Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:03:29 GMT

نور امید بر ۳۳ هزار خانه سیل‌زده لرستان

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۳۲۹۶

نور امید بر ۳۳ هزار خانه سیل‌زده لرستان

به گزارش ایرنا، سیل فروردین پارسال به دلیل حجم و گستردگی بسیار موجب تخریب و آسیب ۳۳ هزار واحد مسکن شهری و روستایی شد که البته غالب این ساختمان ها روستایی بوده و به دلیل شرایط خاص سکونت در روستا از جمله پرداختن به مشاغل کشاورزی و دامداری، جابجایی بسیاری ازروستاها به یک مساله مهم و پیچیده تبدیل شد چراکه تامین زمین مناسب و مورد توافق روستاییان کار سختی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی  با توجه به اینکه روستاییان باید در نزدیکی زمین های کشاورزی خود ساکن باشند امکان جابجایی با فاصله زیاد و یا اسکان موقت طولانی مدت در سایر مناطق نیز وجود نداشت بنابراین تعلل در ساخت و تعمیر خانه های سیلزده نیز قابل قبول نبود.

مشکل نبود زمین مناسب و مورد پسند سیلزدگان در روستاهای استان چندماه به طول انجامید چراکه علاوه بر اینکه تاکید داشتند در نزدیکی زمین های کشاورزی خود باشند، در برخی موارد اختلافات و یا تعصب های طایفه ای و قومی مانع از این می شد که به راحتی سکونت در روستاهای همجوار و تجمیع با برخی روستاها را بپذیرند.

در این حال، برخی واحدهای شهری معمولان که تا حدودی از سیل در امان مانده بودند اما در حریم رودخانه قرار داشتند و بایستی جابجا می شدند که تامین زمین برای ۲۵۰ واحد شهری در این منطقه نیز کار چندان راحتی نبود.

بازسازی ۹۷ درصدی مناطق سیلزده لرستان و تامین ۱۰۵ هکتار زمین جدید

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: ۹۷ درصد کاربازسازی مناطق سیلزده استان به اتمام رسیده و در مراحل نهایی کار هستیم و ستادهای معین بازسازی نیز در حال ترک منطقه هستند.

مسعود رضایی افزود: کار بازسازی مناطق سیلزده هم ابتدا و هم پایان سختی دارد چراکه در زمان وقوع حادثه، آرامش مردم بهم خورده و زندگی چندین ساله شان از بین رفته است که علاوه بر این، ناهماهنگی ها و مشکلاتی در بحث مدیریت بحران نیز وجود دارد.

وی با اشاره به باقی ماندن برخی مشکلات حقوقی در پایان کار بازسازی نیز گفت: تامین زمین یک مساله اساسی بود و تاکنون نیز ادامه داشته اما با وجود شرایط سخت کمبود زمین در مناطق محدود معمولان و پلدختر اما ۱۰۵ هکتار تامین شده است.

وی گفت: به طور مثال تامین زمین و جابجا کردن ۲۵۰ واحد شهری در منطقه معمولان که از جهات مختلف به کوه و رودخانه محدود شده به واقع کار سختی بود اما با همکاری دستگاهها، مردم و استانهای معین انجام شد.
 پرداخت ٣٧٣ میلیارد و ٥٧٨ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیلزدگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: تا ۲۴ مردادماه امسال بیش از ٣٧٣ میلیارد و ٥٧٨ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیلزدگان استان پرداخت شده ومبلغ تسهیلات پرداختی نیز بیش از یکهزار میلیارد تومان بوده است.

رضایی افزود: به هر خانوار خسارت دیده، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد تعلق گرفته  و برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تعیین شده است.

وی ادامه داد: کل واحدهای خسارت دیده از سیل فروردین پارسال ٣٢ هزار و ٧٧٩ واحد شامل ١٢ هزار و ٨١٣ واحد احداثی و ١٩ هزار و ٩٦٦ واحد روستایی می باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار داشت:  واحدهای آسیب دیده شهری هشت هزار و ٤٩٢ واحد شامل یک هزار و ١٧٨ واحد احداثی و ٧ هزار و ٣١٤ واحد تعمیری و واحدهای آسیب دیده روستایی  ٢٤ هزار و ٢٨٧  واحد شامل ١١ هزار و ٦٣٥ واحد احداثی و ١٢ هزار و ٦٥٢ واحد تعمیری بوده اند.

رضایی تعداد مالکین معرفی شده به بانکهای عاملبرای تسهیلات مسکن و معیشتی را ٥٤ هزار و ٨٧ نفر برشمرد و تصریح کرد: ٥١ هزار و ٨٣٣ نفر ازاین تعداد معادل ٩٦٪ موفق به عقد قرارداد شده اند.

وی با بیان اینکه تعمیر  تمامی ۱۹ هزار و ٩٦٦ واحد سیلزده انجام شده ادامه داد: آواربرداری ١٢ هزار و ٦٥٤ واحد معادل ٩٩٪‏،  پی کنی  ١٢ هزار و ٧٣٢ واحد معادل ٩٩٪ واجرای فونداسیون  ١٢ هزار و ٤٣٩ واحد معادل ۹۷ درصد انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: همچنین اسکلت  ١٢ هزار و ٢٣٤ واحد معادل ٩٥٪، سقف ١١ هزار و ٩٦٨ واحد معادل ٩٣ درصد و دیوارچینی و اتمام عملیات ساختمانی  ١١ هزار و ٨٧٤ واحد معادل ۹۳ درصد اجرا شده است.

رضایی اضافه کرد: تا ۲۴ مرداد  ٨٩ هزار و ٤٣٧ تن  سیمان رایگان اهدایی مقام معظم رهبری در بین سیل زدگان استان لرستان نیز توزیع شده است.

تسهیلات تشویقی دقیقه ۹۰ بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق سیلزده لرستان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان  همچنین گفت: تسهیلات و کمک‌های بلاعوض تشویقی جدیدی برای مردم مناطق سیلزده پلدختر و معمولان در مراحل پایانی بازسازی مصوب شده است.

رضایی  افزود: بر این اساس ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای واحدهای نیمه تمام شهری در پلدختر و و معمولان در نظر گرفته شده و سقف پرداخت این امتیاز به ۴۵۰ نفر است.

وی اظهار داشت: همچنین پنج میلیون تومان تسهیلات تکمیلی معیشتی روستایی به سیلزدگانی که پیش ازاین تنها ۱۰ میلیون تومان وام معیشیتی دریافت کرده اند پرداخت می شود که پیش بینی شده افراد واجد شرایط برای این مهم نیز حدود سه هزار نفر هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: تمامی واحدهای شهری و روستایی نیمه کاره در مناطق سیلزده پلدختر و معمولان که روند احداث واحد مسکونی آنها از اسکلت گذشته چنانچه تا ۱۰ تیرماه نسبت به نصب درب و پنجره واحد خود اقدام  می کردند ۵۰۰ هزار تومان تشویقی از حساب ۱۰۰ امام (ره) دریافت خواهند کرد.

رضایی گفت: این کمک های ستاد بازسازی در راستای تکمیل و بهره برداری هرچه سریع تر واحدهای سیلزده است که در مراحل پایانی کار، برای شهروندان تصویب شده است.

احداث دیوار ساحلی پلدختر و روستاهای حاشیه کشکان با ۱۲۰ میلیارد تومان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر و روستاهای واقع در مسیر رودخانه کشکان هزینه شده است.

رضایی ادامه داد: با تصویب این رقم توسط دولت، عملیات احداث دیواره از حدود یکسال گذشته آغاز شد که این امر در سیل اسفند ۹۸ مانع از تکرار مجدد حادثه در مناطق ساحلی  و ورود سیلاب به شهر، منازل و اماکن تجاری شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر احداث این دیواره ساحلی ۹۵ درصد پیشرفت دارد و کار به نوعی اتمام یافته چراکه پنج درصد مابقی مربوط به دیوار اصلی نیست و باید لکه گیریهایی انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی روستاهای سیلزده تخصیص یافته که این مبلغ برای آسفالت راه دسترسی این مناطق هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار تعمیر تمامی ۲۰ هزار واحد محوله به ستاد بازسازی تمام شده تصریح کرد: برخی متقاضیان با وجود معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده اند و برخی نیز مبلغی ازتسهیلات را گرفته و کار بازسازی را به دلایل متفاوت از جمله شروع فصل کشاورزی رها کرده اند اما ستاد بازسازی وظایف خود را در قبال این افراد انجام داده است.

روحانی گفت: با وجود شیوع کرونا روند بازسازی متوقف نشده  و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، تا حدودی در اسفند و فروردین با کندی پیشرفت اما با شدت فعالیت ها در ماه جاری حدود ۱۵ درصد پیشرفت کاری محقق شد.

ملاوی، تنها روستای جامانده از بازسازی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: تامین زمین زمان بر و سخت بود به نحوی که ساکنان روستای ملاوی پس از ۱۶ ماه با گزینه های پیشنهادی برای زمین موافقت نکردند.

رضایی افزود: سال گذشته در مجموع ۷۶ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض برای سیلزدگان ملاوی تصویب شده بود که به دلیل عدم توافق نهایی اهالی برای زمین جدید، کار بازسازی آغاز نشد و اکنون با این مبلغ عملا ۵۰ درصد احداث یک واحد مسکونی پیش می رود.

وی تصریح کرد: به تازگی اهالی این روستا پذیرفته اند به روستای سراب حمام منتقل شوند که کار تامین زمین مناسب برای تجمیع اهالی این روستا در مکان جدید در دست انجام است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته تامین زمین و جلب توافق روستاییان برای جابجایی به سختی صورت گرفت که چم مهر، بابازید، خرسدر و حیات الغیب از جمله  این روستاها بوده اند.

بازدید ۱۷ باره رییس بنیاد مسکن کشور از مناطق سیلزده لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اضافه کرد: علاوه بر سرکشی های مستمر میران استان، در این مدت مسوولان مختلف ملی بارها از روند بازسازی مناطق سیلزده لرستان بازدید کردند و علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن کشور ۱۷ بار به این مناطق آمد.

رضایی افزود: این سفرها به یک دیدار کوتاه و مختصر خلاصه نشده بلکه در برخی موارد با اسکان حدود یک هفته ای در لرستان، تمامی روستاهای سیلزده مورد بازرسی قرار می گرفت و دستورات لازم برای تسریع در روند کار صادر می شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر همکاری دستگاههای مختلف، تمام توان بنیاد مسکن کشور برای بازسازی لرستان بسیج شد چراکه در غیر اینصورت لرستان توانایی انجام بازسازی و تعمیر ۳۳ هزار واحد را نداشت.

برچسب‌ها پلدختر توسعه ایران بنياد مسكن انقلاب اسلامی سیل لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پلدختر توسعه ایران بنياد مسكن انقلاب اسلامی سیل لرستان پلدختر توسعه ایران بنياد مسكن انقلاب اسلامی سیل لرستان بازسازی مناطق سیلزده مناطق سیلزده لرستان میلیارد تومان میلیون تومان کار بازسازی میلیون ریال تامین زمین واحد معادل کمک بلاعوض ١٢ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه با اشاره به افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر-کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده استان در دولت قبل، گفت: در مجموع این دو افتتاح نمایشی بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان هزینه روی دست استان گذاشته است.

محمدطیب صحرایی، عصر امروز (هشتم اردیبهشت) در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال جاری، کتابخانه ها را نیاز ضروری برای داشتن یک جامعه زنده و پویا عنوان کرد و افزود: از هیچ تلاشی برای توسعه کتابخانه ها دریغ نمی کنیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استان گفت: قطعا ساخت کتابخانه یک اولویت ضروری است، اما در شرایط فعلی وقتی در کنار سایر اولویت های دیگر قرار می گیرد شاید نتوانیم آنطور که باید به آن اعتبار اختصاص دهیم.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از عملکرد دولت قبل در افتتاح نمایشی پروژه‌ها، گفت: متاسفانه اقداماتی در سال‌های گذشته صورت گرفته که بار مالی آن در حال حاضر به استان تحمیل می‌شود و همین امر موجب شده مجبور شویم این کارهای برزمین مانده و مهم را اولویت قرار دهیم.

صحرایی گفت: بطور مثال در گذشته جشن «پایان بازسازی مناطق زلزله زده» را برگزار کردند، درحالیکه کلی پروژه نیمه کاره از زلزله باقی مانده بود. برپایی این جشن مقارن شد با حذف ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله استان در بودجه کشور و همین امر موجب شده نتوانیم برای ادامه بازسازی اعتبار بگیریم.

صحرایی گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته برای تکمیل ساختمان‌های دولتی نیمه کاره در این مناطق حداقل به ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این درحالیست که دستمان در این شرایط به جایی بند نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: اقدام دیگر بحث تاخیر در بازسازی فرودگاه کرمانشاه بود. فرودگاهی که می‌توانست با ۸۰ میلیارد تومان بازسازی شود و محلی برای تردد مردم، گردشگران و تجار شود، به دلایل سیاسی و انتخاباتی، انجام کار را به تاخیر انداخته و یک باند مچاله شده برایمان به جا گذاشتند که با وجود اینکه تاکنون ده ها میلیارد تومان خرج آن کرده ایم، اما هنوز کار آن تمام نشده و بازهم اعتبار می‌خواهد.

صحرایی به راه آهن ملایر-کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: این پروژه هم درحالی افتتاح شد که کلی نواقص در خط آن وجود داشت و قطار به دلیل جوش کاری های نهایی که انجام نشده نمی‌تواند در برخی قسمت های مسیر با سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و برای رفع این نواقص حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این شرایط مجبور به اولویت بندی هستیم تا پروژه های ضروری را به سرانجام برسانیم، اما این به معنی نیست که کتابخانه ها را رها کنیم.

وی همچنین با اشاره به سفر دور دوم هیات دولت به استان، گفت: باید برای این سفر آماده شویم و به نظر می رسد یکی از پروژه های قابل طرح در این سفر، پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باشد.

صحرایی از مسئولین نهاد کتابخانه های استان خواست تا پروژه کتابخانه های نیمه کاره در مناطق زلزله‌زده را هم در اولویت های بعدی برای طرح در این سفر قرار دهد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم پیگیری یک رویکرد ترکیبی در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: در این رویکرد ترکیبی هم باید به مباحث فیزیکی و عمرانی در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه شود و هم به مسائل نرم افزاری این حوزه پرداخت شود.

صحرایی گفت: در رویکرد ترکیبی، بخشی از کار پیگیری پروژه های عمرانی حوزه کتابخانه هاست. در این بخش می توان از ظرفیت سایر مراکز هم استفاده کرد، بطور مثال می‌توان در مناطق زلزله زده از ظرفیت مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.

استاندار کرمانشاه گفت: بخش دیگر کار در این حوزه باید در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی متمرکز شود. نباید معطل تکمیل زیرساخت ها باشیم و بعد از آن سراغ ترویج فرهنگ کتابخوانی برویم. باید از همین حالا اقدام کنیم و اگر تعداد مراجعان کتابخانه ها افزایش یابد قطعا مسیر برای ساخت کتابخانه های بیشتر هموار می‌شود.

صحرایی گفت: در این مسیر باید در و دیوار شهر هم فرهنگ کتابخوانی را تبلیغ کند و نیاز است که در این زمینه نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات باید رویدادها و مسابقات خاص در حوزه کتاب و کتابخوانی توسعه یابد. همچنین باید چندین کتاب خاص بطور شاخص و از طرق مختلف در طول سال در سطح جامعه معرفی شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید