Web Analytics Made Easy - Statcounter

ممانعت از ایجاد صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان باید فراتر از حرف باشد و مسئولین استان عملا مقابل چنین اقدامی بایستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، احداث بی‌حساب و کتاب صنایع و مجموعه‌های صنعتی سنگین در استان یزد، امروز به یکی از معضلات این استان تبدیل شده است. صنایع تولیدی هرچند از نظر اشتغال‌زایی کارکرد مثبتی دارند اما از یک طرف صنایع استان یزد در اشتغال تحصیل‌کردگان دانشگاهی یزد نقش زیادی نداشته و بیشتر موجب مهاجرت‌پذیری استان شده است و از سوی دیگر این صنایع پرآبخواه تناسبی با اقلیم یزد ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

باید نقشه راه‌مان را تغییر دهیم

چندی قبل محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: در گذشته در استان صنایعی بر پا شده که شاید اگر امروز نداشتیم و به سمت صنایع دیگر رفته بودیم بهتر بود؛ ما واقعا در گذشته نقشه راهی نداشتیم و همین‌طور صنایع را بصورت خودرویی داشتیم.

وی اضافه کرد: ما باید دنبال صنایعی باشیم که خلاقیت‌زا باشد و بتواند استعدادهایی که در استان وجود دارد را شکوفا کند. فارغ‌التحصیلان زیادی از دانشگاه‌ها داریم در مقطع کارشناسی ارشد، دکترا که نیازهای شغلی این‌ها را نتوانسیم مرتفع کنیم و ما رشته‌های شغلی این‌ها را در استان یزد نداریم و غالبا مهاجرت می‌کنند. اما به جای این جمعیت نخبه‌ای که از استان می‌رود یک جمعیت عادی دارد جای آن را از سایر استان‌ها و یا حتی از خارج از کشور پر می‌کند که این می‌تواند تبعات بدی را برای استان ما داشته باشد. لذا ما باید نقشه راه‌مان را تغییر دهیم.

احداث بدون برنامه صنایع در یزد اعتراض برخی از مسئولین را به دنبال داشته است. چند روز قبل فرماندار اردکان نسبت به احداث قارچ گونه صنایع در این شهرستان انتقاد کرد و تبعات آن را یادآوری کرد.

احداث صنایع بدون اطلاع فرمانداری

بهروز شهابی‌زاد در همین ارتباط گفت: مهاجرپذیر بودن اردکان به دلیل رشد یک باره صنعت در این شهرستان، اردکان را با کمبود زیرساخت و خدمات روبرو کرده که اهتمام و حمایت بلامنازع صنایع در حوزه‌های مختلف را می‌طلبد.

فرماندار اردکان همچنین در گفتگویی با خبرنگار یزدرسا از صدور مجوز برای صنایع بدون اطلاع فرمانداری خبر داد و اظهار داشت: برای احداث واحدهای صنعتی در اردکان مجوز صادر می‌کنند اما  اعلامی به فرمانداری نمی‌شود و ما تازه زمانی که واحد در حال ساخت است از اخبار متوجه می‌شویم که یک واحد صنعتی دیگر هم دارد ساخته می‌شود.

شهابی‌زاد عنوان کرد: برای یک واحد صنعتی مجوز صادر می‌شود در حالی که فرمانداری اصلا از کم و کیف این واحد اطلاعی ندارد و نمی‌دانیم قرار است چند نفر دیگر وارد شهرستان شوند. اصلا آیا مشخص شده است که این واحد چقدر آب لازم دارد و قرار است این آب از کجا تأمین شود؟ اگر درباره احداث واحد جدید مانند فاز دو گندله‌سازی از من استعلام شود، معتقدم صلاح نیست، با این وجود اگر جای دیگر بررسی کرده و مجوزی داده است و این اقدام قانونی باشد من نمی‌توانم کاری کنم و صرفا نارضایتی‌ام را اعلام می‌کنم.

وی تأکید کرد: در شهری مثل اردکان که در حال حاضر 18 هزار نفر نیروی کار غیربومی دارد آیا این شهر ظرفیت این را دارد که باز هم بخواهد پذیرای نیروی جدید باشد و آیا می‌توان تبعات اجتماعی و فرهنگی این اقدامات را نادیده گرفت.

مجوز احداث جدیدی برای صنایع سنگین صادر نشده است

این سخنان در حالی است که نیره پورملایی مدیرکل محیط‌زیست استان یزد چندی قبل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفته بود: طی دو سال گذشته هیچ‌گونه مجوز احداث جدیدی برای صنایع سنگین صادر نشده است.

افزون بر این، یک ماه قبل محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه تأکید کرده بود: رعایت ملاحظات زیست محیطی یکی از موضوعات بسیار مهم در استان یزد  است که بر اساس همین محور رویکردهای توسعه استان تنظیم شده است. بر اساس همین رویکرد هرگونه ایجاد صنایع فولادی و آلاینده در محور دشت اردکان تا مهریز ممنوع و محدود اعلام شده  و اخیرا مجوزی در این زمینه برای صنایع فولاد صادر نشده و به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در چنین صنایعی را دارند از ابتدا اعلام می‌شود که محدوده‌ای خارج از محور اعلام شده را برای ایجاد این‌گونه صنایع مد نظر قرار دهند.

به نظر می‌رسد، ممانعت از ایجاد صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان باید فراتر از حرف باشد و مسئولین استان عملا مقابل چنین اقدامی بایستند. به ویژه آنکه در شهری مانند اردکان کیفیت نامناسب آب و هوای آلوده مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است و کشاورزی نیز از کمبود آب رنج می‌برد، احداث صنایع جدید توجیهی ندارد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: برای صنایع استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۹۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب بوده و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی با بیان اینکه قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند، ادامه داد: در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 6097245

دیگر خبرها

  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • میدان عرضه دام زنده در نانواخانه شهرکرد احداث می‌شود
  • میدان عرضه دام زنده احداث می‌شود
  • افزایش دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی