Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کرونا این‌بار روی صنایع‌دستی زنجان لانه گزینی کرده، با وجود شش‌ماه از جولان دادن این بیماری در کشور که آسیب بسیار زیادی بر همگان چه مالی چه جانی داشت انگار قصد دارد صنایع دستی را از پا درآورد و نفس فعالان را در سینه حبس کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، صنایع دستی یکی از منابع درآمدی خوب برای هر استان محسوب می‌شود و می‌تواند در توسعه ‌ایجاد مشاغل کمک شایانی کند اما متاسفانه امسال کرونا مهمان ‌ناخوانده زودتر از مسافران نوروزی رسید و سبب شد بسیاری از این مشاغل که می‌توانستند در این ایام در آمد خوبی داشته باشند را با چالش اساسی مواجه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو دولت تصمیم گرفت برای حمایت از مشاغل زیان دیده به  آسیب دیدگان کرونا "تسهیلات" اعطا کند البته بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این وام دولتی هیچ دردی را دوا نمی‌کند و کاملاً جنبه تشریفاتی دارد. با این وجود حتی بسیاری از هنرمندان زنجانی نتوانستند از این تسهیلات  بهره‌ای ببرند، زیرا با این‌که عنوام وام "کمک به مشاغل آسیب دیده از کرونا" بود و باید با شرایط و ضوابط بهتری پرداخت می‌شد ولی نرخ سود تسهیلات خود به عنوان یک عامل بازدارنده برای ثبت نام کنندگان بود و بنابراین بسیاری‌ از آسیب دیدگان برای استفاده از این وام و حمایت ناچیز دولت تدبیر و امید بی‌رغبت شدند.

اما سوال این است چه تعداد از هنرمندان صنایع دستی توانستند در استان وام آسیب کرونا را دریافت کنند؟ این آسیب مالی کرونا بر صنایع دستی چقدر بوده است؟ آیا هنرمندان توانسته‌اند از نظر صادرات به درآمدی برسند یا خیر؟

110 سری جهیزیه بین نوعروسان زنجانی توزیع شد + تصاویرماراتون تکراری خاموشی‌های برق در روستا‌های زنجان / ‌چرا ‌روستاییان باید تاوان بدهند؟تلاش برای ورود 14 شرکت زنجانی به بازار سرمایه / مسئولان "شرکت سیمان خمسه" تمایلی برای حضور در بورس ندارند

الناز خدایی‌فرد، معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طبق آخرین لیست دریافتی طرح، برای  149 نفر از درخواست ‌کنندگان تسهیلات کرونایی، پرونده تشکیل شده است که بر اساس شرایط خاصی پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که مشکلات فعالان صنایع دستی استان زنجان تنها در دریافت تسهیلات آسیب از کرونا خلاصه نمی‌شود افزود: دو بیمه برای قشر هنرمند صنایع دستی وجود دارد، نخست کسانی هستند که بیمه کار فرمایی‌اند، ‌حقوق و بیمه را از کارفرما دریافت می‌کنند که به ازای هر متقاضی دریافت تسهیلات، 12 میلیون تومان پرداخت می‌شود. دومین پرداختی برای کسانی است که بیمه خود اشتغالی دارند و یا بیمه صنایع دستی پرداخت می‌کنند و مبلغ پرداختی تسهیلات آسیب از کرونا به این قشر 6 میلیون تومان است.

قطع بیمه از سوی دولت

وی با اشاره به این‌که بیمه صنایع دستی که به بیمه قالی‌بافان نیز معروف بود، 70 درصد را دولت پرداخت می‌کرد و 30 درصد باقی مانده را خود شخص پرداخت می‌کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیمه از سوی دولت برای ورود دیگر هنرمندان قطع شد و فقط  یک هزار و 100 نفر از فعالان صنایع دستی در استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و اکثر صنایع دستی‌کاران استان در حال حاضر بیمه خود اشتغالی پرداخت می‌کنند.

خسارت 72 میلیارد تومانی

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به آسیب کرونا در استان گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شد فرصت فروش صنایع‌دستی در ایام قبل از عید، تعطیلات عید نوروز و سفرهای تابستانی از دست برود و  بر اساس تخمین‌ها، مبلغ حدود 72 میلیارد تومان یا شاید فراتر از این مبلغ به صنایع دستی استان، در طول مدت مذکور خسارت وارد شده است.

وی با با بیان این‌که در زنجان بالغ بر 6 هزار نفر، صنعت‌گر وجود دارد که بیشترین آن‌ها چاقوسازان، ملیله‌کاران و مس‌گران هستند عنوان کرد: هیچ‌گونه صادراتی در این چند ماهه صورت نگرفته است و حتی تجار عراقی که سالیانه در این وقت سال برای خرید چاقو به زنجان سفر می‌کردند امسال به طور چشمگیری پایین آمده است.

با تمام این تفاسیر‌ ‌‌اگر پای درد دل بسیاری از این صنعت‌گران بنشینم، مشخص می‌شود بسیاری‌ها هنوز با مشکلات گذشته همچون عدم بیمه و حمایت نکردن دولت درگیر هستند. کرونا نیز زخم عمیق دیگر بر صنعت آنان شده چرا که این مهمان نا‌خوانده مشخص نیست چه زمانی از بازار و سوغاتی دست بردارد و بگذارد صنعت‌گران نفسی راحتی بکشند و با اوضاع به هم ریخته اقتصادی مشخص نیست که چه تعدادی بتوانند از وام حمایتی ناچیز دولت بهره‌مند شوند و این مبالغ دریافتی برای کدام زخمشان کافی خواهد بود؟ اجاره سنگین مغازه‌ها، کارگاه‌ها، تهیه مواد اولیه یا پخش در بازار هدف. این‌ها کار ساده‌ای نیستند و مستلزم حمایت دولت است اما این حمایت‌ها همواره در حد شعار باقی مانده و گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌کند اما امید است روزی این حمایت‌ها گسترده‌تر شود و زندگی مردم بر روی چرخ امید و گشایش‌های اقتصادی بچرخد.

گزارش از معصومه غریبه

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7 بیشتر بخوانید... ماراتون تکراری خاموشی‌های برق در روستا‌های زنجان / ‌چرا ‌روستاییان باید تاوان بدهند؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ماراتون تکراری خاموشی‌های برق در روستا‌های زنجان / ‌چرا ‌روستاییان باید تاوان بدهند؟ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ تولد ۶ قلوها در کرج / حال مادر ‌و نوزادان مساعد است ۲ جزئیات جدید انهدام باند فروش سلاح و مهمات /‌ سرکرده باند ‌با جعل عنوان مدیر‌کل اطلاعات البرز سلاح ‌می‌فروخت ۳ معاون وزیر بهداشت: سهمیه جدید استخدامی وزارت بهداشت به زودی ابلاغ می‌شود / پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ‌ ۴ کرونا توریست ناشناخته‌‌ مناطق گردشگری / مردم اردبیل آمار تلخ مبتلایان به کرونا را باور ندارند ۵ آخرین وضعیت پیشرفت سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان/ افتتاح فاز نخست طرح تا پایان امسال‌ ۶ خوزستان به ۱۰ میلیون عدد ماسک در دهه اول محرم نیاز دارد ۷ امام جمعه قزوین در گفت‌وگو با تسنیم: عاشقان امام حسین(ع) بهداشت را در عزاداری‌ها به خوبی ‌رعایت خواهند کرد + فیلم ۸ ۴۴۲ انبار و واحد صنعتی خطرزا در استان قزوین شناسایی شد مهمترین اخبار استانها بی‌توجهی میراث فرهنگی به میراث کهن ایران / قصه پرغصه تخریب خانه‌های تاریخی در آران و بیدگل + فیلم بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از سکوهای ۱۳A و ۱۳C در پارس جنوبی / برداشت گاز ایران روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب ‌افزایش یافت لحظه اعلام خبر بازگشت پیکر شهید تازه تفحص شده به خانواده‌اش پس از ۳۴ سال فراق / نهاوند ‌عطر شهادت گرفت + فیلم استاندار مرکزی در پاسخ به تسنیم: واگذاری آذراب منفی شد‌ / هپکو ‌مشکل ضمانت دارد / تولید گریدر در هپکو آغاز می‌شود مهمترین اخبار تسنیم وزیر اطلاعات: در مبارزه با تروریسم حرف اول را می‌زنیم/اگر حمایت‌های رهبری نبود، دولت چندین بار زمین می‌خورد واکنش کرملین به امتناع آمریکا از شرکت در نشست سران درباره ایران اعتراض حزب مردم به احتمال جدا شدن شهر کراچی از ایالت سند لحظه اعلام خبر بازگشت پیکر شهید تازه تفحص شده به خانواده‌اش پس از ۳۴ سال فراق / نهاوند ‌عطر شهادت گرفت + فیلم بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از سکوهای ۱۳A و ۱۳C در پارس جنوبی / برداشت گاز ایران روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب ‌افزایش یافت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در بازدید از مجموعه صنایع دستی فیروزه کوبی در برخوار گفت: یکی از راه‌های تحقق شعار سال جهش تولید، حمایت از تولید و به دنبال آن قشر پر تلاش کارگر است همان مشارکت کردمرا به دنبال دارد.


نرگس بختیار خلج افزود: یکی از ظرفیت‌های مجموعه‌های صنایع دستی به خصوص این شرکت، اشتغال۷۰ درصدی بانوان است که صورت مستقیم در محیط کار و غیر مستقیم برای تولید آثار و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.


قائم مقام مجموعه صنایع دستی گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.


علی اکبری افزود: این مجموعه ۸۸ نمایندگی در سراسر کشور و ۱۶ نمایندگی در کشور‌های همسایه دارد.


در این بازدید از تعدادی از کارگران نمونه این شرکت صنایع دستی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند