Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@19:04:36 GMT

ژئوپلتیک میدان گازی جدید ترکیه و واردات گاز

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۲۱۲۸

ژئوپلتیک میدان گازی جدید ترکیه و واردات گاز

ساعت 24 - با کشف میدان جدید گازی ترکیه در دریای سیاه و در صورت اقتصادی بودن استخراج گاز، نیاز ترکیه در میان‌مدت به منابع گازی که از ایران، آذربایجان و روسیه وارد می‌کند، کاهش خواهد یافت. و این خبر خوبی برای ایران و سایر صادرکنندگان نخواهد بود.

کشف منابع جدید انرژی همیشه باعث تغییراتی در ژئوپلتیک انرژی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر میادین نفت و گاز در کشورهای مصرف‌کننده پیدا شود، تغییرات بازار انرژی منطقه گسترده‌تر خواهد بود. میزان تولید نفت و گاز ترکیه کمتر از سه درصد مصرف سالانه این کشور است.رشد اقتصادی، امنیت انرژی و امنیت ملی کشورهایی مثل ترکیه که عمده نفت و گاز مصرفی را از منابع خارجی تامین می‌کنند، همیشه از حوادث ژئوپلتیکی تاثیر پذیرفته است

.ترکیه برای خرید کشتی‌های حفاری و تداوم عملیات اکتشاف و حفاری سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. نیروی دریایی این کشور نیز همواره با حمایت از فعالیت‌های اکتشافی در تامین امنیت این کشتی‌ها نقش فعالی ایفا کرده است. ترکیه به طور متوسط سالانه در حدود ۴۰ میلیارد دلار برای تامین انرژی مورد نیاز خویش هزینه می‌کند.

تداوم تنش‌ها در دریای مدیترانه

به گزارش بی بی سی ترکیه در دو ماه اخیر با اعلام دو پیام هشدار درباره محدوده فعالیت اکتشافی یا "ناوتکس" عملیات اکتشافی در آب‌های ساحلی و منطقه اقتصادی خویش در دریای مدیترانه را آغاز کرد. تداوم عملیات اکتشافی ترکیه بارها با اعتراض یونان و قبرس مواجه شده بود.هفته اول ماه جاری و به دنبال امضای توافقنامه دریایی بین یونان و مصر تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا کرد. ترکیه که "ناوتکس" اولی را به درخواست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان متوقف کرده بود در "ناوتکس" جدیدی اعلام کرد که تا اوایل ماه سپتامبر فعالیت اکتشافی‌اش ادامه پیدا خواهد کرد.آنکارا معتقد است که توافقنامه دریایی یونان و مصر بخشی از منطقه انحصاری اقتصادی این کشور را شامل شده است. ترکیه به شدت از این توافقنامه انتقاد کرد و مقامات ترکیه اعلام کردند که آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

ترکیه نوامبر سال گذشته برای دور نماندن از معادلات انرژی منطقه با لیبی درباره مرزهای دریایی در مدیترانه توافقی امضا کرد که با اعتراض یونان، مصر، اسراییل و قبرس روبرو شد. در حال حاضر ناوگان قدرت‌های بزرگ و کشورهای ساحلی در منطقه حضور دارند و انتظار می‌رود دریای مدیترانه روزهای متلاطمی پیش رو داشته باشد.

نشست مجازی اعلام خبر کشف میدان گازی

روز چهارشنبه هفته جاری رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در جریان بازدید از یکی از کارخانجات تولید پنل خورشیدی گفت که به زودی خبر مهمی را به اطلاع همگان خواهد رسانید. به گفته وی دوران جدیدی در تاریخ ترکیه آغاز خواهد شد.

بلافاصله برخی سایت‌های خبری ترکیه از کشف منابع عظیم انرژی در دریای سیاه خبر دادند. روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویتزر به نقل از منابع آگاه خبر داد که میزان ذخایر اولیه منابع گازی کشف شده توسط ترکیه در دریای سیاه ۲۶ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد متر مکعب است. این میزان گاز در حدود مصرف ۲۰ سال ترکیه است. ظرفیت نهایی این میدان با میدان گازی "ظهر" مصر مقایسه شد.

بر اساس خبر رویترز ترکیه در بازه زمانی ۵ ساله و با سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری می‌تواند گاز موجود در این میدان گازی را به بازار مصرف برساند. طبیعی است استخراج گاز از میدان جدید کشف شده چالش‌های مالی و تکنولوژیکی به همراه دارد ولی دولت ترکیه برای استخراج منابع انرژی در دریای سیاه و مدیترانه اراده جدی خویش را بارها نشان داده است.

رجب اردوغان در سخنرانی خود به مناسبت کشف گاز در دریای سیاه میزان ذخایر کشف شده را ۳۲۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد. این میزان با آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری رویترز بسیار متفاوت است.

تاثیرات ژئوپلتیکی اکتشاف میدان جدید گازی

ترکیه در سال‌های اخیر عمده گاز مصرفی خود را از طریق خط لوله از روسیه، آذربایجان و ایران وارد می‌کند. آمریکا و قطر در کنار نیجریه و الجزایر نیز تامین کننده ال‌ان‌جی یا گاز طبیعی مایع مورد نیاز ترکیه هستند.طبیعی است که با اکتشاف میدان جدید و در صورت اقتصادی بودن استخراج گاز این میدان نیاز ترکیه در بازه زمانی میان مدت به گاز این کشورها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و سهم گاز این کشورها در بازار ترکیه می‌تواند به شدت کاهش یابد.گاز کشف شده می‌تواند بخش زیادی از گاز مصرفی ترکیه را تامین کند؛ اما برای کاهش کامل وابستگی به منابع خارجی کشف میادین جدید گاز و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای نیز مورد نیاز است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دریای سیاه میدان جدید میدان گازی کشف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: سیستم تله‌متری گوی شناور که در بارگیری ایمنی میعانات گازی به کشتی‌ها نقش مهمی دارد در منطقه پارس جنوبی در مدار عملیاتی قرار گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کنگان، عباس غریبی صبح امروز در بازدید از سایت پایانه میعانات گاز پارس جنوبی در  منطقه کنگان با اشاره به توان متخصصان داخلی اظهار داشت: به همت و تلاش متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران سیستم تله‌متری گوی شناور شماره 4 پایانه میعانات گازی پارس جنوبی منطقه کنگان تعمیر و در سرویس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه وظیفه 100 درصد صادرات میعانات گازی تولیدی در منطقه پارس جنوبی بر عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است، افزود: باید با بروزرسانی تجهیزات، تعمیر، بازسازی و ایمن‌سازی فرایند بارگیری و صادرات در مسیر ارتقای شاخص‌های ایمنی گام برداریم.

غریبی، به تلاش شبانه‌روزی متخصصان در این شرکت اشاره کرد و با تأکید بر اعتماد به تجارب و تخصص کارشناسان داخلی ابراز داشت: متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تلاش بالای خود موفق شدند مشکلات سیستم تله‌متری گوی شناور که نقش مهمی در ایمن‌سازی فرایند بارگیری میعانات گازی به کشتی‌ها دارد را رفع کرده و در سرویس عملیاتی قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون این سیستم در مدار قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به وضعیت شیرهای کنترلی منتهی به گوی شناور به‌صورت آنلاین در اتاق کنترل ساحل قابل مشاهده بوده و در صورت بروز مشکل در فرایند بارگیری این سیستم می‌تواند ضمن توقف خودکار بارگیری، از بروز هرگونه حادثه‌ای که منجر به خسارت شود، جلوگیری کند.

در این برنامه از متخصصان فعال در رفع عیب و عملیاتی کردن سیستم تله‌متری گوی شناور تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه
  • ۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند
  • نمایندگی تهران پکیج بوتان کجاست؟
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد