Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:58:26 GMT

وزارت ورزش در پیچ سخت فسادزدایی فوتبال

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۴۵۶۷

وزارت ورزش در پیچ سخت فسادزدایی فوتبال

مبارزه با فساد در ورزش به‌ویژه رشته فوتبال در یک دهه گذشته همواره از سوی مسوولان مختلف تکرار شده و برخی از اقدامات آنان در این زمینه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز راه پیدا کرده است اما باوجود تمام این شعارها، برخی از پرونده‌ها مسکوت نگه داشته‌ و نیز در میانه راه رها شد. اما اکنون فصل تازه‌ای از فسادزدایی در فوتبال ایران به راه افتاده است؛ فصلی که وزارت ورزش و جوانان به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد فدراسیون‌ها سوت آغاز آن را زده و بسیاری از نهادهای امنیتی و قضایی را به کمک فراخوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته زمانی که از فساد در یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی کشور سخن به میان می‌آید به معنای محکوم کردن ساختار کلی فوتبال و آلوده دیدن آن نیست بلکه به معنای ریشه‌کن کردن یک توده بدخیم است که امکان پیشروی آن در سایر بافت‌های بدنه فوتبال را کُند و در نهایت از بین خواهد برد.

حال با وجود گام بلند وزارت ورزش و جوانان برای فسادزدایی از فوتبال این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که برای فسادزدایی در فوتبال چه پیش‌شرط‌هایی لازم است و چگونه باید وزارت ورزش به عنوان نهاد ورزشی ناظر با آن برخورد کند و چگونه این نهاد باید برابر قدرت زور و زر مفسدان اقتصادی تاب‌آوری داشته باشد؟

وزارت ورزش و جوانان برای فسادزدایی در فوتبال یک اصل را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده و از این اقدام خود نه به عنوان مسوولیت بلکه تکلیف یاد می‌کند؛ تکلیفی که رهبر انقلاب در دو دهه گذشته آن را بر دوش مسوولان قرار داده تا آنان را در مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف در بهترین مسیر ممکن قرار گیرند.

یکی از اصولی که وزارت ورزش آن را نقشه راه فساد قرار داده است گریز از نگاه سلیقه‌ای و جانبدارانه نسبت به ورزش فوتبال است و این اصل را بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری تدوین کرده است. معظم‌له فروردین‌ماه سال ۱۳۸۱ ضمن تاکید بر مبارزه با فساد اعلام کردند «بعضی‌ها وقتی صحبت از مبارزه با فساد می‌شود، تصوّر می‌کنند که مبارزه با فساد، یک بهانه‌ی سیاسی برای برخورد با این و آن است؛ این غلط است. مبارزه‌ی با فساد، مبارزه‌ی با فساد است! در هر جامعه‌ای اگر نقطه‌ی فاسد، شناسایی، کنترل و قلع‌وقمع شد، فساد متوقّف می‌ماند.»

این بیانات نشان می‌دهد که رهبر انقلاب بر مبارزه با فساد بدون نگاه سیاسی و جناحی تاکید داشتند و این شیوه از پاکسازی باید در تمام زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد. این نگاه را در ورزش فوتبال می‌توان به برخورد رنگی تشبیه کرد؛ برخوردی که در آن منافع یک تیم یا فشار هواداران نباید مورد توجه قرار گیرد بلکه وزارت ورزش با کمک نهادهای حاکمیتی ریشه فساد را در فوتبال بخشکاند.

وزارت ورزش در راهبرد فسادزدایی در فوتبال سیاست سیاه دیدن تمام ارگان این بخش را در دستور کار قرار نداده است بلکه به‌گونه‌ای در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد که برخی تصور نکنند که ساختار فوتبال ایران در فساد گرفتار شده است.

همچنین وزارت ورزش و جوانان در راهی قدم گذاشته که ممکن است از سوی کسانی که به دنبال سوءاستفاده از فوتبال هستند مورد برخی از تهمت‌ها قرار گیرد یا با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود این باور را القا کنند که دخالت وزارت ورزش به نام مبارزه با فساد در فوتبال به فرار سرمایه گذاران منجر می‌شود.

اما وزارت ورزش که بدون نگاه رنگی و تیم‌های خاص گام در وادی مبارزه با فساد گذاشته مبنای خود را دستورات مقام معظم رهبری قرار داده است؛ جایی که معظم در تیرماه سال ۱۳۸۶ تاکید کردند که بعضی خیال می‌کنند که برخورد با مفاسد اقتصادی، مخل امنیت اقتصادی است... این درست نقطه‌ی مقابل حقیقت است. برخورد با مفسد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی است برای غیرمفسد. 

وزارت ورزش برای فسادزدایی از مرحله شعارزدگی عبور کرده و وارد عمل شده است. این وزارتخانه به‌دنبال آن است تا به برخی از شایعات رسانه‌ای و شائبه‌های مجازی پایان دهد. مسوولان کنونی ورزش به خوبی می‌دانند که شعار، درمان درد و مسکن فسادزدایی در فوتبال نیست بلکه پیرو رهبر معظم انقلاب به دنبال عملی کردن این شعارها هستند. مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ به مسوولان نظام گوشزد کردند که «روزنامه‌ راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسوول هستیم باید اقدام کنیم؛ حرف دیگر چیست؟ وارد بشوید؛ [اگر] بلدیم اقدام کنیم، جلوی فساد را به‌معنای واقعی کلمه بگیریم.»

به نظر می‌رسد پیچ سخت مبارزه با فساد در فوتبال روبروی ماشین پاکسازی وزارت ورزش قرار دارد و اگر نهادهای قضایی و امینتی در این زمینه با این وزارتخانه همراه باشند و راهبرد کنونی در دولت دیگر ادامه داشته باشد بی‌گمان در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود که بسیاری از شائبه‌ها از ذهن دوستداران این رشته زدوده خواهد شد و برخی از لایه‌های پنهان این رشته از سلطه قدرت اقتصاد و رانت برخی از سودجویان خارج می‌شود.
 

برچسب‌ها مقام معظم رهبری کمیسیون اصل 90 مجلس وزارت ورزش و جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کمیسیون اصل 90 مجلس وزارت ورزش و جوانان مقام معظم رهبری کمیسیون اصل 90 مجلس وزارت ورزش و جوانان فسادزدایی در فوتبال وزارت ورزش و جوانان مبارزه با فساد مقام معظم رهبری برای فسادزدایی قرار داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۴۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه جدی برای مقابله با فساد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه های این هفته نماز جمعه افزود : اگر حرام خوری و ربا رواج پیدا کند، آن جامعه نمی تواند قرآنی باشد، چراکه این جامعه آلوده است، قرآن نیز بارها بیان کرده که فهم این کتاب بر روی افراد پاک و طاهر اثر می گذارد، بنابراین باید فساد نباشد و حلال خوری در جامعه رواج یابد تا معارف دین را دریافت کنیم، رهبر معظم انقلاب از آن جهت مبارزه با فساد را جدی گرفتند که ما پذیرش بیشتری نسبت به دین داشته باشیم.

وی گفت : سفر رییس جمهور به کشور پاکستان موجب امنیت بیشتر جمهوری اسلامی در سرتاسر مرزهای ایران شد.

امام جمعه قزوین افزود : در سفر رییس جمهور به سریلانکا به غیر از مبادلات تجاری و مالی بین ۲ کشور، تولید فناوری با کمک متخصصان زبردست جمهوری اسلامی در ساخت سد آبی موجب حفظ آبروی علمی و مهندسی ایران شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه آمریکا با شکست‌های پشت سرهم مواجه شده است، ادامه داد: آمریکا دشمنان قسم خورده خدا و مردم سالها پیش در همین روزها در جنگ ویتنام شکست خورد، درحالی که در جاهای دیگر جهان جولان می داد.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان کشوری تا دندان مسلح در ایران اسلامی طعم واقعی شکست را چشید، آن‌ها در مقابل حرکت و حضور مردم ایران و تظاهرات و راهپیمایی که با دستان خالی انجام می‌شد، شکست خوردند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: آمریکا تصور می کرد که عراق را تسخیر کرده و آن را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کرده است، اما به لطف بسیج مردمی و حرکت مردم عراق، این کشور استکباری به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد، البته در افغانستان نیز شاهد شکست حقیقی آمریکا بودیم، حتی در یمن که مردم چیزی نداشتند مجددا آمریکایی ها شکست خوردند، این روند شکست در لبنان، غزه و سوریه ادامه داشت و ایادی تحت اوامر این ها مثل داعش نیز به برکت جنبش مقاومت از بین رفت.

نماینده ولی فقیه در استان  به هفته معلم و سالروز شهادت استاد مطهری اشاره کرد و گفت: وقتی کتاب های این شهید بزرگوار را بخوانیم، نمک گیر شده و علاقه مند مطالب او می شویم، هنگامی که کتاب‌های شهید مطهری را می خوانید، دیگر توان کنار گذاشتن آن را ندارید، چون قلب و منطق ما را راضی می کند، حضرت امام صادق (ع) نیز بارها تاکید داشتند که اگر خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد نور ایمان را درون او روشن می کند که شهید مطهری یکی از همین بندگان خداوند بود.

امام جمعه قزوین به روز کار و کارگر اشاره کرد و یادآور شد: استان قزوین مانند استان‌های دیگر کشور از نعمت با برکت کارگر برخوردار است، به تاسی از رسول خدا (ص) دست کارگران را می بوسیم و باید مشکلات و خانواده آن‌ها که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، برطرف شده و همواره شاد و سلامت باشند، کارگران همان افتخار جامعه ایران هستند، رسول اکرم (ص)‌ تلاش و کسب روزی حلال یک کارگر را همانند مجاهدت در راه خدا تشبیه کرده و رهبر معظم انقلاب نیز رکن اصلی اقتصاد و اقتدار کشور را کارگران می داند.

وی در ادامه به سالروز فتح اندلس اشاره کرد و گفت: مسلمانان اندلس در اوج شکوه بودند و آثار این مسلمانان هنوز مایه افتخار آن جغرافیا قرار دارد، اما دشمن نقشه کشید و بی حیایی و بی حجابی را همراه مشروبات الکلی و بی بندوباری بین جوانان اندلس ترویج کرد و بلای خانمان سوز را همانند ویروس بین مردم گسترش داد که یک مرتبه تمام عزت و اقتدار آن‌ها فروریخت و دشمن بر آن‌ها سیطره یافت.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: کرد: از مدیران دستگاه قضایی قزوین، نیروهای انتظامی، بسیج مردمی و بانوان امر به معروف و نهی از منکر که وارد میدان شدند و با بدحجابان مثل خواهر و فرزند خودشان رفتار و مدارا کردند، تقدیر و تشکر داریم، از همان بانوانی که به تذکرات دلسوزان توجه کردند و رفتار خودشان را تغییر دادند نیز تقدیر و تشکر می کنیم، چراکه اعتقاد داریم عفاف و حجاب نشانه استقلال، فرهنگ متعالی، پاکدامنی بانوان، سربلندی ایران و پایگاه معنوی برای پرورش نسل های پر افتخار جمهوری اسلامی است.

وی در پایان روز جهانی مطبوعات، ورزش پهلوانی، ایمنی حمل و نقل و شوراها را گرامی داشت و برای مجموعه دست اندرکاران آن آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا انتخاب شد
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باعث جلوگیری از فساد می‌شود
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور