Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا بحران لبنان را که پس از انفجار بندر بیروت و استعفای دولت تشدید شد٬ فرصت مناسبی برای اجرای پروژه‌های خود در این کشور می بیند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت «حسان دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در ابتدای سال جاری میلادی برای جایگزینی دولت «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان که تحت فشارهای داخلی و خارجی استعفا کرد ، تشکیل شد و استعفای این دولت پس از انفجار بیروت بار دیگر لبنان را دچار خلاء سیاسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا معتقد است که تشکیل دولت به خودی خود در لبنان و سپس حضور نمایندگان حز‌ب‌الله در آن نوعی چالش مستقیم برای آمریکا و تلاش برای برهم زدن یکی از چندین برنامه « مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با تکیه بر انفجار بندر بیروت است. آمریکا از خلال استراتژی فشار حداکثری به دنبال حاکمیت در لبنان و محاصره محور مقاومت بود تا بتواند لبنان را محاصره کند که در این زمینه ناکام ماند. آمریکا پس از شکست در این استراتژی از طریق فشار به ایران و سوریه تلاش کرد برای شکست محور مقاومت استراتژی کورکورانه استفاده از تروریسم را در پیش بگیرد.

در همین راستا دولت حسان دیاب تهدید جدی برای آمریکا بود که برنامه‌های آن را برای محاصره لبنان مختل کرد. بدین ترتیب تحریم منطقه‌ای را بر لبنان تحمیل کرد تا حدی که مانع از هرگونه ارتباط و یا درخواستی با پیروان خود در منطقه شد. آمریکا هم‌پیمانان خود را مکلف کرد تا به طور مخفی و آشکار فشارهایی را به لبنان برای براندازی دولت این کشور وارد سازند و آن را در برابر دو گزینه قرار دهند که یا حزب‌الله که با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند، را خلع سلاح و حذف کنند یا اینکه از طریق تحریم و گرسنگی دادن به ملت لبنان از خلال ایجاد جنگ داخلی با دولت بجنگد.

آمریکا در راستای منافع خود به حکم دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان در خصوص ترور « رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان برای حذف حزب‌الله تکیه کرد که در این حکم هدف محاصره حزب‌الله بود و آمریکا روی این دادگاه در راستای منافع خود حساب کرده بود، دادگاهی که با قوانین جزایی دادگاه‌های کیفری در جهان شناخته نشده و می‌تواند هر کسی را که می‌خواهد متهم کند، بدون اینکه به نهادی پاسخگو باشد وبدون‌اینکه تحت نظارت قرار بگیرد.از این رو آمریکا از حکم دادگاه به عنوان اهرمی برای برهم زدن اوضاع لبنان و ارائه طرح‌های توطئه‌آمیز خود از خلال متهم کردن یکی از اعضای حزب الله استفاده می‌کند.

در همین راستا انفجار مهیب بیروت که احتمال وقوع آن را از طریق چهار فرضیه ( اتفاق تصادفی بدون هیچ پیش زمینه‌ای، اتفاق تصادفی با پیش زمینه، یک عملیات تروریستی یا یک عمل پرخاشگرانه رژیم اشغالگر صهیونیستی) پیش بینی‌ کردیم، فرصتی را برای بررسی اقدامات شوم آمریکا در تمام پرونده‌های در حالت تعلیق به ویژه موارد مربوط به منطقه اقتصادی دریایی، مشخص شدن مرزهای دریایی و زمینی، مزارع شبعا و دیگر مناطق اشغالی فراهم می‌کند. همچنین اقدامات و دخالت‌های آمریکا در زمینه سلاح‌های حزب الله به ویژه موشک‌های دقیق، حضور حزب‌الله در منطقه و نقش حزب‌الله را در درگیری‌های منطقه‌ای را نشان می‌دهد.

دلایل غیرموجه دادگاه ترور حریری در محکوم کردن یک شهروند لبنانیلبنان| ارتش ادعاهای توطئه‌آمیز نتانیاهو را تکذیب کردرونمایی از مستندی جدید از جنگ «33 روزه لبنان» با روایت سه خبرنگار ایرانی در تسنیم

آمریکا پس از انفجار مهیب بندر بیروت احساس کرد که لبنان وارد مرحله بحرانی شده است. با این تفاسیر باید گفت لبنان هرگز تجزیه نخواهد شد، به ویژه اینکه این فاجعه بعد از تشدید تحریم اقتصادی آمریکا که منجر به فروپاشی مالی در لبنان شد و ملت این کشور را در درد و رنج قرار داد، اتفاق افتاد.

واشنگتن با وجود بحران لبنان که از جانب آمریکا در سایه شیوع چشمگیر ویروس کرونا و با فاجعه بیروت تشدید می‌شود، از این فرصت استفاده کرد تا این کشور را با درخواست تحقیقات بین‌المللی در خصوص انفجار بندر بیروت تحت فشار قرار دهد. درخواست تحقیقات بین‌المللی مانند شمشیری بر گردن دشمنان و به عنوان سلاحی برای حفاظت از هم پیمانان آمریکا است و حقیقت شرایطی که این فاجعه را به وجود آورده را پنهان می‌کند. در کنار درخواست تحقیقات بین‌المللی، آمریکا از تصمیم برگزاری انتخابات زودهنگام نیز استقبال کرد تا دست‌نشاندگان خود را برای حذف حزب‌الله روی کار بیاورد.

آمریکا برای اینکه از این وضعیت بحرانی لبنان نهایت سوءاستفاده را کرده و فرصت خود را از دست ندهد ، «دیوید هیل» سفیر خود را برای یک ماموریت شناسایی و هشدار به مقامات لبنانی، به لبنان اعزام کرد تا از اوضاع لبنان سوء استفاده و منافع خود را تحت یک عنوان اساسی « شما ضعیف هستید و باید به درخواست‌های ما گوش دهید» دیکته کند.

برخی از مقامات لبنانی آمریکا را عامل اصلی تفرقه و شکاف میان لبنانی‌ها می‌دانند؛ اما مواردی باعث می‌شود که ماموریت هیل در لبنان منفی ارزیابی شود :

-اکثریت پارلمان لبنان طرح آمریکا مبنی بر دولت بی طرف با هدف حذف حزب‌الله را نمی پذیرند و همچنین در برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به توافق نرسیدند؛ چرا که آن را ورد لبنان به خلاء سیاسی می‌دانند که از طرح‌های پامپئو تغذیه می‌شود.

- امتناع از تحقیقات بین‌المللی درخصوص انفجار بندر بیروت باعث شده تا آمریکا جسورانه بر اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده فشار وارد کند. اما این درخواست آمریکا مبنی بر تحقیقات بین‌المللی حقایقی را اثبات می‌کند که آمریکا از روی ترس به دنبال پنهان کردن چیزی است و قصد دارد تا از فاجعه بندر بیروت برای متهم کردن برخی سوء استفاده کند؛ در حالی که برخی منابع گزارش دادند که یک پیمانکار آمریکایی از محل ذخیره نیترات آمونیوم در بندر بیروت مطلع بوده است.

- لبنان به همه حقوق اساسی خود در پرونده‌هایی که آمریکا به مدت یک‌سال مداخله خود را در آن متوقف کرد و اکنون قصد دارد«دیوید شنکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا را برای بار دوم به لبنان بفرستد، پایبند است و لبنان هیچ گونه امتیازی به‌ آمریکا نمی‌دهد؛ حتی اگر برخی تمایل به سازش داشته باشند. این موضوع در خصوص حقوق لبنان مشروعیت یافته است.

با توجه به موضع قاطع لبنان کاملا مشخص است که هیل در لبنان نتوانسته زمینه را برای انجام ماموریت شنکر آسان کند و اینکه آمریکا با وجود مشکلات اقتصادی، سیاسی و بهداشتی لبنان که با انفجار بندر بیروت تشدید شده، نمی‌تواند به اهداف خود برسد. آمریکا متوجه خواهد شد که هم‌پیمانان آن از شرایط کافی برای دستیابی به منافع خود در لبنان برخوردار نیستند و مقاومت ملت لبنان در برابر تلاش آمریکا در راستای نابودی لبنان ادامه دارد.

منبع: البناء

انتهای پیام/

R36346/P36355/S8,90,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط لبنان اخبار "آمریکا" بیشتر بخوانید... دلایل غیرموجه دادگاه ترور حریری در محکوم کردن یک شهروند لبنانی رونمایی از مستندی جدید از جنگ «۳۳ روزه لبنان» با روایت سه خبرنگار ایرانی در تسنیم لبنان| ارتش ادعاهای توطئه‌آمیز نتانیاهو را تکذیب کرد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... دلایل غیرموجه دادگاه ترور حریری در محکوم کردن یک شهروند لبنانی رونمایی از مستندی جدید از جنگ «۳۳ روزه لبنان» با روایت سه خبرنگار ایرانی در تسنیم لبنان| ارتش ادعاهای توطئه‌آمیز نتانیاهو را تکذیب کرد واژه های کاربردی مرتبط لبنان اخبار "آمریکا" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ الجزیره: آمریکا روز پنج‌شنبه از ایران به رئیس شورای امنیت شکایت می‌کند ۲ بایدن: درباره ایران هیچ توهمی ندارم/ ترامپ در مقابل ایران خودزنی کرد ۳ عمران خان: هرگز مردم فلسطین را تنها نمی‌گذاریم و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم ۴ بیانیه مهم سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی ساعات آینده منتشر می‌شود ۵ عربستان بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد ۶ الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد ۷ کودتای ارتش در مالی / رئیس جمهور مجبور به کناره‌گیری شد ۸ مخالفت فرهیختگان اماراتی با اقدام خائنانه آل نهیان/ « مردم امارات در معرض خفقان و سرکوب هستند» مهمترین اخبار بین الملل توسل آمریکا به مکانیسم ماشه چگونه می‌تواند تغییرات مهم در شورای امنیت ایجاد کند؟ مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین: سرنوشت سادات و ملک‌حسین در انتظار بن‌زاید است آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه‌رو خواهد کرد بایدن رسماً نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی و باشکوه همیشگی برگزار خواهد شد/ اجتماعات را در حد مجاز انجام دهیم آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه‌رو خواهد کرد مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین: سرنوشت سادات و ملک‌حسین در انتظار بن‌زاید است امیر حاتمی: ۲ دستاورد موشکی به‌زودی رونمایی خواهد شد/ افتتاح ۳ طرح جدید دفاعی با حضور روحانی تحلیلگر عراقی: آمریکایی‌ها تنها با زور و فشار از عراق بیرون می‌روند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لبنان اخبار آمریکا لبنان اخبار آمریکا تحقیقات بین المللی انفجار بندر بیروت توطئه آمیز دادگاه ترور منافع خود خواهد شد حزب الله کردن یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن فلسطین و وتو آمریکا در هفته گذشته قابل پیش‌ بینی بود. اگرچه کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده ای از دولت فلسطینی حمایت می‌کنند، آمریکا هنوز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چرا؟

رمزی بارود روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل, ستون نویس تارنمای میدل ایست مونیتور به چهار دلیلی که نماینده آمریکا در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد، پرداخته است.

یک، محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هنوز اولویت‎های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) است. از آنجایی که صهیونیست‌ها با ایده تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند یا هرگونه احقاق اساسی‎ترین حقوق فلسطینی‎ها را رد می‎کنند، رئیس‎جمهور ضعیف آمریکا هم نه شجاعت و نه تمایل دارد که با موضع تل‌آویو مخالفت کند.

دوم، این واقعیت که رژیم صهیونیستی رای دادن به فلسطین را معادل پاداش دادن به تروریسم با ایجاد یک دولت فلسطینی می‎دانست، نوعی گفتمان سیاسی را ایجاد کرد که رای مثبت آمریکا، یا امتناع از رای دادن، را به حمایت از این به اصطلاح تروریسم تبدیل می‎کرد.

سوم، جو بایدن ‎نمی‌توانست تنها چند ماه مانده به یکی از مناقشه ‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا از لحاظ سیاسی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند. به‌ویژه اینکه حزب جمهوری‎خواه نشان داده که حمایتش از اسرائیل کور و بی قید و شرط است. آنها همچنین آماده هستند تا از هر گونه اظهارنظری - چه رسد به اقدام - بایدن و مقامات او علیه تل‌آویو بهره‎برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه غزه قوی‌تر از همیشه بازمی‌گردد | فلسطین در جنگ روایت‌ها پیروز شد راز پیروزی مقاومت در شجاعیه انزوای بیش از پیش واشنگتن

با این حال، رای‌گیری شورای امنیت و واکنش‌های پس از آن نشان داد نه فلسطین که این آمریکا است به‌دلیل موضع‌گیری‌های چند ماه پیش خود در قبال جنگ غزه عمیقا منزوی شده است.

رمزی بارود می‌نویسد:‌ در واقع، رای‎گیری نشان داد که اول، جامعه بین‎المللی تا حد اندازه در حمایت از فلسطینی‎ها متحد شده است.‌

دوم، رای مثبت فرانسه، نشان‎دهنده تغییر مواضع اساسی در اروپا نسبت به فلسطین است.

سوم، اظهارات کوبنده ایرلند، نروژ، اسپانیا و دیگران در این رابطه نشان می‎دهد که مسیر حمایت از فلسطین در اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

و در نهایت اینکه، رای‌گیری و وتو شدن قطعنامه از سوی آمریکا نشان دهنده ناتوانی بایدن در خارج شدن از دامی بود که حامیان رژیم صهیونیستی بر او تحمیل کرده‌اند.

با این حال، با وجود نتیجه منفی رای‎گیری، فلسطینی‌ها اکنون عزم جدی پیدا کرده‌اند تا بر موانعی که تل‌آویو و واشنگتن پیش پای آنان گذاشته‌اند غلبه کنند. در حقیقت، این احساس جمعی از امید و توانمندی، نتیجه حمایت قوی از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی نیست، بلکه نتیجه افزایش همدردی و حمایت از فلسطین در سراسر جهان و حتی مهمتر از آن، مقاومت مداوم فلسطینی‎ها در غزه است.

کد خبر 846658 برچسب‌ها اسرائیل سازمان ملل - شورای امنیت ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد
  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • آرمان-حضرت: چه رقابت هیجان‌انگیزی! (عکس)
  • شکایت رسمی بارسا: فاجعه داوری در ال‌کلاسیکو!
  • چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود