Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.   آغازنقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر علوم پزشکی انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر (۵ درصد شاهد) شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ همانند روال سال گذشته از طریق سامانه نقل و انتقال شاهد و ایثارگر به آدرس: https://shahedtransmission.behdasht.gov.ir/ انجام می‌شود.

دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از امروز ۲۵ مرداد ۹۹ تا ۴ شهریور ۹۹ نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه اقدام کنند.

بررسی وضعیت آموزشی و تحصیلی متقاضیان ثبت نام شده در سامانه انتقال توسط کارشناس مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی مبدا از تاریخ ۱۰ شهریور ۹۹ تا ۲۰ شهریور ۹۹ صورت می‌گیرد.    
دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برگزار می‌شود دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن به همت قرارگاه اندیشه ولایت با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، این دوره ویژه برادران و خواهران دانشجوی دانشگاه‌های تهران بزرگ از مهرماه به مدت چهار ماه برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، مهلت ثبت نام در این دوره تا ۱۵ شهریور ماه است و علاقمندان جهت ثبت نام به آدر س زیر modares.khamenei.link مراجعه نمایند.
با توجه به اینکه آزمون سراسری در روز‌های ۲۹ مرداد تا اول شهریورماه ۹۹ برگزار می‌شود از همین رو زمان ثبت درخواست این متقاضیان (پذیرفته شدگان کنکور سراسری) متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.


کرسی‌های آزاداندیشی آنگونه که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار نگرفت حجت الاسلام مصطفی رستمی در جلسه آغاز سلسله نشست‌های تالار گفتگو در دانشکده علوم اجتماعی ضمن ابزار امیدواری از آغاز چنین حرکت ارزشمندی در این دانشکده با اشاره به ایام نزول سوره هل اتی و روز خانواده گفت: بحث خانواده و نامگذاری روز خانواده در چنین روز ارزشمندی نکات فراوانی را به خصوص در حوزه نگاه اسلام به نظام خانواده به ما یادآور می‌شود سوره هل عطا در فضای سخت و معیشت سخت مردم مدینه نازل می‌شود به خصوص خانواده پیامبر هم جزو کسانی بودند که در بین مردم مدینه در سخت‌ترین شرایط بودند. دوره صدر اسلام و دوره رسالت نبوی را اگر از نظر وضعیت اقتصادی بخواهیم به دو دوره تقسیم کنیم مردم مدینه و مردم مسلمان در اواخر دوره رسالت وضعیت مناسبی را از نظر رفاه پیدا کردند، اما خانواده پیامبر اینگونه نبودند در فلسفه شان نزول برخی از آیات قرآن نقل شده است که بعد از گسیل شدن غنائم به مدینه و باز شدن دست مسلمانان بعضی همسران پیامبر به حضرت گفتند از جمله غنائمی که رسیده و مسلمانان بهره‌مند شده‌اند ما را هم بهره‌مند کن، چون خانواده‌های شما در سختی هستند آیه قرآن نازل شد که‌ای پیامبر به همسران بگو که اگر دنیا و زینت دنیا را تمایل دارند و دوست دارند که از دنیا دستتان باز شود بیایید با جدایی زیبا و بدون گلایه از پیامبر بهره‌مند شوید، اما اگر می‌خواهید پیامبر را داشته باشید باید این سختی را در زندگی خودتان هموار کنید.

وی در ادامه افزود: خانواده‌ای که در شرایط سخت قرار دارد در نذری که بناست ادا شود و برای سلامتی کودکان و فرزندان خانواده امیرالمومنین و پیامبر سه روز قرار است که روزه بگیرند، افطار این روزه‌داری‌ها که فرقی در عظمت این کار ندارد با قرض تهیه می‌شود و زمان افطار با سه دسته از مردم مواجه می‌شود که یتیم و اسیر و مسکین بودند که طبق آیات قرآن به آن اشاره شده است و همه اعضای خانواده بی‌شائبه هر چه را که برای افطار دارند ایثار می‌کنند.
استقلال مالی دانشگاه‌ها از حرف تا عمل چند سالی است که فضای اقتصادی کشور حال خوشی ندارد و به سمت و سویی رفته که بودجه سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده، سرعت افزایش تورم در بخش‌های مختلف ثانیه‌ها را هم پشت سرگذاشته و افزایش حداقلی بودجه‌ای که دولت در سال ۹۹ داشته پاسخگوی سرعت تورم و گرانی نیست.

کمبود بودجه در بخش‌های دولتی چند سالی است که گریبان دانشگاه‌ها را گرفته و آموزش عالی جزو سازمان‌هایی است که کمترین افزایش بودجه را داشته و بعضا همین اندک افزایش بودجه که در ابتدای سال دولت اختصاص می‌دهد هم تاکنون اختصاص پیدا نکرده است.

وابستگی دانشگاه‌ها به منابع و بودجه دولتی باعث شده که این مراکز برای تامین منابع مالی خود دچار مشکلات زیادی شوند در واقع می‌توان گفت به دلیل وابسته بودن دانشگاه‌های دولتی به منابع نفتی و بودجه رایگان کشور، چندان رغبتی از سوی دانشگاه‌ها برای دریافت دیگر منابع مالی دیده نمی‌شود، از طرفی دیگر با افزایش و کاهش یافتن قیمت نفت بودجه دانشگاه‌ها هم کم و زیاد می‌شود که همین امر باعث آسیب دیدگی فضای علمی کشور شده است.
سفارت سابق آمریکا در ایران حسینیه شد به همت هیات انصار القائم بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ مراسم دهه اول محرم در سفارت سابق آمریکا برگزار می‌شود.این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی و مرثیه سرایی کربلایی پیام کیانی و ذاکرین اهل بیت همراه خواهد بود.   سیما سادات لاری، رئیس یازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ شد در حکم سعید نمکی آمده است: «نظر به تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمند سرکارعالی درحوزه فعالیت‌های فرهنگی، به موجب این ابلاغ، سرکارعالی به عنوان «رئیس یازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به درگاه باری تعالی و تحت عنایات حضرت، ولی عصر (عج) و با مشارکت دانشگاهیان و برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از توان، تجربه و همکاری آنان، یازدهمین جشنواره نیز همانند دوره‌های گذشته به نحو شایسته و مطلوب برگزار شود. سلامتی و توفیق روز افزون شما را در راه اعتلای فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، از درگاه ایزد منان خواستارم.»   کمیته «فرهنگ و فضای مجازی» در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌شود نشست مشترک معاونان دانشجویی فرهنگی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با حضور فرزاد جهان‌بین سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد اهر برگزار شد.

جهان بین در این نشست با تأکید بر اینکه تنوع‌بخشی به کانون‌ها و گسترش دفاتر تشکل‌ها با سلایق فکری و سیاسی مختلف در چارچوب قانون از اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: برای فعالیت دانشجویان در قالب کانون‌های فرهنگی، هنری، شعر و ادب، صنایع‌دستی، کارآفرینی، فضای مجازی، صنایع خلاق در کنار آموزش و پژوهش باید برنامه ریزی شود.
درخواست اینترنتی «گواهی اشتغال به تحصیل» امکان‌پذیر شد سازمان امور دانشجویان اقدام به راه اندازی سرویس الکترونیکی صدور گواهی اشتغال به تحصیل کرده است.  
این سرویس در بستر اینترنت و از طریق سامانه سجاد (https://portal.saorg.ir) در دسترس عموم دانشجویان قرار دارد؛ لذا دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سامانه سجاد، از منوی خدمات اقدام به اخذ گواهی اشتغال به تحصیل کنند.
تایید انتخاب شش نفر از روسای دانشگاه‌های کشور جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه از تایید انتخاب شش نفر از روسای دانشگاه‌های کشور خبر داد.  
چهارمین دوره جشنواره جهادگران برگزار می‌شود / رقابت در ۲ بخش تخصصی و هنری حمید فرقانی، دبیر سومین جشنواره ملی جهادگران گفت: چهارمین دوره جشنواره جهادگران با عنوان شتاب دهی گروه‌های جهادی در دو بخش تخصصی و هنری برگزار می‌شود که در این دوره بخش نماهنگ هم به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره ملی جهادگران به دنبال نمایش الگو‌ها و فعالیت‌های فعالین جهادی کشور بوده که دارای ابعاد تخصصی و هنری است. در بعد تخصصی به طرح ها، الگو‌ها و مدل‌های فعالین جهادی می‌پردازدیم.

فرقانی افزود: در این بعد تخصصی گروه‌های جهادی هر مدلی که در فعالیت‌های شان دارند، می‌توانند آن را نشر دهند تا دیگر گروه‌های جهادی هم از این مدل استفاده کنند.
جزئیات مراسم عزاداری محرم در دانشگاه تهران حجت الاسلام محمد تنها، مدیر مسجد دانشگاه تهران  با اشاره به جزئیات برگزاری مراسم عزاداری محرم در این دانشگاه گفت: مطابق سال‌های گذشته مراسم عزاداری ایام محرم را در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد و روز تاسوعا و عاشورا این مراسم از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۳ در مکان نماز جمعه دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: سخنران دهه اول حجت الاسلام پناهیان و مداح سعید حدادیان خواهند بود و در دهه دوم سه شب اول حجت الاسلام میرحافظ سخنران و مهدی رسولی و امیر عباسی به عنوان مداحان این مراسم خواهند بود که مراسم از نماز مغرب و عشا آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام تنها اضافه کرد: مراسم در فضای باز برگزار می‌شود و فاصله اجتماعی به میزان یک متر مربع خواهد بود و در ورودی تب عزاداران سنجیده خواهد شد، ضدعفونی فضا انجام می‌شود، ماسک اجباری خواهد بود و لوازم شخصی باید به همراه داشته باشند. کسانی که تب داشته باشند از ورود آن‌ها در محوطه دانشگاه جلوگیری می‌شود.
مهلت ۱۰ روزه دانشگاه‌های مقصد برای بررسی مهمانی دروس عملی دانشجویان آغاز شد بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان، همه دانشجویان کاردانی و کارشناسی می‌توانند در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت میهمان دروس عملی و آزمایشگاهی را در نزدیک‌ترین دانشگاه محل سکونت خود بگذرانند.

دانشجویان متقاضی از ۶ مرداد تا ۱۸ مرداد ماه با مراجعه به سامانه جامع سازمان امور دانشجویان به نشانی اینترنتی سامانه سجاد https://portal.saorg.ir درخواست خود را ثبت کرده اند.

این امکان صرفا برای نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و برای دروس عملی و آزمایشگاهی است. متقاضیان باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنند که در محل سکونت خانواده متقاضیان یا نزدیکترین دانشگاه به محل سکونت باشد.   جزئیات برگزاری مراسم عزاداری محرم در دانشگاه‌ها حجت الاسلام تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به برنامه‌های عزاداری دانشگاه‌ها در دهه اول محرم گفت: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نمی‌تواند برای تک تک دانشگاه‌ها برنامه ریزی کند و اینگونه نیست که ما بگوییم باید چه اقداماتی در این زمینه انجام دهند، البته در شرایط عادی و پیش از این برنامه‌هایی را اعلام می‌کردیم، اما در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان تبلیغات اسلامی شرایطی را برای برگزاری برنامه‌ها و عزاداری‌های محرم اعلام کردند.  
وی افزود: شرایط در استان‌های مختلف متفاوت است و استان‌هایی در وضعیت قرمز، وضعیت هشدار و سایر وضعیت‌ها متفاوت است و بر اساس این اقتضائات تصمیم گیری می‌شود.   دوره‌های آموزشی «توانا» با رویکرد مسئله محوری برگزار می‌شود محمد حسن دهقانی، مسئول دوره آموزشی توانا معاونت عملیات جهادی بسیج دانشجویی ، با اشاره به آغاز برگزاری دوره توانمند سازی گروه‌های جهادی با عنوان دوره آموزشی «توانا» گفت: حدود یک ماه است که این دوره آموزشی آغاز شده و در طول این یک ماه توانستیم ۱۰ استان را پوشش دهیم و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت کرونا و ملاحظات سلامتی که برای فضای دانشجویی و جهادگران داشتیم، آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل کردیم، اما یک سری آفت‌ها فضای مجازی دارد و برخی فایده‌ها هم دارد، اما تلاش ما این است که بتوانیم خروجی مناسبی را از آموزش‌های فضای مجازی داشته باشیم.

دهقانی اضافه کرد:در حال حاضر ۱۳ استان در صف انتظارشرکت در دوره هستند که هر هفته بین ۳ تا ۴ استان را پوش می‌دهیم و به این شکل است که دوره تناوب برگزاری رویداد ۷ تا ۱۰ روز است و روز‌های دوشنبه و چهارشنبه افتتاحیه دوره‌ها است.   حاجی‌زاده:مجوز ۱۳۰ موسسه اعزام دانشجویان به خارج تاکنون لغو شده است ابراهیم حاجی زاده اظهار داشت: با نظارت جدی کارگروه نظارت بر موسسات اعزام دانشجو به موسسات متخلف تذکرات لازم داده می‌شود و در صورت بی توجهی به اخطارها، اسامی موسسات متخلف از فهرست اداره کل بورس و اعزام دانشجو حذف می‌شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها و دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور به تبلیغات خیابانی و فضای مجازی توجه نکنند و صرفاً به موسساتی مراجعه کنند که اسامی آن‌ها در سایت سازمان امور دانشجویان ذکر شده است.

حاجی زاده گفت: دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور که به موسسات اعزام دانشجو مراجعه می‌کنند نباید به سادگی ادعای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر خارج و پرداخت مبالغ مالی کلان در قبال این خدمت را قبول کنند و با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر از صحت این ادعا اطمینان حاصل کنند.    
دانشجویان شهریه‌پرداز علوم پزشکی در شرایط کرونا تخفیف شهریه می‌گیرند نشست یک روزه شورای مرکزی مجمع دبیران شورا‌های صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با مسؤولان ارشد سه معاونت فرهنگی و دانشجویی، آموزشی و پرستاری وزارت بهداشت برگزار شد و تمامی مسؤولان حاضر در جلسه بر اهتمام وزارت بهداشت برای رفع مشکلات دانشجویان در سه حیطه‌های صنفی رفاهی، آموزشی و پژوهشی تاکید کردند.

در این نشست همچنین موضوعاتی، چون پذیرش دانشجویان ایرانی در برخی دانشگاه‌های نامعتبر خارج از کشور و زمزمه‌های انتقال این دانشجویان به داخل، آخرین اطلاعات از برگزاری آزمون‌های علوم پزشکی و استخدام ۱۰ هزار نیروی پرستار در شهریور ماه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در ادامه این نشست جمشید سلام‌زاده رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خصوص مشکل دانشجویان ایرانی دانشگاه «سچینوا روسی» و موضوع انتقالی این دانشجویان به دلیل شرایط کرونا و بالا رفتن قیمت ارز به داخل کشور، گفت: بحث دانشجویان انتقالی یک موضوع جدی و بسیار مهم است و در این رابطه به کمک شما نیاز داریم.      

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عزاداری محرم دانشگاه آزاد اسلامی نهاد رهبری در دانشگاه لغو مجوز موسسات اعزام دانشجو دانشگاه های علوم پزشکی سازمان امور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگی و دانشجویی شاهد و ایثارگر گروه های جهادی مراسم عزاداری دانشگاه ها برگزار می شود اعزام دانشجو خارج از کشور حجت الاسلام فضای مجازی برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین و علیه جانبداری‌های دولت این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌ها کلاس‌های درس را ترک کرده و یا سعی کرده‌اند برای برگزاری اعتراضاتشان علیه عملیات نظامی اسرائیل در غزه، چادرهایی برپا کنند.

در ادامه این اعتراضات گروهی از دانشجویان آمریکایی برای اعلام همبستگی با فلسطین، چفیه و پرچم فلسطین را به گردن مجسمه جرج واشنگتن (اولین رئیس جمهور آمریکا) انداختند که تصویر آن در شبکه‌های مجازی پربازدید شده است.

کد خبر 847485 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه اعتراض - تجمع - تحصن راهپیمایی ایالات متحده آمریکا واشنگتن- آمریکا

دیگر خبرها

  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • مسابقات والیبال دانشجویان کشور در دانشگاه شمال آمل شروع شد
  • آغاز مسابقات والیبال دانشجویان کشور در آمل
  • رقابت داوطلبان شانزدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد یزد
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد