Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@14:29:44 GMT

وزیر نفت: بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۶۶۳۲

وزیر نفت: بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم

باشگاه خبرنگاران جوان: بیژن زنگنه وزیر نفت امشب ۲۹ مردادماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی عملکرد وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

زنگنه با اشاره به مهمترین میدان‌های مشترک نفتی از نظر حجم و اهمیت ذخایر گفت: مهمترین میدان‌های نفتی ما میدان‌های غرب رودخانه کارون است که شامل آزادگان، یادآوران و یاران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه برداشت ما از میدان‌های غرب کارون در سال ۹۲، ۷۰ هزار بشکه بود در حالی که توان ما به ۴۰۰ هزار بشکه طی این ۷ سال رسیده است افزود: یعنی ۶ برابر توان تولید افزایش یافته است. میدان پایدار غرب و آبان قراردادهایشان بسته شده است، لذا ظرفیت تولید ما از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ اکنون به بالای ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: در دوره کرونا تمام همکارانم مشغول به فعالیت بودند تا یک روز و یک ثانیه جریان سوخت رسانی به کشور دچار وقفه نشود.
هدف‌گذاری برداشت بیش از یک میلیون بشکه نفت از میادین مشترک

زنگنه با اشاره به اینکه از میدان‌های مشترک ۲۵۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم ادامه داد: برنامه ما برداشت بیش از یک میلیون بشکه در روز است. مهمترین دغدغه ما این است که ضریب بازیافت از این میدان‌ها را بالا ببریم. دانشگاه تهران در مورد میدان آزادگان مسئولیت دارد تا ضریب بازیافت را بالا ببرد لذا تا یک میلیون بشکه از میدان‌های غرب کارون در روز می‌توان برداشت نفت داشت.

او افزود:برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که حرکت بزرگی بوده است.

زنگنه گفت: امیدوارم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از پایان کار این دولت آغاز کنیم. توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین که در این فاز حضور داشتند اما به دلیل تحریم از ایران رفتند. در دوران تحریم هیچ‌کس حاضر نیست با ما کار کند.
صنعت نفت هم‌اکنون قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست

وزیر نفت تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به عقب بازگردد. صنعت نفت هم‌اکنون قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست. ما در سال ۷۶ نمی‌توانستیم چهارپایه سکو بسازیم، اما اکنون سازندگان داخلی پیچیده‌ترین تجهیزات را می‌سازند.

زنگنه گفت: ظرف روزهای آینده بهره‌برداری اولیه از بزرگترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز همراه نفت یعنی طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ۳ میلیارد دلار در آن هزینه شده است‌ و توانایی شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب را دارد آغاز می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: آماده‌ام در نشستی که سران سه قوه و منتقدان حضور دارند به انتقادها درباره عملکرد صنعت نفت پاسخ دهم.

زنگنه بیان کرد: با اقدامات اوپک قیمت نفت اوپک حدود ۴۵ دلار است. بقیه مسایل به وضعیت اقتصاد جهانی ربط دارد. طبق گزارش اوپک رشد اقتصاد جهانی در سال جاری منفی است.

وزیر نفت تصریح کرد: بازار نفت هنوز احیا نشده، اما با اقدامات موثر اوپک، قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

او افزود: برآوردهای اوپک حاکی از آن است که امسال به جز از سمت چین رشد اقتصادی وجود ندارد، اکنون حکومت هنوز در دست کروناست‌.


ما اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم

زنگنه تاکید کرد: محموله صادراتی به ونزوئلا را به‌صورت فوب فروختیم و آمریکا خواست اعلام پیروزی کند و اعلام کرد محموله برای ایران است در حالی‌که محموله و نفتکش‌ها برای ایران نبوده است.

او ادامه داد: عصر نفت زمانی تمام می‌شود که فناوری جایگزین نفت را معرفی کند. معتقدم ما هنوز در جمهوری اسلامی به نظری در این زمینه نرسیدیم که باید نفت را بفروشیم اما نباید صرف بودجه کنیم.

زنگنه گفت: ظرفیت تولید روزانه بنزین هم‌اکنون ۱۰۷ میلیون لیتر است‌ در حالی که این مقدار در سال ۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بود.

او تاکید کرد: در حالی‌که یکی از تهدیدهای آمریکا در تحریم گذشته تحریم بنزین بود، ما اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم.

عضو کابینه دولت گفت: صادرات فرآورده نفتی در سال‌های اخیر جهش ۴ برابری داشته و از ۵.۸ میلیون تن به ۲۳ میلیون تن رسیده است که یکی از دلایل آن تولید گاز و افزایش گازرسانی بود.

او ادامه داد: گازرسانی روستایی از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ هم‌اکنون به بیش از ۳۱ هزار روستا رسیده است‌. ۹۵ درصد جمعیت کل کشور هم‌اکنون از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر نفت زنگنه برنامه گفت و گوی ویژه خبری هزار بشکه سال ۹۲ هم اکنون وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۶۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت

به‌طوری‌که مقامات تل‌آویو و سران ارتش اسرائیل نتوانستند مأموریت خود را برای اشغال شهر رفح آغاز کنند. اما در روزهای اخیر بخشی از بدنه ارتش رژیم صهیونیستی بازسازی شده و حملات نسبتاً شدیدی به کرانه باختری در حال وقوع است. رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق، جایگاه خود را در عرصه نظامی در منطقه و حتی جهان از دست داده و قادر به تغییر قواعد درگیری در جنگ نیست. از این رو با جمع‌آوری نیروهای خود در سرزمین‌های اشغالی، تمام توان خود را برای تصرف شهر رفح و حمله به غزه به کار گرفته تا بتواند با یک پیروزی زودگذر در کشتن مردم غزه، چهره خود را به‌عنوان یک ارتش قدرتمند در منطقه بازسازی کند.

در ۲۰۰روز از عملیات طوفان‌الاقصی، بیشترین فشارهای رژیم صهیونیستی بر مردم غزه و رفح بوده و مردم در کرانه غربی کمترین آسیب و نقش را داشته‌اند. در این مدت بیش از ۳۴هزار نفر از مردم در غزه به شهادت رسیده‌اند؛ جنبش حماس و جهاد اسلامی سعی دارند از ظرفیت‌های جوانان انقلابی کرانه باختری به نفع مردم غزه استفاده کنند تا فشارها در این منطقه کاهش یابد. با توجه به اینکه کرانه باختری دارای جمعیت بالا و امکانات زیادی است، رژیم صهیونیستی سعی می‌کند مردم این منطقه را نسبت به مسائل مردم غزه و رفح بی‌اعتنا نگه دارد و اجازه هیچ‌گونه تحرکی را به جوانان مبارز در کرانه باختری ندهد. متأسفانه علاوه بر فشار اسرائیل به کرانه باختری، کشورهای عرب پیرامونی سرزمین‌های اشغالی و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در کرانه باختری جلوگیری می‌کنند. 

حال سؤال مهم اینجاست، آیا اعلام موجودیت یگان ویژه استشهادی در کرانه باختری می‌تواند صحنه نبرد میدانی را تغییر دهد؟

از سال ۲۰۲۳ میلادی روند درگیری‌ها در کرانه باختری شدت یافته، به‌طوری‌که این منطقه در حال حاضر به‌عنوان «فعال‌ترین» و «مهم‌ترین» جبهه علیه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. منشأ هر عملیات استشهادی در سرزمین‌های اشغالی که توسط مبارزان جوان صورت می‌گیرد بیشتر در شهرهای جنین و نابلس است. برای نخستین بار رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۳ جولای ۲۰۱۴ (۱ مرداد ۱۳۹۳) مسئله تبدیل کرانه باختری به مرکز مقاومت در فلسطین اشغالی و «تسلیح و تجهیز» آن را مطرح فرمودند و این یکی از اهداف مهم و راهبردی محور مقاومت و جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین است.

اما تشدید و شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در کرانه باختری می‌تواند سه پیامد قابل توجه‌ برای آینده رژیم صهیونیستی داشته باشد.

نخست: هرگونه تحولات نظامی توسط هسته‌های مقاومت در این منطقه می‌تواند برای رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک 
«تهدید موجودیتی» محسوب شود، به‌طوری‌که شاکله امنیتی اسرائیل را فرو بریزد. امروز بزرگ‌ترین صحنه برای قدرت‌نمایی و نمایش بازدارندگی و انسجام گروه‌های مقاومت در اراضی اشغالی کرانه باختری است.

دوم: بر اثر تشدید روند عملیات گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، ارتش رژیم صهیونیستی عملاً در وضعیت «انفعال» و «استیصال» قرار خواهد گرفت و ابتکار عمل و کنشگری در عرصه میدانی در غزه و حتی رفح را از دست خواهد داد.

سوم: وحدت میدانی میان نیروهای جهاد و حماس در عین حال که روند پیشبرد راهبردهای مقاومت در کرانه باختری را تسریع و تسهیل می‌کند، می‌تواند سبب تحکیم و تثبیت ایده «وحدت میدان» میان گروه‌های مقاومت فلسطین و حتی محور مقاومت در منطقه ‌شود.

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها
  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی
  • بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است