Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-02@02:42:34 GMT

کاهش ۱.۵ میلیون هکتاری سطح مبارزات شیمیایی با آفات

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۳۲۱۰

کاهش ۱.۵ میلیون هکتاری سطح مبارزات شیمیایی با آفات

رییس سازمان حفظ نباتات عملکرد و اقدامات این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش پول نیوز ، کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ کارشناس در کلینیکهای گیاه پزشکی داریم که پارامترهای دخیل در بیماری و بروز افات را ثبت و شناسایی می کنند، اظهار کرد: این کارشناسان همچنین تقویم نوع و زمان ظهور آفات را تنظیم کرده اند و که براساس آن، افات رصد و پایش می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در بخش دیگری از صحبت هایش تصریح کرد: رویکرد سازمان حفظ نباتات استفاده از سایر روشهای غیر شیمیایی و تولید محصولات سالم است تا محصولات دچار مشکل نشوند و بازارهای هدف نیز از دست نرود. در این راستا چندین اقدام انجام شده است؛ یکی از این اقدامات مدیریت استفاده از سموم و دیگری این که از هر سمی استفاده نشود. همچنین کشاورزان آموزش داده شوند.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه گفت: ۱۰۰ سم پر خطر طی ۱۰ سال گذشته از فهرست سموم مورد استفاده حذف شدند. در سال ۱۳۷۵ سهم افت کشهای پرخطر در سبد آفت کشهای مصرفی ۲۹ درصد بود که در سال ۱۳۹۲ به ۹ درصد و در پایان ۱۳۹۸ به ۵ درصد رسید. یعنی طی این سالها روند استفاده از سموم از نوع پرخطر به کمر خطر بوده است.

وی تصریح کرد: ۱۵۰نوع سم کم خطر با دوز مصرفی پایین طی سه سال گذشته به سبد افت کشها اضافه شد. همچنین حذف یارانه سموم و اعمال شاخص خطر در سم نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بود.


چنگلوایی به آمار مصرف سم در دنیا اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف آفت کش در دنیا در هکتار ۲.۸ کیلوگرم و در کشور ما در هر هکتار ۲.۵ کیلوگرم است. همچنین به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی ۰.۶۵ گرم سم مصرف می شود اما در کشور مااین میزان حدود ۰.۳۵ گرم است. ژاپن ۱۹ کیلوگرم در هکتار، انگلستان بیش از ۴ کیلوگرم، فرانسه و آمریکا حدود ۴ کیلوگرم سم در هکتار مصرف می کنند.

وی با بیان این که رویکرد ما در مبارزه افات استفاده از سایر روشها خصوصا بیولوژیک است گفت: در تمام زنجیره ارتقای دانش صورت گرفته است و سعی شده تا از تولید محصولات فن آورانه حمایت شود. ۱۰ شرکت دانش بنیان در این زمینه مشغول فعالیتند و ۴۲ قلم آفت کش بیولوژیک طی ۴ – ۵ سال گذشته ثبت شده است.

 

به گفته وی با اقدامات انجام شده یک و نیم میلون هکتار از سطح مبارزات شیمیایی کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه به آفت ملخ صحرایی اشاره کرد و گفت: ملخ صحرایی حدود دو سال است که وارد کشور شده است. امسال نیز در سطحی بالغ بر حدود ۴۰۴ هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است و اگر این مقدار مبارزه صورت نمی گرفت چند صد میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی آسیب وارد می شد.

وی همچنین اضافه کرد: ۵۷۰ هزار هکتار با آفت زنگ گندم و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار با سن گندم مبارزه شده است.

چنگلوایی در پاسخ به این سوال که چه نظارتهایی بر فروشگاههای سموم نباتات صورت می گیرد، گفت: مدیریت فروشگاه ها مانند سایر صنف ها با بخش خصوصی است ۷۲۰۰ فروشگاه در سطح کشور داریم که به فروش انواع آفت کش ها مشغول هستند. نظارت بر این فروشگاه ها بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است که پروانه فعالیت آنها را این سازمان صادر می کند ونظارت عالیه را سازمان حفظ نباتات بر این فروشگاهها دارد. در بازدیدها گاها فروشگاهی پلمپ یا پروانه های فعالیت آنها اخذ شده است همچنین با هر گونه کم فروشی و تخلف و گران فروشی نیز برخورد شده است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۱۸۰ اکیپ بازرسی برای بازدید از این فروشگاهها تشکیل شد. ۲۷ هزار و ۷۰۵ مورد بازدید صورت گرفت. ۳۳۲ مورد تخلف گزارش شد.۷۰۷ مورد دارای سم تاریخ گذشته بودند. ۲۹۳ فروشگاه نیز پلمپ شد.

وی همچنین از طراحی سامانه مانیتورینگ ورود سم نیز خبر داد.

چنگلوایی تصریح کرد: بارندگی هایی که در شبه جزیره عربستان صورت گرفت باعث به وجود آمدن سیل شد و شرایط را برای افزایش جمعیت افت ملخ صحرایی فراهم کرد. طبق پیش بینی ها با دسته های گسترده تری از این ملخ در اوایل پاییز مواجه خواهیم شد. که از هند و پاکستان باز می گردند و اواخر دی نیز حمله گسترده تری از شبه جزیره عربستان به سمت ایران خواهیم داشت. در تلاش هستیم تا با فراهم کردن امکانات لازم تاب آوری استانها را در برابر این آفت بالا برده تا به استانهای مرکزی سرایت نکند.

رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: از سال ۱۳۹۳ راه اندازی خط اعتباری مکانیزاسیون انجام شد و طی این سال هزار میلیارد تومان وام های ۱۵ درصد بین کشاورزان برای خرید کمباین، تراکتور، تجهیزات سم پاشی توزیع شد.

به گفته این مقام مسوول باید ضمن ساماندهی سیستمهای موجود به نوسازی سمپاشها و تجهیزات دیگر بپردازیم و همچنین به سمت استفاده از تکنولوژیهای جدید از جمله پهباد استفاده کنیم.

چنگلوایی در ادامه به مبارزه با ملخ های بومی اشاره کرد و گفت:در سطحی بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار مبارزه باملخ بومی انجام شد و با توجه به رصد و پایش و مبارزه خساراتی وارد نشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا قیمت سم گران شده است گفت: از اواسط سال ۱۳۹۷ تا ۹۸ ارز ۴۲۰۰ تومانی به سموم اختصاص داده می شد، از ابتدای امسال اما سموم و آفت کش ها مشمول ارز نیمایی شدند یعنی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز حدود ۲۰ هزار تومانی رسیدند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پول نیوز آفت کشاورزی سموم کشاورزی سازمان حفظ نباتات هزار هکتار سال گذشته انجام شد آفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل

رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، پارسال بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.

او تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی گفت: پارسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.

او اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان