Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس انجمن ژنتیک ایران، ایران را جزو ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ تنوع زیستی دانست و گفت: تمامی این منابع ژنتیکی برای این عالم هستی ذخایر ارزشمند محسوب شده و تخریب هر یک می‌تواند آثار سویی بر اکوسیستم و سایر موجودات زنده داشته باشد؛ چرا که این ذخایر مهمترین ارکان برای تامین غذا، سلامت و تامین انرژی است و بدون آن ادامه حیات میسر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر محمود تولایی امروز در چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران که به صورت آنلاین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به برگزاری آنلاین این کنگره به دلیل شرایط موجود، ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به گسترش سلامت کمک کند و جامعه بشری به سرعت بتواند بر این بیماری فائق آید تا جریان زندگی بر مدار عادی خود برگردد.

وی با اشاره به خلقت عظیمی که میلیاردها موجود مختلف اعم از جانوران و میکروارگانیزم‌ها در آن آفریده شده‌اند، اظهار کرد: بشر با تمامی پیشرفت‌هایی که در طی قرن‌ها داشته، ولی هنوز به طور کامل به تمامی رازهای خلقت حتی در حد یک ارگانیسم دست نیافته است؛ از این رو راه طولانی در پیش است.

تولایی اضافه کرد: تمامی این منابع ژنتیکی برای این عالم هستی ذخایر ارزشمند محسوب شده و تخریب هر یک می‌تواند آثار سویی بر اکوسیستم و سایر موجودات زنده داشته باشد؛ چرا که این ذخایر مهمترین ارکان برای تامین غذا، سلامت و تامین انرژی است و بدون آن ادامه حیات میسر نیست.

رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه کشور ما به دلیل برخورداری از انواع اقلیم‌های متعدد از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: از این نظر ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ تنوع زیستی است و این سرمایه گرانبها که خداوند نصیب ملت ما کرده است، امانتی است برای نسل حاضر و حفظ آن برای ارائه به نسل‌های بعدی از وظایف ما است و این امانتداری جز با تلاش علمی میسر نیست.

وی ادامه داد: بعد از پروژه ژنوم انسانی که یکی از شاهکارهای عرصه علم و فناوری در هزاره سوم بود که با هدف توالی یابی ژنوم، توسعه فناوری، کاهش هزینه و افزایش کیفیت استخراج DNA را فراهم کرد، پروژه‌های مهم جهانی دیگری مانند N کد با هدف شناخت ساختارهای ویژه، پروژه پروتئین انسانی با هدف تحقق بخشیدن به درک بهتر ما از پروتئوم و پروژه اپی ژنوم انسانی ما را یک قدم به اینکه بدن و ساختارهای آن چگونه کار می‌کنند، نزدیکتر ‌کرده است.

رییس انجمن ژنتیک ایران، پروژه اکس پوزوم را پروژه‌ای دانست که افق جدیدی در ارتباط با بیماری‌ها، سلامت و مواجهه ما در رژیم‌های غذایی و سبک‌های زندگی و چگونگی مواجهه بدن موجودات زنده در برابر بیماری‌ها ایجاد کرده است، یادآور شد: فناوری‎های توالی یابی نسل جدید NGS و کریسپر به عنوان دو فناوری کلیدی است که بشر را برای درک بهتر برای تفسیر ژنوم و استفاده از روش‌های هدفممند درمانی، توانمند کرده است.

تولایی، اضافه کرد: در چنین شرایطی تلاش علمی هماهنگ برای درک بهتر ساختار سیستم‌های موجودات زنده، بحث و تبادل نظر و استفاده از روش‌های مهندسی ژنوم ضرورتی جدی تری یافته است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود که فناوری‌های حوزه ژنومی در ارتقای سلامت جمعیت با هدف قرار دادن افراد در معرض خطر و کاهش بروز بیماری‌های شایع و پرهزینه و پیچیده به واسطه برنامه‌های بالقوه از طریق غربالگری و پیشگیری و تصمیم گیری‌های بهینه درمانی، تولید داروها و واکسن‌های نسل جدید و همچنین در حوزه‌های نوین کشاورزی و امنیت غذایی و استفاده بهینه از منابع خداداد در اکوسیستم نقش مهمی را بازی خواهد کرد.

رییس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به نیم قرن فعالیت‌های این انجمن، یادآور شد: این انجمن با بیش از نیم قرن فعالیت در حوزه‌های ژنتیک انسانی، گیاهی، زیست سازگارها، جانوری، دام، آبزیان و ذخایر ژنتیکی سعی کرده است که با همت دانش پژوهان اعضای خود برای حفظ و بهره برداری درست و ایمن ذخایر زیستی کشور گام‌های موثری را بردارد.

وی اضافه کرد: در این کنگره نیز تدابیری اندیشیده شده است تا فرزندان فرهیخته این سرزمین با این سرمایه الهی بیشتر آشنا شوند، بر مبانی ارزشی و اخلاقی و ایمنی زیستی واقف شده و با تلاش در جهت کشف خلقت، در جایگاه علمی این کشور تکیه زده و برای شکوفایی روزافزون دانش و فناوری گام بردارند.

وی تاکید کرد: این کنگره می‌تواند نویدبخش تحرک و تلاش برای مشارکت در ایجاد همکاری‌های منسجم علمی با همکاری محققان در کشورهای پیشرو باشد. ما امروز بیش از هر زمان دیگری در ژنتیک دارای درک بهتر از ساختارهای زیستی هستیم و می توانیم دست یکدیگر را برای پیشرفت بیشتر در این زمینه بفشاریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنگره ژنتیک وبینار ژنوم انسانی موجودات زنده تنوع زیستی درک بهتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۴۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد