Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:39:42 GMT

آخرین روز مردادماه با اخبار کرونایی استانها

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۹۷۰۲

آخرین روز مردادماه با اخبار کرونایی استانها

ویروسی که خیال رخت بر بستن از این کره خاکی ندارد و افراد زیادی را از لحاظ گوناگون درگیر کرده است، هر چند که در کشور ما دولتمردان تلاش زیادی می کنند اما گره اصلی مقابله با این اپیدمی در دست مردم است و این ماجرا به تنهایی قابل حل نیست و همه ما در کنترل آن سهیم هستیم و باید در رعایت نکات بهداشتی کوشاتر از قبل باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا از زمان ورود بخش ها و افراد زیادی را به نحوی درگیر کرده است اما چیزی که این روزها بیش از همه برای مردم دغدغه ایجاد کرده، نحوه برگزاری کنکور سراسری و آیین های عزاداری محرم است.

مردم ما امسال محرمی متفاوت را تجربه می کنند و مراسم عزاداری باید بر اساس مصوبات و توصیه های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برگزار شود و شیوه نامه ای از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا ارسال شده که باید بر اساس آن، هم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار و هم سلامت عزاداران را تامین کرد. ‏

بخشی از این دستورالعمل ها شامل استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، استفاده از  وسایل شخصی همچون مُهر، تسبیح، زنجیر و کتاب ادعیه، توزیع  نذورات به صورت خام و همچنین مدت زمان اجرای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در مکان‌های سرپوشیده را یک ساعت و در فضاهای باز حدود ۲ ساعت عنوان شده است.

گذشته از این پنجاه و هفتمین کنکور سراسری امروز جمعه در حالی با دانش آموزان رشته علوم تجربی سپری می شود که داستان مقابله با این ویروس شاخدار همچنان ادامه دارد و استانهای زیادی در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار  داوطلب و خانواده های آنان ملزم به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی شده اند. 

 بر اساس آخرین پایش های وزارت بهداشت هنوز استان‌های استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند و همچنان طرح های مراقبتی به همراه تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار داده اند و  بوستان ها تعطیل، برگزاری مراسم عروسی در تالارها و عزا در آرامستانها نیز ممنوع شده است.

این همه در حالی است که در پایان ششمین ماه فعالیت ویروس کرونا در کشور سیستم بهداشت و درمان و کل حوزه سلامت نیز تحت فشار شدید به سر می برد و خوشبختانه روند کاهشی مرگ و میر استانها طی چند روز اخیر ادامه دارد.
تازه ترین تولیدات خبرنگاران ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته تازه ترین وضعیت شیوع کرونا و مسائل مرتبط با آن را در استان ها  نشان می دهد که برخی از آن در زیر می آید:

اخبار کرونایی استان‌ها

عزاداران حسینی به توصیه‌های رهبری و مصوبات ستاد ملی کرونا عمل کنند

صدور مجوز عزاداری در فضای باز برای ۱۳۰۰ مکان خراسان رضوی

آزمون سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چابهار برگزار شد

مشاور شورای هیات‌های مذهبی کشور: آیین‌های محرم منطبق با ستاد مقابله با کرونا باشد

۱۲ هزار بسته کمک معیشتی بین آسیب‌دیدگان کرونا در خواف توزیع شد

پرداخت بیش‌از ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل متضرر از کرونا در سیستان و بلوچستان

۲۸۶ بیمار کرونایی در قزوین بستری هستند

راه‌اندازی پویش قدردانی از مدافعان سلامت در کیش

گزارشهای کرونایی

آمادگی تهران برای عزاداری سازگار با شرایط کرونا

کنکور با طعم کرونا

هرمزگان هوای محرم گرفت

حال و هوای کاشمر در شرایط کرونایی محرم

پاساژگردی در روزهای کرونایی افزایش داشته است

مبتلایان و جانباختگان به روایت آمار

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور گفت: تاکنون ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۱ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۰۵ هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون دو میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به‌تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.
کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماسک ستاد پیشگیری فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماسک ستاد پیشگیری فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا ماسک ستاد پیشگیری فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا قرار دارند کووید ۱۹ استان ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان نخستین بار کی سرما خورد؟

ایتنا - انسان خردمند (هومو ساپینس) چه زمانی در تاریخ برای اولین بار سرما خورد؟
پاسخ به این سوال دشوار است؛ تا حدی به این دلیل که از میان ویروس‌های متعددی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، تنها تعداد کمی از آن‌ها در بقایای به‌جا مانده از انسان‌ها کشف می‌شوند چرا که ویروس سرماخوردگی اغلب در بافت‌های نرم مانند ریه وجود دارد و کم‌تر در استخوان و دندان قابل ردیابی است. با این حال این امکان وجود دارد که برخی از اولین انسان‌های خردمند دست‌کم ۳۰۰ هزار سال پیش به سرماخوردگی مبتلا شده‌ باشند. 

«سرماخوردگی معمولی» یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌‌های تنفسی است که افراد با سیستم ایمنی سالم، به صورت خفیف به آن‌ مبتلا می‌شوند. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV/ ویروس پیوسته‌یاخته‌ای تنفسی) اغلب عوامل اصلی‌اند. البته این عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) قبل از آنکه بین مردم شیوع پیدا کنند، احتمالا از سایر مهره‌داران به انسان منتقل شده‌اند.

جوئل ورتهایم، ویروس‌شناس تکاملی از دانشگاه کالیفرنیا به لایو‌ساینس گفت، باتوجه به زندگی انسان خردمند با حیوانات، قرار گرفتن بشر در معرض ویروس‌های جدید اجتناب‌ناپذیر بوده است.

معمولا زمانی که ویروس حیوانی به بدن انسان وارد می‌شود، قادر به ایجاد عفونت و آلودگی نیست، زیرا با میزبان جدید سازگار نیست، با این حال ویروس‌ها گاه برای جهش موفقیت‌آمیز و حتی انتشار بین انسان‌ها مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب دارند؛ مانند ویروس‌هایی که در همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ یا آنفلوانزای خوکی ظهور کردند.

البته دانشمندان درباره زمان اولین شیوع ویروس‌های سرماخوردگی نظرهای متفاوتی دارند. به عقیده برخی دانشمندان، این ویروس‌ها می‌توانند هم‌زمان با طلوع تمدن بشری یعنی پنج تا شش هزار سال قبل، از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده‌ باشند؛ زمانی که انسان‌ها زندگی در مناطقی نزدیک به هم را آغاز کردند که عوامل بیماری‌زا به‌راحتی می‌توانستند بین آن‌ها گسترش یابند و هم‌زمان پرورش حیوانات حامل این ویروس‌ها را نیز آغاز کردند.

اما همه دانشمندان با این فرضیه موافق نیستند. فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس دانشگاه کالج لندن، می‌گوید انسا‌ن‌های «شکارچی‌ــ‌گردآورنده» که کشاورزی نمی‌کردند یا دام پرورش نمی‌دادند هم می‌توانستند از طریق شکار در معرض این ویروس‌های حیوانی قرار بگیرند. انسان شکارچی‌ پیش از انسان خردمند وجود داشت و به نظر این زیست‌شناس، ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در طول دوران تکامل انسان در زمان‌های مختلف پدیدار می‌شدند و از بین می‌رفتند.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم احتمالا یکی از رویدادهایی که به افزایش قابل‌توجه جذب عوامل بیماری‌زا در انسان منجر شد، پخش شدن آن‌ها در خارج آفریقا بود که طی آن احتمالا به ویروس‌های سرماخوردگی جدید مبتلا شدند. بقایای قدیمی‌ترین انسان‌ خردمندی که در خارج از آفریقا کشف شد، متعلق به ۲۱۰ هزار سال قبل بود.»

دانشمندان برای کشف پیدایش این ویروس سراغ حفاری‌های باستان‌شناسی رفتند. به گفته کارشناسان، ویروس‌های سرماخوردگی زیاد خوبی باقی نمی‌مانند. این ویروس‌ها به طور معمول در بافت‌های نرم مانند ریه که پس از مرگ از بین می‌روند، اثر باقی می‌گذارند و در بافت‌های مقاوم مانند استخوان و دندان یافت نمی‌شوند.

البته ژنوم‌های ویروسی در بقایای انسان‌های باستانی یافت شده‌اند اما فقط ویروس‌های مبتنی بر دی‌ان‌ای بوده‌اند نه ویروس‌های حاوی آران‌آی (RNA) اما محققان یک کروناویروس متعلق به قرن شانزدهم را در پالپ دندان یک اسکلت‌ انسان در فرانسه پیدا کردند. این آران‌ای با کروناویروس‌های شناخته‌شده امروزی متفاوت است و نشان می‌دهد که این عوامل بیماری‌زای تاریخی احتمالا یا از بین رفته‌اند یا بدون آنکه شناسایی شوند، تکامل یافته‌اند.

بالوکس می‌گوید: «احتمالا در آینده از ویروس‌هایی که کمتر از ۲۰۰ سال پیش با ما بودند، تصویر جمعی مناسب‌تری خواهیم داشت. این امر ردیابی تاریخچه ویروس‌ها در گذشته‌های دور را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کند.»

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • تکمیل زیرساخت‌های اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان تا مردادماه
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!