Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:24:57 GMT

سرقت های نافرجام را اطلاع دهید

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۵۷۲۷

سرقت های نافرجام را اطلاع دهید

ایسنا/اصفهان  رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شهروندان خواست با رعایت نکات پیشگیری و ایمنی، امکان سرقت کیف و موبایل را به حداقل برسانند و گفت: درصورتی که فردی مورد سرقت قرار گرفت به جای مقاومت غیرمنطقی با سارقان، بهتر است مشخصات سارق، وسیله نقلیه و جزئیاتی که می تواند به پلیس برای پیگیری و دستگیری سارق کمک کند را به ذهن سپرده و بلافاصله به پلیس اطلاع دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرهنگ حسین ترکیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کیف قاپی از جرایم مهمی است که در پلیس آگاهی جزو جرایم خشن دسته بندی شده و به همین خاطر به صورت متمرکز و توسط تیم ویژه ای به این جرم رسیدگی می شود.

وی با بیان اینکه رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی شهروندان در فراهم کردن بستر جرم بی اثر نیست، افزود: در بیشتر مواقع جرم در شرایطی اتفاق می افتد که شهروندان نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، اما توصیه های زیادی وجود دارد اگر شهروندان مهمترین این توصیه ها را رعایت کنند کیف قاپی به حداقل می رسد.

کیف قاپی با موتورسیکلت

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه در عمده کیف قاپی ها موتورسیکلت مهمترین وسیله نقلیه مورد استفاده سارقان است، گفت: مرتکبان این بزه سه ویژگی خاص دارند و عمدتا دارای اعتیاد به مواد مخدر، سوء سابقه و جسارت کاذبی در ارتکاب بزه هستند.

وی به شهروندان توصیه کرد از حمل کیف در مواقع غیرضروری خودداری کنند و افزود: وقتی برای پیاده روی و قدم زدن به خیابان و پارک می رویم نیازی به همراه داشتن کیف نیست، چون باعث انتخاب به عنوان سوژه ای برای سارقان می شود. از سوی دیگر مجرمان معمولا اطراف بانک ها، دفترخانه ها، مراکز خرید و نقاط خلوت کمین می کنند، بنابراین در چنین اماکنی مردم باید بیشتر مراقب کیف و اموال خود باشند.

 سرهنگ ترکیان با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شده بسیاری از شهروندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند، تاکید کرد: بسیاری از مردم کیف، لپ تاپ و گوشی تلفن همراه خود را روی صندلی جلو و یا عقب خودرو قرار می دهند، درحالی که پشت چراغ قرمز سارق می تواند درب ماشین را باز و کیف یا وسایل را سرقت می کند و راننده هم نمی تواند ماشین را رها کند و به دنبال سارق برود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش قیمت موبایل و لپ تاپ و زیان مالی که سرقت این وسایل به افراد وارد می کند، گاهی داده ها و اطلاعاتی مثل عکس ها و فیلم ها مورد سوء استفاده و اخاذی قرار می گیرد، بنابراین شهروندان نباید این وسایل را در رویت سارقان قرار دهند.

سارقان در کمین اند

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اضافه کرد: در برخی موارد افرادی بعد از مراجعه به بانک می بینند که خودروشان پنچر است، درحالی که احتمالا کیف قاپ ها در کمین آنها و منتظر فرصت هستند. در این شرایط توصیه می شود افراد مراقبت بیشتری برای رفع پنچری داشته باشند و کت و یا کیف خود را رها نکنند و مشغول پنچرگیری شوند.

وی با بیان اینکه همیشه توصیه کرده ایم مردم به جای حمل پول برای خرید و یا انجام عملیات بانکی، از کارت عابر بانک استفاده کنند، گفت: البته برخی شهروندان این موضوع را رعایت می کنند اما رمز عابر بانک را کنار کارت می نویسند که عملا باعث دسترسی سارقان به حسابشان می شود.

سرهنگ ترکیان اضافه کرد: گاهی افرادی که مورد سرقت قرار گرفته اند می گویند موقع انجام عملیات بانکی، خرید و یا صحبت با تلفن یک لحظه کیفم را روی زمین گذاشتم، درحالی که حتی یک لحظه هم نباید اموال خود را جایی قرار دهند. همچنین اگر مجبور شدند پول نقد حمل کنند حتما از اقوام یا دوستان خود درخواست کنند به عنوان مراقب و همراه کمک کنند تا تنها نباشند.

زنان، سوژه سارقان در اتوبوس و اماکن شلوغ

وی با اشاره به اینکه سارقان از فرصت شلوغی اتوبوس ها و اماکن عمومی استفاده کرده و به ویژه زنان را سوژه سرقت موبایل و کیف قرار می دهند، توصیه کرد: در اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی و اماکن شلوغ به جای گرفتن بند کیف، دهانه آن را در دست بگیرند و حتی الامکان کیف را روی پا و یا مقابل سینه خود قرار دهند تا سارقان نتوانند زیپ کیف را باز کرده و یا با موکت بر آن را پاره و محتویات داخل کیف را خالی کنند، علاوه بر این بهتر است وجه نقد زیاد و طلاجات و مدارک مهم خود را داخل کیف نگذارند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اضافه کرد: گاهی دیده می شود در اماکن عمومی، رستوران و یا اتوبوس افراد کیف و یا کت خود را پشت صندلی می گذارند و بعد متوجه می شوند محتویات جیب یا کیف شان خالی شده است درحالی که وسایل شخصی را باید در معرض دید خود قرار دهند.

وی با یادآوری اینکه بیشتر سوژه های کیف قاپی خانم ها هستند، تصریح کرد: همیشه توصیه کرده ایم از مقابله و درگیری غیرمنطقی خودداری کنند، چون گاهی افراد می خواهند کیف یا تلفن همراه خود را به سارق ندهند، درحالی که سارق سلاح سرد همراه دارد و اقدام به ضرب و جرح مال باخته می کند، در این شرایط ممکن است علاوه بر سرقت، آسیب های جسمانی شدید برای فرد ایجاد کند.

به جای درگیری غیرمنطقی، مشخصات سارق را به ذهن بسپارید

سرهنگ ترکیان تاکید کرد: به جای مقاومت غیرمنطقی با سارقان، بهتر است مشخصات سارق، وسیله نقلیه و جزئیاتی که می تواند به پلیس برای پیگیری و دستگیری سارق کمک کنند را به ذهن سپرده و بلافاصله به پلیس اطلاع دهد.

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد برای جلوگیری از سرقت، بند کیف را دور گردن یا دور مچ دست خود می اندازند و فکر می کنند در این صورت سارق موفق به سرقت کیف نمی شود، درحالی که در برخی موارد این کار منجر به تشکیل پرونده های جنایی شده است، چون همانطور که اشاره شد این سارقان جسارت کاذبی دارند و ممکن است بند کیف را از گردن یا مچ بکشند که باعث شکستن گردن، آسیب به مهره ها و کشیده شدن فرد روی زمین شود.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان همچنین به شهروندان توصیه کرد که هنگام تردد کیف را به سمت دیوار که امکان عبور موتورسیکلت یا فرد دیگری وجود ندارد نگه دارند.

وی با تاکید براینکه پلیس آگاهی به صورت شبانه روزی از طریق تلفن ۱۱۰ آماده دریافت هرگونه گزارش مردمی درخصوص فعالیت باندهای سارقان و بزهکاران است و با آنها برخورد جدی خواهد کرد، گفت: کشف علمی جرایم در دستور همه همکاران ما در پلیس آگاهی قرار دارد و از همه ظرفیت ها برای کشف جرم استفاده می کنیم. پس از دستگیری سارقان نیز اموال مردم مسترد می شود و اموالی که اصالت آن از بین رفته و قابل شناسایی نیست نیز در سامانه نما قابل رویت است و شهروندان می توانند به این سامانه مراجعه کرده و اموال خود را شناسایی و برای دریافت آن به پلیس آگاهی مراجعه کنند.

سرقت های نافرجام را اعلام کنید

سرهنگ ترکیان با اشاره به مشابهت جرایم کیف قاپی، سرقت گوشی تلفن همراه و تبلت و لپ تاپ، تاکید کرد: با رعایت نکات پیشگیری و ایمنی از سوی شهروندان امکان سرقت همه این وسایل به حداقل می رسد. در عین حال که افراد سابقه دار در رصد همکاران ما هستند و درصورتی که مرتکب تکرار جرم شوند به سرعت دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پایان با بیان اینکه خیلی از سرنخ های ما در سرقت های نافرجام به دست می آید، گفت: ممکن است دنبال پرونده ای باشیم که در شرایط عادی به نتیجه نرسیم ولی همین که شهروندان سرقت نافرجام را اعلام و سوابق جرم را بررسی کنیم ممکن است به نتیجه برسیم، بنابراین شهروندان حتما اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حوادث پليس پليس آگاهي کیف قاپی گوشی قاپی سارق موتورسیکلت رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان سرهنگ ترکیان وسیله نقلیه قرار دهند کیف قاپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارق احشام و کشف ۴۸ رأس دام سرقتی در اسدآباد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ مصیب شاهملکی ظهر امروز در این رابطه اظهار کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت احشام در سطح روستاهای تابعه در سال گذشته و حضور عوامل پلیس آگاهی در صحنه، سرنخ‌های لازم جمع آوری و تلاش گسترده‌ای برای شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان احشام آغاز شد.

وی افزود: با انجام اقدامات فنی و کار اطلاعاتی شبانه روزی، عوامل پلیس آگاهی شهرستان موفق به شناسایی احدی از سارقان حرفه‌ای غیربومی یکی از استان‌های مجاور شدند.

شاهملکی ادامه داد: پس از تعقیب و مراقبت ۴۸ ساعته مأموران پلیس آگاهی، در یک اقدام ضربتی سارقان را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به انتقال وی به شهرستان و مواجهه با مستندات موجود در پلیس آگاهی، به ۴ فقره سرقت احشام به تعداد ۴۸ رأس با همدستی ۲ نفر دیگر از همشهریان خود در سطح شهرستان شد.

وی گفت: با حضور شکات در پلیس آگاهی و هماهنگی با مرجع قضائی، خسارت وارده به میزان ۴ میلیارد ریال جبران و رضایت مالباختگان جلب شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اسدآباد در خاتمه با اشاره به معرفی متهم به مرجع قضائی و روانه شدن وی به زندان مرکزی همدان، از مالکان احشام و دامداران خواست ضمن رعایت توصیه‌های پلیسی در امر جلوگیری از سرقت، بیشتر از دام‌های خود مراقبت کنند.

کد خبر 6090300

دیگر خبرها

  • انهدام باند سارقان منزل در زابل
  • کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر عباس
  • بازداشت پنج سارق حرفه ای در خرمشهر
  • دستگیری ۵ سارق در خرمشهر
  • دستگیری سارق احشام و کشف ۴۸ رأس دام سرقتی در اسدآباد
  • سارقان اماکن در دام پلیس لنگرود
  • دستگیری باند سارقان سیم و کابل‌های برق در اسلامیه
  • رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان! / توصیه مهم پلیس به شهروندان
  • سارقان مسلح احشام در دام پلیس آبادان