Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@16:39:51 GMT

توسعه صنعتی از مسیر صلح می گذرد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۵۴۹۳

توسعه صنعتی از مسیر صلح می گذرد

ساعت 24 – کسانی که تحولات صنعت ایران را دردست کم نیم سده تازه سپری شده دنبال می کنند بدون تردید با اسم و رسم مهندس محسن خلیلی آشنایی دارند و می دانند او مالک ومدیر یکی از قدیمی ترین برندهای صنعتی ایران است.

بررسی فعالیت های مهندس خلیلی نشان می دهد از انگشت شمار مدیران صنعتی است که در کنار و حتی پا به پای فعالیت های صنعتی در میدان روشنگری و فعالیت فرهنگی و به ویژه در ترویج اندیشه تشکل گرایی فعالیت گسترده ای داشته و هنوز نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که مدیران بخش خصوصی دراتاق ایران کتابخانه اتاق بازرگانی صنایع ومعادن ایران  را به نام وی گذاشته و تندیس وی را نیز  درهمین محل نصب کرده اند. مهندس خلیلی در مراسم نامگذاری که با حضوررییس اتاق ایران ونیز مشاور ارشد اتاق ایران برگزار شد در سخنانی تاکید کرد که باید بازرگانان وصنعتگران به اهل فرهنگ احترام ویژه بگذارند. متن سخنان وی را در زیر می خوانید:

 راه دوستی را برویم

با سلام و درود فراوان خدمت سروران گرامی و سپاس بی نهایت از بذل اینهمه لطف و محبت . مهربانی هایی که مختص امروز و سال های اخیرنبوده و چند دهه است که این ارادتمند از آن بهره مندم  و روسای محترم و اعضای گرامی هیات رئیسه اتاق ها و نیز همکاران و همراهان بخش خصوصی همواره اینجانب را با لطف و عنایت خود سرافراز و شرمنده  فرموده اند.

سبب این همه مهر و محبت به این ارادتمند را نه صرفا شخصیت و یا اقدامات خود ،  بلکه علاوه بر بزرگ منشی و بزرگواری این شخصیت های برجسته ،  ناظر به روشن بینی و ژرف اندیشی این عزیزان در اصالت دادن به راهی می دانم که این خدمتگزار  یکی از رهروان کوچک آنم ؛ راه عشق و صلح و دوستی و آزادی و پیشرفت و توسعه.  خداوند متعال را گواه می گیرم که در تمام عمر و در لحظه لحظه زندگی ، دمی نبوده است که دغدغه و سودای تحقق آرمان ها و آرزوهای فوق را نداشته باشم . همواره تلاش نموده و تمامی امکانات فکری و مادی و مالی خود را مصروف تحقق خوشبختی و رفاه و آسایش هموطنانم و میهن عزیزمان ، ایران عزیز ، نموده ام .

این لطف و محبت و عنایت سروران اتاق ایران چه در برگزاری مراسم گرامیداشت این ارادتمند در  25 آذر سال گذشته و چه در بزرگواری امروز ، گواه آن است که این راه ، طی طریقی بی حاصل نبوده و مسیری صحیح و اصیل و در جهت خیر و صلاح جامعه و میهن و صنعت و اقتصاد ملی بوده است ؛ و چه شوق انگیز و ارزشمند است اینکه انسان در روزگار سالخوردگی دریابد که راهی که در تمام عمر طی نموده ، راهی صحیح  بوده و مورد قبول و اقبال سرآمدان و فرهیختگان جامعه . پس بسیار سپاسگزارم که این ارادتمند را به درستی راه و مسیر تمامی زندگی ام یعنی راه خدمت به میهن و مردم ، گواهی نمودید.

 شادی و خوشحالی مهم دیگر این ارادتمند از ابتکاری است که بکار بسته شد .  اینکه کتابخانه اتاق ایران به نام اینجانب نامگذاری شود  ، از هر هدیه و پاداشی برایم ارزشمند تر است ، چرا که "کتاب "را مقدس و"کتابخانه "  را عبادتگاه و معبد می دانم. معبد علم ،  دانش و احساس بشری ، کانون تبادل فرهنگ ها و ارزش ها ، مکان سکوت و غوغای اندیشه ها و...

 "کتابخانه " ، به گمانم نقطه کانونی جهان و تمدن بشری است. هر جا کتابخانه ای دایر بوده ، تمدنی ساخته و پرداخته  و توسعه و پیشرفتی  واقع و بشر از جهل و فقر و ظلم و تعدی رهایی یافته است ؛  همچون چشمه ای که عشق و صلح و دوستی را  در دل و جان آدمی جاری و روح را سیراب و رویاهای انسانی را امکان تحقق می بخشد . بر همین مبناست که هر جا قرار است ظلمی و جهلی حاکم شود ، در ابتدا این "کتابخانه " است که ویران  و این "کتاب " است که سوزانیده می شود . غافل اما که این نیاز و ضرورت حیات بشری است ، همچون هوا ، که نمی توان  کتمانش کرد ،  که بی "کتاب " انسان و انسانیت میمیرند و بی "کتابخانه " ، جهان قبرستانی بیش نیست !

 سروران عزیز و فرهیختگان گرامی به عنوان کلام آخر و در قالب توصیه ای از این خدمتگزار کوچک همه شما عزیزان ، استدعا دارم تا می توانید اصحاب خرد و اندیشه و صاحبان دانش و فرهنگ را ارج نهید و از هر چه در توان دارید برای رفاه و زندگی سلامت این فرهیختگان بذل لطف و محبت فرمایید . ما صاحبان سرمایه و امکانات ، بی شک می توانیم بخشی از منابع خود را چه بصورت فردی و البته چه بهتر که در قالبی جمعی و نهادی ، صرف خدمت به صاحبان دانش و علم و اندیشه نماییم .

 نهادهایی را ایجاد و یا نهادهای موجود اعم از موسسات پژوهشی و تحقیقاتی و اندیشکده ها را یاری و از طریق این حمایت ها ، فردایی بهتر را برای مردم و میهن و اقتصاد و کار و کسب مان فراهم کنیم ، که بدون ارج نهادن صاحبان خرد ،  خرد  رشد نمی کند و درضعف خرد و خرد ورزی ، پیشرفت و توسعه ای حاصل نمی شود و انسانیتی بجا نمی ماند که ما را اینچنین مهربانانه گردهم آورد و برای تجلیل نه از یک فرد که یک راه ، که راه صنعتی کردن این سرزمین از طریق بذل عشق و صلح و دوستی بوده است ، همراه و هم قسم نماید. امید که چنین شود

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اتاق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۵۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان گفت: بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز هشتم اردیبهشت در دیدار با معتمدان و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندر کنگ با شمردن زیبایی‌های بصری و تاریخی این شهر اظهار کرد: بندر کنگ نماد و تبلور زیبایی و هنر سنتی مردم هرمزگان است و تصویری که از این بندر و مردمان شریف آن به ذهن می‌رسد همدلی، انصاف، تعادل، زیبایی و تاریخ عمیق منطقه است.  

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به سرعت در مسیر صنعتی شدن و توسعه قرار گرفته است، افزود: در استان طرح‌های صنعتی و پالایشگاهی متنوعی از جمله در حوزه فولاد آغاز شده که در سالیان آتی سبب توسعه صنعتی استان خواهد شد.  

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان بر شمرد و گفت: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند که سعی داریم با طرح‌های درختکاری، کنترل و ساماندهی فاضلاب و انتقال پساب شهر بندرعباس در مسیر صیانت از محیط زیست گام برداریم.

دوستی همچنین تربیت نیروی انسانی را وجه مهم توسعه پایدار دانست و بیان کرد: احداث دانشکده پزشکی درشرق و غرب، راه‌اندازی ۲۸ هنرستان جوار صنایع و هنرستان انرژی اتمی در حوزه صیانت از نیروی انسانی اجرا شده تا نگرانی‌ها در این حوزه‌ها کاهش یابد.  

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، هویت و فرهنگ را شاخص غالب در خلق مزیت‌ها برشمرد و گفت: در هر مسئله‌ای مردم پای‌کار بوده‌اند اتفاقات مهمی رقم خورده و شما مردم فهیم بندر کنگ از فرهنگ و معماری خاص منطقه صیانت کرده‌ و عاشقانه هوای هویت و معماری بومی را داشته‌اید که بسیار قابل تقدیر و لازم است که فرهنگ و معماری بندرکنگ بعنوان «نماد» معرفی شود.

وی بر ایجاد کمیته تخصصی برای بندر کنگ تاکید و اظهار کرد: موارد مطرح شده بررسی و در خرداد ماه جلسه ای به‌منظور تصمیم‌گیری در بندرکنگ برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نقشه راه توسعه را شهر ترسیم و بر مزیت‌هایی همچون گردشگری، تجارت و شیلات شهر تمرکز کرده و زنجیره‌های ارزش را بر روی این مزیت‌ها تعریف کنیم.  

مهدی دوستی همچنین با تاکید بر اینکه نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری در این شهر استفاده شود، افزود: پیشنهاد می‌کنم همایش سرمایه‌گذاری ویژه بندرکنگ برگزار و در آن از سرمایه‌گذاران و علاقمندان به فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی دعوت شود تا با مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های منطقه بهتر آشنا شوند.  

به گزارش ایسنا، در این جلسه جمعی از معتمدان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندرکنگ در کنار مسئولان شهرستان بندرلنگه در سخنانی مطالبات و درخواست‌های مردم از استاندار هرمزگان را مطرح کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران