Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «آیت‌الله» با محوریت زندگی و زمانه سید ابوالقاسم موسوی خویی از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی موسوی تبار به تازگی عرضه اینترنتی شده است.

در مستند «آیت‌الله» برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیت‌الله خویی به تصویر کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستند بزودی و به مناسبت سالگرد فوت ایشان در یکی از شبکه‌های سیما نیز پخش خواهد شد.

سید سعید هاشم‌زاده منتقد سینما در همین رابطه مروری فهرست‌وار بر اهم ویژگی‌های این مستند داشته است که در زیر متن یادداشت وی را می‌خوانید:

یک. مستند «آیت‌الله» جذاب است و دیدنی اما نمی‌توانم کارشناس محتوایی و تاریخی آن باشم. تخصصی درباره آن ندارم و اگر نظر بدهم ناقص است و بی عیب نخواهد بود. بنابراین ساختار آن را مد نظر قرار می‌دهم و آن را زیر ذره بین می‌گیرم که از پی آن شاید بتوان مفهوم در این مستند را بررسی کوچکی نیز کرد.

دو. «آیت‌الله» یک مستند چندوجهی تاریخی است و آن را با اینکه می‌خواهد پرتره باشد، پرتره نمی‌دانم. زیرا فرعیات زیادی دارد که نسبت آن با موضوع با اینکه از دست نمی‌رود اما زیاد از حد است و کمی تمرکز را بر هم می‌زند. با اینکه شخصیت می‌سازد و درست هم می‌سازد. «آیت‌الله» از پیش از انقلاب تا پس از آن را از جغرافیای عراق بازگو می‌کند که منظر جدیدی را برای ما می‌سازد. از دوران اوج نجف تا حزب بعث و نابودی آن. مستندهای اینگونه هیچ گاه دوربین خود را در جغرافیایی اینچنینی نکاشته‌اند، اما «آیت‌الله» این کار را می‌کند و ریز و درشت مواجهه‌های آیت الله خویی را بررسی می‌کند.

در حالی که مستندها اغلب روایتی له یا علیه سوژه‌شان را به نمایش می‌گذارند و فضایی سیاه و سفید تولید می‌کنند، «آیت‌الله» می‌کوشد تردیدی به‌وجود آورد بر سر مسائل آیت‌الله خویی. تردیدی که به جست و جوی حقیقت منتهی می‌شود سه. مستند، انسان خاکستری می‌سازد. با اینکه می‌خواهد او را آراسته و از اتهامات پیش و پس تطهیر کند. سوژه‌اش بسیار جنجالی است و چنین نگاهی بی‌شک قابل فهم است اما با نگاه به لانگ شاتی که مستند می‌سازد، سوژه‌اش بیش از دیگر مستندها یک انسان خاکستری و قابل لمس شده‌است. او بر لبه تیغ حرکت می‌کند و بزرگ بودنش بر همین لبه تیغ حرکت کردن است.

چهار. در حالی که مستندها اغلب روایتی له یا علیه سوژه‌شان را به نمایش می‌گذارند و فضایی سیاه و سفید تولید می‌کنند، «آیت‌الله» می‌کوشد تردیدی به‌وجود آورد بر سر مسائل آیت‌الله خویی. تردیدی که به جست و جوی حقیقت منتهی می‌شود. این تردیدها و راه بردن به حقایق، مستند را از سیاه و سفیدی بیرون می‌آورد. نکته‌ای که بی‌توجهی به آن آفتی است که از هر پرتره‌ای، یا اهریمن می‌سازد، یا قدیس!

پنج. نگاه این مستند به صدام هم وجهه‌ای تازه دارد. بخشی نشان داده نشده از صدام را در فصول مختلف می‌بینیم که بالا و پایین او را نشانمان می‌دهد و نکته مثبتش بدون غلو بودن این روایت است.

شش. عنصری که معمولاً به مستندهایی اینچنین لطمه‌ای غیرقابل جبران می‌زند موسیقی است. بیش از ۹۰ درصد مستندهای ایرانی از موسیقی انتخابی و آرشیوی بهره می‌برند. مساله‌ای که تماشاگر آگاه آن را به منزله تنبلی و بی توجهی به هنر موسیقی تفسیر خواهند کرد. موسیقی عنصری است که باید تامین آن را به آهنگسازان سپرد نه به فایل‌ها و آرشیوها!

کد خبر 5001633 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: سینمای مستند سعید هاشم زاده سازمان هنری رسانه ای اوج فیلم کوتاه موسیقی ایرانی تئاتر ایران ویروس کرونا برنامه تلویزیونی موسیقی نواحی فیلم سینمایی فیلم مستند آلبوم موسیقی محرم 99 سازمان صداوسیما شبکه سه سیما رادیو نمایش آیت الله خویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهید لشکر فاطمیون + فیلم

مراسم بزرگداشت شهدای لشکر فاطمیون در امامزاده بی بی سکینه ماهدشت برگزار شد.

خبرنگار ما به سراغ شهیدی رفته است که از ابتدای تشکیل این لشکر در عملیات های مختلف آن نیز حضور داشت. 

شهید سیدمحمد حسینی 20 آذر سال گذشته در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • روایتی از شهید لشکر فاطمیون + فیلم
  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم/ بی حجابی باعث بی عفتی می شود
  • دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد/ در مسیر اجرای طرح نور هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد