Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@02:42:37 GMT

اظهارنظر سخنگوی سازمان ملل درباره سازوکار ماشه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۳۴۷۹

اظهارنظر سخنگوی سازمان ملل درباره سازوکار ماشه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سخنگوی سازمان ملل متحد تفسیر زمان بندی های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برای احیای تحریم ها علیه ایران با فرض موفقیت آمریکا در پیشبرد سازوکار ماشه را به عهده اعضای شورای امنیت دانست.

«استفان دوگاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه در نشستی خبری در پاسخ به این سوال که آیا احتساب چارچوب زمانی ۳۰ روزه برای بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران به فرض موفقیت آمریکا در پیشبرد سازوکار موسوم به ماشه از روز جمعه آغاز می‌شود، گفت: تفسیر قطعنامه ۲۲۳۱ درباره چارچوب زمانی به عهده اعضای شورای امنیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین افزود: اعضای شورای امنیت باید خودشان قطعنامه خودشان را تفسیر کنند.

گفتنی است، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به نیویورک رفت تا با اتهام واهی نقض برجام از سوی ایران، تصمیم واشنگتن مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به اطلاع «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برساند.

در همین حال، منابع خبری از مخالفت سیزده عضو شورای امنیت سازمان ملل با بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران که آمریکا برای آن تلاش می کند در نامه هایی به رئیس این شورا خبر دادند.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌هایی به رئیس این شورا مخالفت خود را با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران ابراز کرده اند.

به گزارش رویترز، این اعضا در نامه‌های خود به شورای امنیت تاکید کرده اند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و امکان استفاده از مفاد این توافق برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

رویترز افزود که با گذشت ۲۴ ساعت از ارائه درخواست آمریکا به شورای امنیت برای اجرایی کردن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به ماشه، کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده اند.

جمهوری دومنیکن تنها عضو شورای امنیت عنوان شده است که در این خصوص نامه‌ای ننوشته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک سازمان ملل مکانیسم ماشه شورای امنیت قطعنامه 2231 کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را به صورت موقت کاهش داده است.

بنابراین، خزانه داری ایالات متحده اجازه معامله نفت، گاز و الوار با بانک‌های روسیه را صادر کرده است.

 این تصمیم موقت است و تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ معتبر است با این حال، احتمال تمدید آن وجود دارد.

کاهش تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه شامل بانک دولتی توسعه و امور اقتصادی خارجی، شرکت سهامی عام اوتکریتی، شرکت سهامی ساوکومبانک، سبربانک روسیه، بانک وی تی بی سهامی عام، آلفابانک، روسبانک سهامی عام، بانک زنیت، بانک سن پترزبورگ و بانک مرکزی فدراسیون روسیه می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت جو بایدن احتمال اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین می‌خرند، منتفی ندانسته است، ولی درباره تاثیر این اقدام روی بازار‌های نفت دقت دارد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا همراه با انگلیس و کانادا ممنوعیت‌هایی درباره خرید نفت روسیه اعمال کرده اند، ولی واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی وضع نکرده است که نفت مسکو را می‌خرند. این مدل تحریم اقدامی است که آمریکا علیه کشور‌هایی که نفت از ایران می‌خرند، اتخاذ کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • نماینده ایران: حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست