفیت زندگی در این مناطق در سطح پایینی قرار دارد.

وی درخصوص اهمیت توجه به روستاها نیز گفت: روستاها از ابعاد مختلفی در کشور تاثیرگذار هستند؛ از بعد اقتصادی با تولیدات بخش کشاورزی، ضمن تاثیر قابل توجه در تامین امنیت غذایی کشور و تکمیل زنجیره تامین مواد غذایی، در توسعه صادرات و ارزآوری نیز ایفای نقش نموده اند. همچنین از ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز با شکل بخشی به سرمایه اجتماعی، مشارکت و حفاظت و حراست از مرزهای کشور، در تامین امنیت اجتماعی و حفظ اقتدار سیاسی کشور نقش داشته اند. علاوه بر این، روستاییان با حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست روستاها و مشارکت داوطلبانه در مواقع بحرانی، در پایداری محیط زیست، اثرگذار بوده اند.

دبیر علمی همایش روز روستا، درخصوص جایگاه روستا در سطح کشور نیز گفت: با توجه به برخی سیاست ها و برنامه‌ها از جمله سیاست اصلاحات ارضی، که در ظاهر با هدف تقویت و توسعه جامعه روستایی عملیاتی شد، اما به‌دلیل نسنجیده بودن و اولویت بخشی به انگیزه های سیاسی، اثرات جبران ناپذیری بر جامعه روستایی تحمیل شد که از جمله آن ها می‌توان به تسریع روند مهاجرت‌های روستا - شهری و خالی از سکنه شدن روستاها و به‌دنبال آن، ظهور معضلات جدید ازجمله حاشیه‌نشینی و رواج اشتغال کاذب در شهرها اشاره کرد.

بهمنی ادامه داد: با همه این مسائل، در سال ۱۳۹۲ به منظور توجه بیشتر به روستاییان و لزوم توانمندسازی آن‌ها، به پیشنهاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، ۱۵ مهرماه به نام روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شد و از این تاریخ به بعد، هر ساله همایش ملی روز روستا و عشایر برگزار شده است. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز در سال ۱۳۹۹ برای دومین سال متوالی، با توجه به اهداف محرومیت‌زدایی خود و در راستای عمل به اصل ۲۹ قانون اساسی و همچنین سیاست های کلی نظام در بخش تامین اجتماعی مبنی بر گسترش پوشش بیمه‌ای، برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی درخصوص اهداف صندوق از برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش، توجه به روستاییان و عشایر، توانمندسازی جامعه روستایی و فرهنگ سازی در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای در جامعه روستایی و عشایری است.

دبیر علمی همایش روز روستا، شناسایی و معرفی بیشتر جامعه روستایی به تشکل‌ها و نهادهای فعال حوزه روستایی، معرفی نهادها و تسهیلگران حوزه روستایی، استفاده از ظرفیت‌ها، تجارب فعالان و کارگزارانی که در جذب بیمه‎شدگان موفق عمل کرده‌اند و ایجاد رابطه مستمر با جامعه روستایی را به‌عنوان نقطه آغاز همکاری صندوق با نهادهای فعال حوزه روستایی و از دیگر اهداف صندوق بیمه اجتماعی در برگزاری این همایش بیان کرد.

وی درخصوص برنامه‌های این همایش نیز گفت: برنامه‌های این همایش به طور کلی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی خواهد بود، در بخش رقابتی، طرح ها و آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، در کمیته داوری ارزیابی خواهند شد و ضمن معرفی آثار منتخب، از برگزیدگان در این جشنواره تقدیر می شود. در بخش غیر رقابتی نیز، برنامه هایی همچون تجلیل از یاران روستا(پیشکسوتان و چهره های ماندگار توسعه روستایی، فعالان اجتماعی و تسهیلگران روستایی) و همچنین رونمایی از طرح های مختلف توسعه روستایی به ویژه در حوزه رفاه اجتماعی پیش بینی شده است. همچنین در این همایش از مدیران استانی، کارگزاران نمونه و بیمه‌شدگان نمونه نیز تجلیل خواهد شد.

بهمنی تاکید کرد: هدف از اجرای بخش رقابتی، مشارکت جامعه مدنی و تسهیلگران و فعالان توسعه روستایی است و در این راستا، اولویت با طرح‌هایی است که در محرومیت زدایی از روستاهای کشور تاثیر بیشتری داشته و قابل بسط و گسترش به سایر روستاها نیز هستند.

وی محورهای همایش را ظرفیت سازی و توانمندسازی روستاییان، کارآفرینی و اشتغالزایی برای روستاییان، حمایت‌های معیشتی و اجتماعی از روستاییان، حفاظت از محیط زیست روستایی، محرومیت‌زدایی و کاهش فقر روستایی، ارتقای شاخص‌های سلامت روستاییان و ارتقای سطح زیست‌پذیری روستاها اعلام کرد.

گفتنی است در پایان این همایش از تمام پژوهش‌های روستایی انجام شده و خروجی‌های مفید آن، کتابچه‌ای تدوین، چاپ و در دسترس کارکنان قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، این همایش در پانزدهم مهرماه، همزمان با روز روستا برگزار خواهد شد و ضمن به بازخوانی تجارب و طرح‌های اجراشده سازمان‌های مردم‌نهاد و تسهیلگران حوزه‌های توانمندسازی، اشتغال، محیط زیست، سلامت و حمایت اجتماعی از زنان و کودکان در جغرافیای روستایی و عشایری کشور، از ظرفیت‌های این افراد در گسترش رفاه و بیمه‌های اجتماعی در میان جوامع روستایی و عشایری، استفاده خواهد شد.

روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه از تمامی فعالان حوزه‌های ذکر شده دعوت کرده تا گزارشی از طرح‌های اجرا شده خود در  این زمینه را به صورت فایل pdf  حداکثر تا ۲ هزار کلمه، همراه با مستندات؛ شامل فیلم، عکس و ارزیابی‌های انجام‌شده، حداکثر تا پانزدهم شهریورماه سال جاری به ایمیل دبیرخانه جشنواره به نشانی roozeroosta@gmail.com ارسال کنند.

همچنین علاقه‌مندان شرکت در این همایش می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۴۶۸۲۳۶۸ (۰۲۱) تماس برقرار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صندوق بيمه روستاييان و عشاير روز ملی روستا و عشایر همایش روز روستا جامعه روستایی توسعه روستایی روستا و عشایر بخش رقابتی برنامه ها محیط زیست خواهد شد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۰۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر

سپاهی رییس امور عشایر شهرستان‌های چابهار ودشتیاری دراین باره گفت: در پی بارش باران اخیر روستاییان وعشایر جنوب استان خوشحال و سرسبزی مراتع باعث چرای بهتر دام‌های آنها خواهدشد

سپاهی ادامه داد: در حوزه عشایر چابهار فقط یک منطقه عشایری راه ان مسدود شده است وبا فروکش کردن باران در حال بازگشایی آن هستیم

وی با اشاره به اینکه قبل از سیل وبحران علوفه مورد نیز به عشایر داده شده است افزود: در زمان سیل توانستیم با مدیریت وخرد جمعی خدمت گزار واقعی باشیم


رییس امور عشایر شهرستان چابهار خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه قسمتی از گوشت ولبنیات مورد نیاز را عشایر منطقه تامین میکنند وبارش‌های اخیر باعث افزایش این تولیدات خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند