Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا در حال کار بر روی فضاپیمایی است که برای کشف سیارک روان ۱۶ یکی از بزرگترین سیارک‌های کمربند سیارکی فضاست. تصور می‌شود در ترکیب این سیارک فلز تقریبا خالصی وجود دارد که بسیار گرانبهاست. به گفته آژانس فضایی، یکی از اهداف ناسا برای سفر به این سیارک، مطالعه آن و دستیابی به این فلز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فضاپیما اخیراً آخرین مرحله طراحی خود را پشت سر گذاشته است.

سیارک روان ۱۶ به عرض ۲۲۶ کیلومتر تقریباً یک شانزدهم فاصله ماه تا زمین است و بین مدار مریخ و مشتری قرار دارد؛  بر اساس اظهارات کارشناسان ارزش فلز نادری که در ترکیب آن است چند ده هزار کوادریلیارد دلار است؛ علاوه بر این، مقدار آهنی که در این سیارک وجود دارد به تنهایی ده هزار کوادریلیارد ارزش دارد.

طبق اعلام ناسا، فضاپیمای روان ۱۶ قرار است در اوت ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) پرتاب شود که اوایل سال ۲۰۲۶ به این سیارک می‌رسد. این آژانس در نظر دارد ۱۶ ویژگی روان را با استفاده از ابزار‌های مختلف بر روی فضاپیما مانند یک تصویربردار چند طیفی، طیف سنج اشعه گاما و نورون و یک دستگاه رادیویی ترسیم و مطالعه کند.

ناسا گفت: فضاپیمای روان ۱۶ از یک مغناطیس سنج برای اندازه گیری میدان مغناطیسی این سیارک استفاده می‌کند. تصویرگر چند طیفی تصاویری از سطح و داده‌های مربوط به ترکیب و توپوگرافی سیارک را ضبط می‌کند، طیف سنج تعبیه شده بر روی آن نیز نوترون‌ها و پرتو‌های گاما را که از سطح ساطع می‌شوند، تجزیه و تحلیل می‌کند تا ترکیب سیارک را نشان دهد.

به گفته ناسا از آنجا که امکان تشکیل هسته نزدیک زمین وجود ندارد، با کاوش سیارک روان می‌توان به بینش ارزشمندی در مورد شکل گیری سیاره خودمان و سایر سیارات دست یافت. به نظر می‌رسد سیارک روان ۱۶ در هسته خود حاوی نیکل آهن است که آن را تبدیل به یک سیارک منحصربه‌فرد کرده است. سیارک روان ۱۶  برای اولین بار در سال ۱۸۵۲  توسط یک فضانورد ایتالیایی کشف شد.

بیشتر بخوانید:

مریخ نورد ناسا در رودخانه باستانی سیاره سرخ فرود می‌آید

این ماموریت توسط دانشگاه ایالتی آریزونا هدایت می‌شود، این در حالی است که عملیات ناوبری و مدیریت مأموریت توسط آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۰۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عطا حسن پور با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت: اولین لایه نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در تپه قلعه انجام شد و در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود پنج هزار و ۴۰۰ سال پیش برمی گردد.

وی اظهارداشت: در اجرای فصل جدید کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، پرونده قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است که این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار بااهمیت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • داستان جذاب ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک | او که بود؟ +تصویر
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد