Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ هرساله با شروع ماه محرم اردبیل مهدحسینیت خیمه‌های عزا را با دستجات عزاداری برمی‌افراشتند اما امسال شرایط کرونایی حاکم در جامعه برگزاری مراسمات عزاداری را متفاوت تر کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، چند ماه از شیوع این میهمان ناخوانده در استان می گذرد و مراسمات تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است و  این روزها با نزدیک شدن به ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)، نحوه چگونه برگزار شدن مراسم ماه محرم به یک موضوع ویژه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستادهای مقابله با کرونا در سطح ملی و استانی با تشکیل جلساتی برگزاری مراسم سوگواری سنتی را ممنوع کردند زیرا امکان شیوع بیشتر بیماری کرونا در جمع‌های مردمی می‌توانست افزایش یافته و شرایط استان را در وضعیت نامناسب قرار دهد.

اختلاف نظر و دیدگاه متفاوتی برای برگزاری عزاداری ایام محرم وجود داشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی با سخنرانی خود در غدیر به هرج و مرج‌ها پایان داد و برگزاری مراسمات را منوط به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا  قرار دادند.

هرسال چند روز مانده به شروع ماه محرم مردم استان اردبیل با برگزاری دستجات عزاداری به طشت‌گذاری که از آیین های سنتی استان است می پرداختند اما امسال آغاز محرمی متفاوت تر از محرم‌های سال گذشته و به شکلی جدید برگزار کردند،محرمی که خیمه های آن بدور از دستجات و زنجیرزنان برافراشته شد.

امسال محرم بدور از آئین‌های شیرخوارگان حسینی، تعزیه‌خوانی، برگزاری دسته‌جات و زنجیرزنی برگزار می‌شود.

باتوجه به ناشناخته بودن ویروس کووید 19 باید زندگی خود را با این شرایط جدید وفق دهیم و براساس دستورات ستاد مدیریت کرونا مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین ( ع ) در اردبیل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم و هرگز نگذاریم چراغ این اجتماع عاشقان ولایت خاموش شود.

پویش هرخانه یک حسینیه در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: فرمایشات رهبری فصل الخطاب است و مراسمات محرم امسال باید با رعایت دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و متفاوت نسبت به سالهای گذشته برگزار شود.

حجت‌الاسلام حسن باقری افزود: پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مراسمات در فضاهای باز باید رعایت  شود و  قطعا با همکاری مردم فهیم و وقت شناس استان، مراسم عزای سرور و سالار شهیدان با شکوه تر و تاثیرگذارتر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پویش هرخانه یک حسینیه افزود: در واقع با راه اندازی این پویش مردمی خواستیم تا کاروانی از دل ها را با امام حسین(ع) پیوند بزنیم و  از مردم حسینی استان تقاضا داریم با فضا سازی محلات و  خیابان ها و نصب پرچم جلوی خانه ها حال و هوای محرم را پر شور تر کنند.

استمرار عزاداری تا روز قیامت، عامل بقای اسلام است

مسئول هیئت‌النور اردبیل در مراسم استقبال از محرم بیان کرد: استمرار عزاداری تا روز قیامت، عامل بقای اسلام و احیای تشیّع است و در روایات و سیره حضرات معصومین «ع» تأکید فراوانی بر عزاداری شده است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم میرعباسزاده با اشاره به اینکه برگزاری مجالس عزاداری و اهتمام به آن، فواید، آثار و برکات فراوانی دارد، افزود: برپایی مجالس عزا برای کسانی که جان خویش را در راه خدا از دست داده‌اند از شعائر الهی است چرا که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و به هم نوایی اجتماعی با جنبش آن شهیدان می‌انجامد، هر چند این عزاداری در فضای کوچک مانند خانه و با تعداد اندک اعم از افراد خانواده برگزار شود.

وی افزود:جوانان حسینی استان با نصب پرچم و بنر در محلات و سر درخانه‌ها پویش هر خانه یک حسینیه را در ماه محرم امسال اجرا می‌کنند.

مراسمات محرم و صفر باید با حفظ پروتکل های بهداشتی اجرا شود

 استاندار اردبیل گفت: طبق پروتکل بهداشتی ستاد ملی کرونا مراسم در فضای باز برگزار می‌شود و باید این پروتکل را طبق منویات مقام معظم رهبری همه رعایت کنیم و اگر مسجدی محوطه و حیاط نداشته باشد با هماهنگی فرمانداران و بخشداران در حیاط مدارسی که دیوار دارند برگزار شود.

اکبر بهنامجو اظهار داشت: عزاداران فهیم و باشعور حسینی در استان اردبیل با رعایت کامل پروتکل بهداشتی که به همه دستگاه‌ها و هیئت مذهبی ابلاغ شده هرگونه تبلیغات سو دشمن را خنثی می‌کنند و ما نیز پشتیبان برگزاری مراسم با شکوه ایام محرم هستیم.

وی با بیان اینکه فرمانداران باید نسبت به گذشته با تبلیغات اسلامی همکاری بیشتری داشته باشند، گفت: هرگونه شبیه‌خوانی و حرکات دسته‌جات در خیابان‌ها ممنوع اعلام شده و طشت‌گذاری نیز نباید به شکل سنوات گذشته برگزار شود.

آخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای 69000 هندی در 24 ساعت گذشته +جدول تغییراتسفیر ایران: تجربه چین، بهترین مدل مهار کرونا در ایران استنماز جمعه کاشان به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شودگلایه خانواده‌ها از شهریه‌ میلیونی پیش دبستانی‌ و مدارس غیردولتی در سال تحصیلی کرونایی

مشکلی در تامین ماسک هیات های مذهبی وجود ندارد

رامین صادقی افزود: آنچه که در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است عزاداری‌های ایام محرم است که باید به فکر سلامت عزاداران حسینی در این ایام باشیم و در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تامین ماسک برای این عزاداران ضرورت دارد.

وی گفت: هیات امنا مساجد و هیئات مذهبی با هماهنگی و معرفی سازمان تبلیغات اسلامی استان به هر میزان که ماسک لازم داشته باشند می‌توانند از طریق سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهیه کنند.

رئیس سازمان صمت اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان صمت استان تولید ماسک مناسب و مورد نیاز است و در این راستا سازمان صنعت معدن و تجارت استان از ابتدای شیوع کرونا تا امروز تلاش کرده است تا در حل این مسئله فعالیت‌های اثرگذاری انجام دهد و امروز توانایی تولید و توزیع روزانه 135 هزار ماسک سه لایه پزشکی و n95 را در استان اردبیل به وجود آورده است که در موضوع تامین پارچه، تولید و توزیع آن نیز نظارت می‌کند.

انتهای‌ پیام/131/ش

R41374/P1377/S6,49/CT7 بیشتر بخوانید... افزایش آمار مبتلایان به کرونا در تیم کالیاری به ۴ نفر کرونا توریست ناشناخته‌‌ مناطق گردشگری / مردم اردبیل آمار تلخ مبتلایان به کرونا را باور ندارند گزارش|ترکش‌های گرانی و کرونا به بازار پوشاک بیرجند رسید/فروشندگان در آستانه ورشکستگی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... افزایش آمار مبتلایان به کرونا در تیم کالیاری به ۴ نفر کرونا توریست ناشناخته‌‌ مناطق گردشگری / مردم اردبیل آمار تلخ مبتلایان به کرونا را باور ندارند گزارش|ترکش‌های گرانی و کرونا به بازار پوشاک بیرجند رسید/فروشندگان در آستانه ورشکستگی پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ تولد ۶ قلوها در کرج / حال مادر ‌و نوزادان مساعد است ۲ جزئیات جدید انهدام باند فروش سلاح و مهمات /‌ سرکرده باند ‌با جعل عنوان مدیر‌کل اطلاعات البرز سلاح ‌می‌فروخت ۳ معاون وزیر بهداشت: سهمیه جدید استخدامی وزارت بهداشت به زودی ابلاغ می‌شود / پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ‌ ۴ لحظه اعلام خبر بازگشت پیکر شهید تازه تفحص شده به خانواده‌اش پس از ۳۴ سال فراق / نهاوند ‌عطر شهادت گرفت + فیلم ۵ کرونا توریست ناشناخته‌‌ مناطق گردشگری / مردم اردبیل آمار تلخ مبتلایان به کرونا را باور ندارند ۶ مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد ۷ همدان تنها استانی که در ایام کرونا وضعیتش قرمز نشد / جایگاه نخست همدان در درمان بیماران کرونایی ۸ آخرین وضعیت پیشرفت سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان/ افتتاح فاز نخست طرح تا پایان امسال‌ مهمترین اخبار استانها بی‌توجهی میراث فرهنگی به میراث کهن ایران / قصه پرغصه تخریب خانه‌های تاریخی در آران و بیدگل + فیلم بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از سکوهای ۱۳A و ۱۳C در پارس جنوبی / برداشت گاز ایران روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب ‌افزایش یافت لحظه اعلام خبر بازگشت پیکر شهید تازه تفحص شده به خانواده‌اش پس از ۳۴ سال فراق / نهاوند ‌عطر شهادت گرفت + فیلم گزارش ویدئویی|‌ پس‌زدگی فاضلاب در بازارچه سلطانی اهواز / مردم و کسبه با مشکل بهداشت و تردد روبه‌رو شده‌اند مهمترین اخبار تسنیم اختصاصی| نامه مهم ظریف در واکنش به اقدامات آمریکا برای راه اندازی مکانیزم ماشه وزیر اطلاعات: در مبارزه با تروریسم حرف اول را می‌زنیم/اگر حمایت‌های رهبری نبود، دولت چندین بار زمین می‌خورد واکنش کرملین به امتناع آمریکا از شرکت در نشست سران درباره ایران اعتراض حزب مردم به احتمال جدا شدن شهر کراچی از ایالت سند آخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای ۶۹۰۰۰ هندی در ۲۴ ساعت گذشته +جدول تغییرات درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی مبتلایان به کرونا برگزاری مراسم استان اردبیل برگزار شود ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود

امیر رجبی امروز در دیدار با اعضای موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: جای خالی موسسه‌ای فعال در حوزه زبان و ادبیات در استان احساس می‌شد و این جمع وزینی از شعرا و ادبا که برای شکل‌گیری موسسه فضولی گرد آمده امید برای پر شدن آن خلاء را در دل‌ها زنده می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: نامگذاری این موسسه ادبی به نام حکیم ملامحمد فضولی از محسنات این حرکت فرهنگی است و از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار استقبال می‌کنیم و اصرار داریم فضولی‌خوانی در استان اردبیل باید پا بگیرد.

به گفته او، سابقه و صبغه مکتبی ، مرثیه‌ای و آیینی ملامحمد فضولی در خیلی از جنبه‌ها با ما تجانس و تناسب دارد و امیدواریم با فعالیت این موسسه ادبی جلسات و محافل فضولی‌خوانی در این استان برگزار شود.

رجبی گفت: برای تصویب نهایی موسسه ادبی ملامحمد فضولی در این استان همکاری می‌کنیم و با توجه به موسسه بودن این تشکل ادبی و فرهنگی، امکان حمایت مالی از آن را خواهیم داشت تا با تلاش شما شعرا در قالب این موسسه، برنامه‌ها و آئین‌های ادبی و فرهنگی در خور توجهی در استان اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: برنامه‌ریزی و اجرای برخی کارها و برنامه‌های ادبی را به این موسسه واگذار خواهیم کرد و فرایند ثبت نهایی موسسه باید با سرعت پیگیری شود و امیدواریم چاپ مجموعه‌های شعر و کتاب‌های فاخر از موسسه فضولی را شاهد باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • تیم ساوالان قهرمان مسابقات لیگ برتر فوتسال استان اردبیل شد
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • قهرمانی تیم ساوالان اردبیل در مسابقات لیگ برتر فوتسال استان
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود