Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@03:55:55 GMT

تندبادهای عجیب مشتری

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۹۵۳۹

تندبادهای عجیب مشتری

مشتری، بزرگترین و پنجمین سیاره منظومه شمسی، برای مدت‌های طولانی هم‌چون یک راز عظیم در حال گردش در مدار خود بوده است، اما دانشمندان ناسا سعی دارند این غول گازی را کشف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول سالیان گذشته، دوربین‌های مادون قرمز تلسکوپ جونو موفق به ثبت نمای خیره‌کننده‌ای از گردبادهای قطب شمال مشتری شدند که شامل هشت گردباد کوچک‌تر در اطراف گردباد بزرگی به قطر چهار هزار کیلومتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندازه‌گیری میزان انتشار گرما از ابرهای بالای این سیاره به کمک ابزارهای مادون قرمز تنها به نیمکره‌ای که در اثر نور خورشید روشن شده است، محدود نمی‌شود و نیمکره تاریک را نیز در بر می‌گیرد؛ بنابراین هرچند گردبادهای مذکور تنها در طول قطب جغرافیایی شمال این سیاره غول‌پیکر گازی گسترده شده‌اند، داده‌های مشابه حاکی از وجود یک گردباد در قطب جنوب این سیاره است که توسط پنج تندباد قطب‌گرد (گردنده‌هایی که در اطراف یا نزدیکی هر یک از قطب‌های کیهانی در حال گردش هستند) احاطه شده است. این گردبادهای جنوبی کمی بزرگ‌تر از همتایان شمالی خود هستند.

داده‌های جونو نشان می‌دهد که بادهای جوی این سیاره در اعماق اتمسفر آن جریان دارد و مدت زمان وقوع آن‌ها نسبت به موارد مشابه زمینی بسیار طولانی‌تر است. این داده‌ها همچنین حاکی است که گردبادهای موجود در قطب‌های شمال و جنوب مشتری از ویژگی‌های جوی پایداری برخوردار بوده و هیچ شباهتی به تمامی موارد مشاهده‌شده در سراسر منظومه شمسی ندارند. اگرچه جونو تنها یک سوم از مسیر اصلی مأموریت خود را پیموده و هنوز راه درازی در پیش دارد، یافته‌های جدید درک بشر را از ساختار داخلی مشتری، جرم هسته و در نهایت منشأ آن بهبود می‌بخشد و بیانگر ارزش کشف ناشناخته‌ها از منظری جدید و با استفاده از نسل جدیدی از ابزارهای کشف کیهان است.

از زمان پرتاپ فضاپیمای جونو در سال ۲۰۱۱ به منظور کاوش در اطراف مشتری و کشف منشأ، ساختار، لایه آب‌وهوایی و مغناطیس آن و همچنین قرار گرفتن این فضاپیما در مدار سیاره مشتری در ۲۰۱۶ تاکنون مشتری ویژگی‌های گوناگونی از خود نشان داده است، با این وجود هنوز هم پایه و اساس و نیز اعماق مناطق معروف و کمربندهای آن پر رمز و راز و مبهم مانده است. اندازه‌گیری میدان گرانش این سیاره به کمک پروازهای جونو در نزدیکی سطح آن در چند ماه اخیر با موفقیت‌هایی همراه بوده که حاکی از نبود تقارن شمالی-جنوبی در آن است که نمونه آن در کمربندها و مناطق مختلف مشتری نیز دیده شده است. دلیل نبود تقارن در سیاره‌های گازی تنها می‌تواند ناشی از وجود جریان‌های عمیق در سطح سیاره باشد و در مشتری جریان‌های جت قابل‌مشاهده از قسمت‌های شرق و غرب منجر به نامتقارن بودن شمالی جنوبی شده است که میزان آن به عمق جریان جت‌ها بستگی دارد؛ هرچه جت‌ها عمیق‌تر باشد، جرم بیشتری در آن‌ها وجود دارد و به سیگنال قوی‌تری در میدان گرانش منتهی می‌شود.

گالیله در حدود ۴۰۰ سال پیش نوارهای روی مشتری را مشاهد کرد؛ تاکنون تنها دیدی سطحی از آن‌ها در دست بود که باعث می‌شد وجود آن‌ها با ویژگی‌های ابرهای موجود در امتداد جریان جت‌های سیاره، مرتبط دانسته شود. با این حال اندازه‌گیری‌های جونو با نشان دادن عمق گسترش جت‌ها، موفق به تعیین ساختار آن‌ها در زیر ابرهای مرئی شد و نشان داد که لایه‌های آب‌وهوایی مشتری بسیار عظیم‌تر و عمیق‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته است و از بالا تا عمق سه‌هزار کیلومتری را در بر می‌گیرد. برای مقایسه باید گفت که جو زمین کمتر از یک‌میلیونم از کل جرم آن است. این یافته برای درک ماهیت و مکانیسم‌های احتمالی جریان این جت‌های پرقدرت بسیار اهمیت دارد و نشان می‌دهد که جت‌ها با سیگنال جاذبه هسته مشتری درگیر هستند. علاو ه بر این مشاهدات جونو نشان می‌دهد که در زیر این لایه عمیق آب‌وهوایی، بدنه جامد سیاره مشتری در حال چرخش در مدار خود است؛ اندازه‌گیری‌های آینده می‌تواند به کشف چگونگی نقل و انتقالات میان این لایه و بدنه جامد سیاره منجر شود.

در حال حاضر نیز داده‌های تلکسوپ فضایی جیمز وب در حال بررسی فضای نواحی قطبی مشتری و مطالعه بخش‌هایی است که جونو در گذشته به آن‌ها دست یافته است. داده‌های این تلکسوپ قادر است جزئیات بیشتری نسبت به مشاهدات گذشته اعم از اندازه‌گیری قدرت و سرعت بادها، ذرات ابری، ترکیب گاز و دما ارائه دهد. این تلسکوپ که از اوایل آغاز مأموریت خود، مشاهدات مادون قرمز بیشتر در مورد سیاره مشتری، همچنین سیستم حلقه و دو مورد از بزرگترین قمرهای آن (گانید و آیو) را دنبال می‌کند، در حال بررسی آخرین داده‌های ارسالی جونو از کوچک‌ترین و جدیدترین گردباد جنوبی مشتری در طول بیست و سومین گردش مداری خود در نوامبر ۲۰۱۹ است. این سیاره غول‌پیکر گازی مأموریت جیمز وب را با چالش‌های بزرگ فنی و پرسش‌های علمی بسیاری مواجه خواهد کرد که پیامدهای گسترده‌ای برای آینده آن به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 438236

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیاره مشتری تلسکوپ فضایی فضاپیمای جونو کیهان فضا اجرام آسمانی سیاره منظومه شمسی کیهان شناسی ناسا نجوم گردباد تندباد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اندازه گیری داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصیبت جدید مستاجران

از کف تا سقف‌شان انباشته از کارتن‌های موز صادراتی است. کارتن‌های موز سمت راست به ردیف کارتن‌های زیره ۳ لایه و کارتن‌های سمت چپ به ردیف کارتن‌های زیره ۵ لایه اختصاص دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، ردیف‌های تنگ هم که به کوهی کارتنی می‌مانند.

کارتن؛ یکی از مصائب مستاجران

عباس، کارگر یکی از همین حجره‌هاست. او هر روز پیش از طلوع آفتاب سراغ دیگر حجره‌ها می‌رود و کارتن‌های موز محکم و قابل استفاده را جمع‌آوری و خریداری می‌کند؛ بعضی‌ها را به تعداد و بعضی دیگر را به کیلوگرم می‌خرد. قبل از خرید هم به توصیه آقا جمشید (صاحب کارش) خوب کارتن‌ها را وارسی می‌کند تا عیب و ایرادی نداشته باشند.

از ساعت حدود ۱۰ صبح قبل از آمدن آقاجمشید، کارتن‌ها مرتب و منظم در حجره روی هم ردیف عمودی ردیف شده‌اند. کمی بعد از آن هم سر و کله مشتری‌ها که این روز‌ها اغلب مستاجر هستند، پیدا می‌شود. عباس هوای آن‌ها را دارد. چون خاطره‌های چندان خوبی از روزگار اجاره‌نشینی خود و اهل و عیالش ندارد. یکی از آن خاطرات همین تهیه کارتن‌های مقاوم برای اسباب‌کشی بود که باید بابت‌شان کلی هزینه پرداخت می‌کرد.

کارتن موزی کم از خدمات پکینگ ندارد!

یکی از مشتری با شنیدن قیمت کارتن‌های موز صادراتی از دهان عباس، کمی متعجب می‌شود و دوباره قیمت را می‌پرسد. عباس هم که عادت دارد به دیدن این تعجب کردن‌ها، تکرار می‌کند: «سایز بزرگ ۲۵ هزار تومان و سایز کوچک ۲۰ هزار تومان.» مشتری که هنوز متعجب است باز می‌پرسد: «این قیمت که گفتید برای همین کارتن‌های موزی‌ست دیگر؟» عباس، چای را لاجرعه سر می‌کشد: «بله؛ توی هر کدامشان می‌توانی از ۵ تا ۱۰ کیلوگرم با خیال راحت اسباب جای بدهی و با خودت ببریشان تا آن سر دنیا.»

مشتری که پیش از این کارتن‌های موز را از برخی اصناف با قیمت هر کارتن ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان تهیه می‌کرد و با شنیدن هزینه‌های چند ده میلیونی خدمات پکینگ ویژه اسباب‌کشی، دود از سرش برمی‌خاست، بی‌معطلی ۱۰ کارتن موز سایز کوچک از عباس خرید تا همه زندگیش را در آن بسته‌بندی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • روایتی از تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها
  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد