Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده روسیه در سازمان ملل پنجشنبه گفت کشورش طرح آمریکا برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پنجشنبه مخالفت این کشور را با طرح آمریکا برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رد کرد.

  «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز پنجشنبه به نیویورک سفر کرده و سازمان ملل را از طرح خود برای آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران مطلع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  ترامپ دیروز چهارشنبه گفت: «ایالات متحده قصد دارد تقریباً تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده سازمان ملل علیه ایران را فعال کند. بازگشت خودکار [تحریم‌ها] است.»   ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.   «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمی پامپئو از سازمان ملل برای فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: «ما معتقدیم آمریکا از هیچ حق قانونی یا دلیلی برای آغاز این روند برخوردار نیست. ما البته با آن مخالفت خواهیم کرد.»   «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز پنجشنبه تصریح کرد طرح آمریکا برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شکست خواهد خورد.   زاخارووا در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «طرح آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران که بعد از حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ملغی شده بودند فاقد وجاهت قانونی هستند و ناگزیر، شکست خواهد خورد.» (جزئیات بیشتر)   دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند.   واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.   کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.   از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.   دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، مسیر بسیار دشوار و پرپیچ و خمی در پیش رو دارد زیرا روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت، قانونی بودن اقدام آمریکا را با توجه به عدم پایبندی این کشور به برجام زیر سئوال برده‌اند.   یک رسانه آمریکایی هم امروز پنجشنبه در مطلبی تحلیلی پیش‌بینی کرده تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌ها علیه ایران از حمایت زیادی در شورای امنیت برخوردار نمی‌شود.    وبگاه شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به نقل از «ریچارد گوان»، مسئول بخش سازمان ملل در سازمان بین‌المللی بحران تصریح کرده تلاش آمریکا در شورای امنیت از حمایت چندانی برخوردار نخواهد شد.   گوان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «آمریکا سایر اعضای شورای امنیت را بر سر اینکه از حق فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار است به شدت تحت فشار قرار خواهد داد، اما هیئت آمریکایی می‌داند که قدم در مسیر سختی گذاشته و آنها از حمایت چندانی در شورای امنیت برخوردار نخواهند بود.» (جزئیات بیشتر)   انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آمریکا برای احیای تحریم ها تحریم ها علیه ایران طرح آمریکا بازگشت خودکار مکانیسم ماشه شورای امنیت سازمان ملل بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۵۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به کمیته شورای امنیت مدعی شدند بقایای موشکی که ۲ ژانویه در شهر خارکیف اوکراین فرود آمد، از یک موشک بالستیک سری Hwasong-۱۱ کره‌شمالی بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران