Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@02:34:57 GMT

بیش از 11 ساعت خوابیدیم و خوردیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۶۸۴۵

بیش از 11 ساعت خوابیدیم و خوردیم

گروه اقتصادی: مردم در ایام کرونا چگونه وقت خود را می‌گذرانند؟ این سؤالی است که شاید بسیاری از افراد در این ایام از خود و دیگران پرسیده‌اند. در ایام بهار که تقریباً با شروع خانه‌نشینی و قرنطینه به خاطر کرونا بود، خانواده‌ها در تماس تلفنی و یا پیامکی از اوضاع و احوال دوستان و اطرفیان خود همواره سؤال می‌کردند که این ایام را چگونه می‌گذرانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال همین موضوع دستمایه طرحی شد که مرکز آمار ایران توانست گزارش جالبی از دل آن دربیاورد.

براساس این گزارش مردم در ایام بهار بیش از 11 ساعت – یعنی 11 ساعت و 38 دقیقه از وقت خود را صرف «رسیدگی و خودمراقبتی (شامل خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی، سفر مرتبط با فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی و...)»کردند
همچنین 4 ساعت و 27 دقیقه از روز خود را به «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی (شامل بازدید از رویدادها و مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو  و...)» گذراندند.
شاید باور نکنید که خانواده‌ها در این ایام روزانه 2 ساعت و 50 دقیقه را صرف  «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده (شامل تهیه و آماده کردن غذا، تمیز کردن خانه، خرید کردن برای اعضای خانوار، نگهداری از گل و گیاه و حیوان خانگی و...)» کرده باشند.
بر اساس این گزارش، «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد «شامل اشتغال در شرکت‌ها، نهادهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی، اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خانگی تولید کالاها، اشتغال در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی خانگی ارائه خدمات، فعالیت‌های فرعی و وقفه‌های مرتبط با شغل، جست وجوی شغل، راه‌اندازی شغل، سفر و تردد مرتبط با شغل و...»  2 ساعت و 40 دقیقه است، این مدت زمان برای مردان در حدود 4  ساعت  و 48 دقیقه می‌باشد.
کرونا باعث شده که زمانی که صرف «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی (صحبت‌ کردن، شرکت در رویدادهای اجتماعی/ فرهنگی جامعه، نقش داشتن در مسئولیت‌های مربوط به شهروندی، آداب و رسوم دینی، سفر تفریحی- زیارتی و...)» می‌شد، کاهش داشته باشد و به  یک ساعت و 36 دقیقه برسد.
این گزارش حاکی است که  همچنین کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به «کار داوطلبانه بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد» 2 دقیقه است.
تفکیک جنسیتی بین مردان و زنان در این گزارش درخصوص گذراندن ایام نشان می‌دهد که  در بین مردان، بعد از فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی»، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد»  4 ساعت و  48 دقیقه، «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی»  4 ساعت و 47 دقیقه و «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ‌و رسوم دینی»  یک ساعت و 25 دقیقه بوده است و در بین زنان، متوسط بیشترین زمان صرف شده بعد از رسیدگی و خودمراقبتی به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده»  4 ساعت و 44 دقیقه و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با 4 ساعت و  8دقیقه در رتبه بعدی قرار دارد.
همچنین مقایسه الگوی گذران وقت بین مردان و زنان گویای این مطلب است که زنان نسبت به مردان در یک شبانه روز بیش از 3 ساعت و نیم وقت بیشتری به خدمات خانگی بدون مزد و بیش از 4 ساعت زمان کمتری به فعالیت‌های مرتبط برای مزد اختصاص می‌دهند.
نتیجه‌ای که این گزارش می‌گیرد این چنین است:  مقایسه الگوی گذران وقت فصل بهار 99 با فصل زمستان 98 نشان می‌دهد خدمات خانگی بدون مزد به طور متوسط 13 دقیقه و فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی» و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با 2 دقیقه نسبت به فصل زمستان زمان کمتری و فعالیت «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب‌ و رسوم دینی» با 12 دقیقه و یادگیری با 4 دقیقه زمان بیشتری به خود اختصاص داده است. برای مشاهده جزییات خبر به فایل پیوست مراجعه کنید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رسانه های گروهی تمرین های ورزشی رسوم دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران از ساعت ۱۲ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برگزارمی شود.

طی ۲۱ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲,۹ تن شمش مورد معامله قرار گرفته است.

زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است و وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌توانست تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.

طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

کد خبر 6092699 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوسمار: رفیعی مقصر ۴ گلی که از آلومینیوم خوردیم، نبود
  • تغییر ساعت پخش در شبکه تماشا
  • پرواز مشهد به تهران به فرودگاه هاشمی نژاد بازگشت
  • زمان حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • اوقات شرعی امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی فردا یازدهم اردیبهشت در شیراز
  • برتری و صعود یک پله‌ای پاس همدان در گروه اول
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود