Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسرین طوسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مراحل تولید این محصولات گواهی شده از مرحله صفر تا صد از داشت تا برداشت و حتی بسته بندی نظارت کافی از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: محصولاتی از جمله سیب، انگور، گوجه فرنگی، سیب درختی، آلو، شلیل و سماق از جمله محصولات تولیدی گواهی شده در استان به شمار می‌روند که اغلب در ارومیه تولید می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با افزایش روز افزون جمعیت کشاورزان ناچار هستند برای تامین غذای روزانه مردم و کنترل عوامل خسارت‌زا از انواع سموم کشاورزی استفاده کنند که در همین راستا برای افزایش تولید هم از انواع کودهای شیمیایی استفاده می‌شود در حالی که مضرات آنها امروز برکسی پوشیده نیست.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای محصولات کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: برای حل این مشکل سازمان جهاد کشاورزی اقدام به تولید محصولات گواهی شده کرده‌است.

وی ادامه داد: محصولات گواهی شده محصولاتی هستند که قبل از رسیدن به دست مصرف کننده نمونه برداری می‌شوند و به ازمایشگاههای جهاد دانشگاهی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال می‌شوند و میزان باقی مانده فلزات سنگین و سموم شیمیایی در انها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که میزان  این سموم، نیترات و فلزات سنگین پایین تر از حد مجاز و استاندارد ملی کشور باشد، به آنها استاندارد تشویقی تعلق می‌گیرد و این محصولات می‌توانند  بسته بندی شده و با علامت استاندارد سبز به دست مصرف کندگان برسند.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه میزان تولیدات این محصولات بسیار کم بوده و در سطح کمی انجام می شود، افزود: در این سازمان برای کنترل عوامل خسارت زا مثل آفات، بیماری‌ها و علف های هرز از روشهای غیر شیمیایی استفاده می‌شود.

 وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی انواع نهاده های غیر شیمیایی از جمله کارتهای رنگی، تله های فرمونی، عوامل کنترل بیولوژیکی که در انسکتاریوم های این بخش تولید می شود را در اختیار کشاورزان به صورت رایگان قرار می‌دهد و کشاورزان با این روشها به کنترل عوامل خسارت زا اقدام می‌کنند.

طوسی افزود: دفعات استفاده از سموم در این تولیدات صفر است و شاید در موارد خاصی تا ۲ مرحله کارشناسان مجبور به استفاده از سموم کم خطر نمایند که تا زمان رسیدن به مرحله برداشت دوره ماندگاری سم سپری شده و در ازمایش اثری از سموم دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: برای افزایش تولید نیز از کودهای آلی، دریایی، بیولوژیک و غیر شیمیایی استفاده می‌شود و میزان کارایی محصول را افزایش می‌دهد، این محصولات از نظرطعم و کیفیت و سلامت کافی برخوردارند.

طوسی بیان کرد: تعدادی فروشگاه برای عرضه این محصولات گواهی شده و ارگانیک در استان تحت نظارت سازمان جهادکشاورزی تدارک دیده شده‌است و با شهرداری استان هماهنگی هایی شده تا غرفه هایی در سطح استان به صورت اجاره گرفته شود تا تولید و عرضه کنندگان این محصولات بتوانند محصولات خود را در اسرع وقت به دست مصرف کننده برسانند.

به گزارش ایرنا تولید محصول سالم با کاهش ۴۰ در صدی مصرف نهاده های شیمیایی از جمله اهداف در حال پیگیری در بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.

در راستای تولید محصول سالم و حفظ امنیت غذایی، استاندارد تشویقی' ایران‌گپ' بر اساس پروژه جهانی گلوبال‌گپ در کشور برای محصولات گواهی شده تدوین شده است.

محصولات تولیدی که موفق به دریافت این استاندارد می شوند از نظر میزان سموم، کودهای شیمیایی و سایر باقیمانده‌ها در حداقل ممکن بوده و ضمن سلامت مصرف‌کنندگان محیط زیست را نیز مصون نگه می‌دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی محمدعلی طهماسبی آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشاورزی آذربایجان غربی سازمان جهاد کشاورزی محصولات گواهی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی